آشنایی با اجزای آسانسور برای خرید تجهیزات آسانسور

آسانسور ها ماشین هایی پیشرفته و مدرن هستند. این ماشین های پیچیده از قطعات و تجهیزات متفاوتی ساخته شده اند که هر یک از آن ها کارآیی و عملکرد خاص خودش را دارد. برای انتخاب و تهیه یک آسانسور عالی برای ساختمان یا خانه مسکونی خود، لازم است تا تجهیزات مهم آن را به خوبی بشناسید و عملکرد آن ها را بررسی کنید، زیرا خرید تجهیزات آسانسور، قدمی مهم و پر اهمیت جهت تهیه یک آسانسور با کیفیت است. در ادامه مطلب چند مورد از تجهیزات پر اهمیت و کاربردی را برایتان معرفی خواهیم کرد تا هنگام خرید تجهیزات آسانسور، به مشکلی برخورد نکنید.

1) گاورنر آسانسور

 اغلب آسانسورهای مختلف دارای سیستمی هستند که وظیفه تنظیم و کنترل سرعت را بر عهده دارد تا در مواقع ضروری و خطرناک به کمک شما بیاید و از به خطر افتادن جان شما جلوگیری کند. جهت خرید تجهیزات آسانسور، باید ذکر کرد که گاورنر ها از یک چرخ به همراه بازو های مکانیکی تشکیل شده اند.

به طور معمول بازو ها در داخل چرخ تعبیه شده اند که فنر های موجود در آن، از حرکت و بیرون آمدن بازو ها جلوگیری می کنند، اما هنگامی که آسانسور، با سرعت دیوانه واری شروع به حرکت کند، بازو های مکانیکی نیز به سمت بیرون می آیند و موجب فشرده شدن مکانیزم اهرمی می شوند تا با این کار تلنگری به ترمز های آسانسور بزند. گرچه در وهله اول تلاش می کند تا برق موتور آسانسور را قطع و آن را متوقف کند، اما اگر با شکست مواجه شود و آسانسور به حرکت با شتاب و سرعت بالای خود ادامه دهد، بازو های مکانیکی بیش تر از قبل به سمت بیرون می آیند و تلاش می کنند تا ترمز ها را فعال کنند. جهت خرید تجهیزات آسانسور، باید ذکر شود که بعضی از گاورنر ها مکانیکی و برخی دیگر الکترومغناطیسی هستند. البته نمونه هایی نیز وجود دارند که متشکل از قطعات مکانیکی و الکترونیکی هستند.

گاورنر آسانسور

2) درب آسانسور

اگر قصد خرید تجهیزات آسانسور را دارید، لازم است تا درب آسانسور را نیز در نظر بگیرید. کاربرد آن ها درست مانند درب های منزل است و برای ورود و خروج مسافران تعبیه شده اند. در دو نوع دستی و اتوماتیک ارائه می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند.

  • درب دستی آسانسور: همان طور که از نامش پیداست، به صورت دستی کار می کند و خود مسافر باید آن را باز و بسته کند.
  • درب اتوماتیک آسانسور: امروزه بیش تر شاهد این مدل از درب ها در انواع آسانسور هستیم. آن ها به صورت اتوماتیکی باز و بسته می شوند، هیچ نیازی به نیروی انسانی ندارند. همچنین لازم است ذکر شود که نیروی خود را از اپراتور درب آسانسور دریافت می کند.
  • درب تلسکوپی آسانسور: این مدل از درب ها متشکل از دو پنل برقی اند که به یک دیگر متصل هستند. هر دو درب به طور هم زمان و در یک موقعیت باز می شوند.

3) بافر آسانسور

در هنگام خرید تجهیزات آسانسور، لازم است تهیه بافر را فراموش نکنید، زیرا این قطعا امنیت مسافران را تضمین می کند و مانع سقوط آسانسور خواهد شد. محل قرار گیری آن ها اغلب در پایین آسانسور است. بافر آسانسور، با تجمع یا اتلاف انرژی جنبشی این ماشین پیچیده، از سقوط آن به سمت پایین جلوگیری خواهند کرد.

4) ریل های آسانسور

ریل های آسانسور اغلب به شکل T هستند و جنس آن ها از فولاد ساخته شده است. این ریل ها نقش هدایت کننده را دارند و به صورت عمودی، برای تصحیح حرکت آسانسور نصب می شوند. حرکت راحت و بدون لغزش کابین و وزنه تعادل را مدیون این ریل ها هستیم. جهت خرید تجهیزات آسانسور، لازم است بدانید که این ریل ها T شکل به استفاده از براکت های مختلف به دیواره چاه آسانسور نصب می شوند. این براکت ها اغلب به سه دسته تقسیم می شوند،

  1. M Clips
  2. SL Clips
  3. SH Clips

ریل های آسانسور

5) کابین آسانسور

اگر به دنبال خرید تجهیزات آسانسور هستید، لازم است در نظر بگیرید که کابین آسانسور جزو اصلی ترین تجهیزات آن محسوب می شود. کابین اتاقی سرپوشیده است که برای جا به جایی مسافران مورد استفاده قرار می گیرد.

6) ترمز ایمنی

تا به حال برایتان  پیش آمده است که سوار آسانسور شوید و به این فکر بیفتید که اگر کابل ها بریده شوند، چه اتفاقی برای شما و آسانسور خواهد افتاد؟ آیا کابین سقوط خواهد کرد؟ آیا جان مسافران در خطر خواهد بود؟ خیر چنین نیست. آسانسور ها شامل انواع مختلفی از تجهیزات هستند که برای محافظت جان مسافران طراحی شده است که در ادامه مطلب ترمز ایمنی را برایتان معرفی خواهیم کرد.

هر کابین آسانسوری، بر روی ریل هایی که به صورت عمودی نصب شده اند و دندانه های تیزی دارند، عبور می کند. در بالای آسانسور، یک سیستم فنری موجود است که به وسیله قلاب متصل شده است. اگر کابل پاره شود و آسانسور رها گردد، قلاب های تعبیه شده به سمت بیرون حرکت می کنند و به دندانه های فلزی که ذکر کردیم، می چسبند. با این کار آسانسور را در موقیت ترمز قرار می دهند و مانع حرکت آن خواهند شد. با این کار کابین می ایستد و حرکتی نخواهد داشت تا جان مسافران در امان باشد.

ترمز ایمنی

7) کنترل کننده آسانسور (کنترلر)

از قصد خرید تجهیزات آسانسور را دارید، به ادامه مطلب توجه کنید. کنترلر آسانسور در واقع یک سیستم است که به کنترل کردن آسانسور به دو صورت دستی و اتوماتیک منجر می شود. کنترلر اغلب ولتاژ های 12 تا 24 ولت را تنظیم می کند، فقط موتور آسانسور است که به منبع تغذیه 3 فاز، برای کار کردن احتیاج دارد، ولتاژ های پایین دیگر اغلب برای کارکرد اجزای آسانسور مورد استفاده قرار می گیرند.

8) کابل یا طناب آسانسور

جهت خرید تجهیزات آسانسور، لازم است به کابل ها که یکی از مهم ترین کار ها را در آسانسور بر عهده دارند، توجه کنید. از کابل های آسانسور جهت حمایت و کشیدن کابین استفاده می شود. محل قرار گیری آن ها نیز در میان نوار محرک تا وزنه تعادل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *