انواع تراول کابل آسانسور و مزیت هر یک

امروزه ماشین های پیچیده بسیاری در زندگی ما انسان ها، حضور دارند که زندگی را برایمان‌ ساده تر از قبل پیش می برند. یکی از این ماشین های پیچیده و کاربردی، آسانسور نام دارد. آسانسور ها نسبت به زمان های گذشته پیشرفت های چشم گیری داشته اند؛ به همین دلیل از قطعات مختلفی نیز تشکیل شده اند. یکی از این قطعات، تراول کابل آسانسور است که وجود آن برای عملکرد صحیح آسانسور حیاتی است. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با این قطعه بیشتر آشنا کنیم تا از کاربرد و عملکرد آن به طور دقیق مطلع شوید.

 

تراول کابل آسانسور چیست؟

تراول کابل آسانسور چیست؟

تراول کابل آسانسور اغلب در ماشین های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه آن متصل کردن کابل آسانسور به کنترلر آن است. در حقیقت تمامی اطلاعات مرتبط به برق و سیگنال های آسانسور، از طریق این کابل ها به کابین منتقل خواهند شد.

  1. دوام: هر چند که تراول ها به طور مداوم در حال حرکت و کار هستند و رسانای قوی نیز هستند، حدود ۱۵ الی ۲۰ سال عمر می کند. همچنین دوام بالایی دارند و به سادگی از بین نخواهند رفت.
  2. جنس تراول کابل آسانسور: این قطعه پر اهمیت با استفاده از مس ساخته شده است که رسانای بالایی است و در برابر خوردگی به طور چشم گیری مقاوم است. علاوه بر آن، مس توانایی افزایش ظرفیت انتقال جریان، توسط کابل ها را نیز دارد.
  3. ساختار بیرونی: لازم به ذکر است که تراول کابل آسانسور به وسیله PVC درجه یک عایق بندی شده و توانایی تحمل انواع مختلف مواد شیمیایی، اسید ها، روغن ها و مواد قلیایی را دارد. همین ویژگی دوام آن ها را چندین برابر کرده است. یکی دیگر از دلایل انتخاب PVC را می توان دوام بالا و مقاومت آن ها در برابر سایش دانست.
  4. انتشار دود کم: خبر خوب این جا است که اگر آتش سوزی در داخل ماشین آسانسور صورت بگیرد، کابل های ذکر شده در برابر آن تا حدودی مقاوم هستند و در صورت سوختن، دود مسموم کننده بسیار کمتری را تولید می کنند تا از ریه های شما نیز محافظت کنند.
  5. سایز: تراول کابل آسانسور را در سایز های استاندارد و قابل استفاده در بازار به سادگی خواهید یافت و تهیه آن ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. از دیگر ویژگی های این کابل ها می توان به نصب و راه اندازی و استفاده بسیار ساده نیز اشاره کرد.

کارایی تراول کابل آسانسور

کارایی تراول کابل آسانسور

همانطور که ذکر کردیم، تراول کابل آسانسور یک رابط برق قوی میان کنترلر و کابین آسانسور است که به واسطه آن، آسانسور ما نیروی خود را دریافت و شروع به حرکت می کند.

تمام ماشین های دنیا برای حرکت و داشتن عملکرد مناسب به سیم کشی احتیاج دارند. هر ماشین سیم کشی متفاوت خود را برای حرکت انتخاب می کند. اگر سیم ها در دسترس نباشند، لازم است راهی برای انتقال اطلاعات پیدا کنیم، آن راه نیز کابل ها هستند تا به عملکرد صحیح آسانسور کمک کنند.

در ادامه بررسی کارآیی تراول کابل آسانسور، لازم است ذکر شود که تمام وسایل الکتریکی، مخصوصا کابل های بلند، فضای چشم گیری را اشغال خواهند کرد. تراول کابل هایی که به صورت تخت هستند، فضایی کمتر اشغال می کنند و کارآیی مناسبی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. همچنین یکی از اصلی ترین‌ کارآیی های تراول کابل آسانسور، انتقال جریان به طور موثر است. در آسانسور ها نیز اغلب از این کارآیی بهره می برند تا تمامی اطلاعات را برای حرکت به کابل برسانند. این کابل ها با ظرفیت بالایی که دارند، قادر به حمل جریان برق به طور موثر و با مقدار بالا هستند.

 

انواع تراول کابل آسانسور

انواع تراول کابل آسانسور

به طور کلی تراول کابل آسانسور به دو دسته تخت و گرد تقسیم می شود. بحث های بسیار زیادی در رابطه با هر یک صورت گرفته و همچنان کسی قادر به انتخاب بهترین نمونه با توجه به کارآیی و مقرون به صرفه بودن آن ها نیست. در ادامه قصد داریم ویژگی ها و کاربرد های هر یک را برای شما به طور جداگانه بررسی کنیم تا بهترین نمونه را با توجه به نیاز ساختمان و آسانسور خود انتخاب کنید.

  1. تراول کابل تخت آسانسور

  • قیمت: این نمونه از تراول کابل ها اغلب مقرون به صرفه تر از کابل های گرد هستند و با هزینه کمتر، عملکرد خوبی را در اختیارتان قرار می دهند.
  • ظرفیت: به دلیل ظرفیت بالایی که دارند، با تعداد کم، عملکرد خوبی را به شما عرضه می کنند.
  • کاربرد: در هنگام نصب، شاهد تشکیل حلقه های کمتری خواهید بود. به همین دلیل است که اغلب برای ساختمان های کوتاه تر مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما می توانید آن ها را ترکیب کنید و برای ساختمان های بلند نیز از آن ها استفاده کنید.

کابل تخت

  1. تراول کابل گرد آسانسور

  • قیمت: تراول کابل های گرد، برخلاف نمونه های تخت، کمی گران تر هستند؛ زیرا کارآیی های متفاوتی را به شما عرضه می کنند.
  • اشغال فضا: همان طور که از نامشان پیداست، شکلی گرد مانند دارند که از سطح کمتری برخوردار است و نسبت به نمونه های تخت، فضای متفاوتی را اشغال می کنند.
  • کاربرد: این‌ مدل تراول کابل آسانسور برای ساختمان هایی با ارتفاع بلند و سرعت بالا توصیه می شود؛ زیرا قادر به داشتن هادی های زیاد، به تعداد دلخواه و مورد نیاز شما است. علاوه بر آن، تجربه نشان داده است که تراول کابل هایی که وزن زیادی دارند، در ارتفاعات بالا موفق عمل می کنند و برای سازه های مرتفع توصیه می شوند.

کابل گرد

کلام آخر

در نهایت لازم به ذکر است که نصب یک آسانسور، بدون‌ تراول کابل مناسب امکان پذیر نیست. یکی از وظایف نصاب آسانسور انتخاب تراول کابلی مناسب برای آسانسور شما است تا علاوه بر کیفیت بالا، عملکردی بی نظیر را نیز در اختیار شما قرار دهد و موجب ساختار بهتر آسانسور شود. اینکه کدام مدل برای شما مناسب است، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در مطلب بالا تعدادی از آن ها را برایتان ذکر کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *