چاه آسانسور هیدرولیک و آسانسورهای بدون چاه

همه شما برای رفتن به طبقات بالای ساختمان از آسانسورها استفاده کرده اید. تنها با فشردن یک دکمه ساده، کابین آسانسور به صورت عمودی حرکت می کند و شما را به طبقه مورد نظرتان می رساند. تا به حال با خود فکر کرده اید که این فناوری، چگونه انقدر دقیق حرکت می کند؟ تا به حال به قسمت های مختلف آن دقت کرده اید؟ حرکت عمودی آسانسور به چه دلیلی است؟ در پاسخ به این سوال لازم است شما را با چاه آسانسور آشنا کنیم. یکی از قسمت های بسیار مهم و پر اهمیت هر آسانسوری چاه آن است که اغلب با نام چاهک نیز شناخته می شود. در ادامه ‌مطلب، قصد داریم چاه آسانسور هیدرولیک را به طور کامل به شما معرفی کنیم تا با ساختار و عملکرد آن آشنا شوید.

 

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک

نحوه کار آسانسورهای هیدرولیک بسیار ساده است. آن ها به وسیله حرکت یک پیستون که داخل سیلندر وجود دارد، حرکت می کنند. نیروی حرکت پیستون نیز توسط روغن هیدرولیکی که موتور آسانسور با فشار بالا پمپاژ می کند، تامین خواهد شد. اغلب نمونه های هیدرولیک به دلیل سرعت کم و محدود بودن طول پیستون، در ساختمان های کوتاه و زیر ۶ طبقه دیده می شوند.

همچنین باید توجه داشت که وجود چاه آسانسور، برای آسانسورهای هیدرولیک سنتی تقریبا ضروری است؛ زیرا یکی از اصلی ترین قطعات آن که موجب حرکت کابین می شود (سیلندر پیستون) در زیر چاه آسانسور قرار گرفته است. این آسانسور ها با هزینه بسیار کمی نصب می شوند؛ اما سرعت کمی نیز دارند. عمق چاه آسانسورهای هیدرولیک نیز باید حدود ۱.۲ تا ۱.۸ متر باشد تا عملکردی صحیح داشته باشند. گرچه امروزه، با پیشرفت تکنولوژی نمونه هایی از آسانسورهای هیدرولیک وجود دارند که بدون چاه به کار خود ادامه می دهند که در انتهای این مقاله، نحوه عملکردشان را برایتان توضیح خواهیم داد.

چاه آسانسور هیدرولیک شامل تعدادی قطعات مهم و پر اهمیت است که در ادامه مطلب برایتان نام خواهیم برد.

  • بافرهای فنری: تعدادی بافر فنری در کنار چاه آسانسور قرار گرفته است که به فرود دقیق و آرام آسانسور هیدرولیک کمک می کند.
  • نردبان چاه: این نردبان ها برای رفت و آمد راحت و بدون دردسر شما طراحی شده اند، تا با استفاده از آن ها، در هر زمانی که بخواهید وارد چاه آسانسور شوید و از آن خارج شوید. گرچه این قطعه، اغلب به درد نصاب های آسانسور می خورد و برای مردم عادی کارآیی چندانی ندارد.
  • چراغ های چاه: تمامی چاهک های آسانسور، بسیار تاریک هستند و هنگامی که وارد آن ها می شوید، قادر به دیدن هیچ چیز نخواهید بود؛ به همین دلیل است که از چراغ هایی برای روشن کردن چاه آسانسور هیدرولیک استفاده می کنند.
  • سطل تخلیه: از آن جایی که روغن هیدرولیک، جزئی اساسی و مهم در عملکرد صحیح آسانسورهای هیدرولیک است؛ در نتیجه وجود آن بسیار ضروری است؛ اما گاهی اوقات ممکن است نشتی دهند و اطراف یا آب های زیر زمینی را آلوده کنند. با استفاده از سطل های تخلیه، می توانید مقداری که نشتی داده است را جمع آوری کنید تا آسیبی به محیط زیست نرسد.

 

آسانسورهای کششی

آسانسورهای کششی

برای آشنایی با چاه آسانسور هیدرولیک ، لازم است که نمونه های کششی و تفاوتشان با یکدیگر را نیز بررسی کنیم. این آسانسورها اغلب در ساختمان های بلند یافت می شوند و به وسیله طناب هایی که از روی قرقره عبور می کنند و همچنین وزنه تعادل که فشار را از روی موتور آسانسور کاهش می دهد، به حرکت در خواهند آمد. چاه آسانسور کششی شامل تعدادی قطعات مهم و پر اهمیت است که در ادامه برایتان نام خواهیم برد.

  • بافرها: از اجزای آن می توانیم به بافرها که فرود آسانسور را راحت تر و بی دردسرتر می کنند، اشاره کنیم.
  • گاورنر: گاورنر وظیفه کنترل سرعت آسانسور را بر عهده دارد تا هنگام افزایش ناگهانی سرعت، اتفاق ناگواری برای مسافران رخ ندهد.
  • نردبان و چراغ ها که در قسمت چاه آسانسور هیدرولیک ، به طور کامل توضیح دادیم.

 

اهمیت وجود چاه در آسانسورهای هیدرولیک

از اصلی ترین مزایا و اهمیت های چاه آسانسور هیدرولیک، می توانیم به سهولت در تعمیر و پیدا کردن مشکلات آسانسور اشاره کنیم. مشکلاتی مانند نفوذ آب، مشکلات الکتریکی و نشت کردن روغن هیدرولیک را تنها در چاه آسانسور هیدرولیک، می توانیم شناسایی کنیم و راه حلی مناسب برای حل کردن آن ها بیابیم. مخصوصا آسانسورهای هیدرولیک که انرژی خود را از سیلندری دفن شده در زمین می گیرند، ممکن است درصد نفوذ آب و نشت روغن را افزایش دهند؛ در نتیجه وجود چاه آسانسور هیدرولیک می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

آسانسورهای هیدرولیک بدون چاه

آسانسورهای هیدرولیک بدون چاه

همان طور که در مطالب بالا ذکر کردیم، نمونه ای از آسانسورهای تقریبا مدرن وجود دارد که هیچ احتیاجی به چاه آسانسور هیدرولیک ندارند. این ‌نمونه در اواخر دوره ۱۹۷۰ طراحی شد و مدت کمی پس از آن به تولید در آمد؛ اما با گذشت زمان، به تکنولوژی های بهتری برای عملکرد دقیق تر دست پیدا کرد.

با توجه به مطالب ذکر شده، پیستون آسانسور هیدرولیک داخل چاه آن وجود دارد؛ در نتیجه شاید برایتان سوال پیش بیاید که اگر چاه آسانسور حفر نشود، پس پیستون در کجا قرار می گیرد؟ پیستون این مدل آسانسورها، بدون هیچ واسطه ای در داخل بالابر نصب می شود و شروع به جا به جایی عمودی کابین آسانسور می کند.

 

مزایا

از مزایای آسانسورهای هیدرولیک بدون چاه می توان به کاربرد بالای آن اشاره کرد؛ زیرا برای خانه هایی که بر روی بستر سنگ ساخته شده اند و امکان سوراخ کردن سنگ و ایجاد چاه آسانسور وجود ندارد، بسیار مناسب اند.

همچنین برای ساختمان هایی که شرایط زمین زیرشان مناسب نیست و از خاک ناپایدار ساخته شده اند نیز بسیار مناسب است؛ زیرا در این گونه زمین ها، ایجاد حفره می تواند موجب فرو ریختن ساختمان شود. برای جلوگیری از این اتفاق، از یک پیستون به طور مستقیم، برای جا به جایی کابین آسانسور استفاده می کنیم و چاهی حفر نمی کنیم.

برای سهولت تعمیر و یافتن سریع مشکلات آسانسور، پیشنهاد ما نمونه هایی است که شامل چاه می شوند. به هر حال، لازم است بهترین مورد را با توجه به شرایط ساختمان خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *