آشنایی با قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور

درب های آسانسور در دو نوع تمام اتومات و نیمه اتومات تولید می گردند. اگر درب های انتخابی از نوع نمونه های درب نیمه اتوماتیک یا لولایی باشند، حضور قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور امری حیاتی به شمار می رود چرا که مطمئن شدن از بسته بودن درب و عدم باز شدن در حین حرکت، یکی از استانداردهای ملزم در فعالیت تمامی آسانسورها می باشد. چون در صورت باز شدن درب در حین جابه جایی کابین، احتمال پیش آمدن هر رخدادی وجود دارد. لذا به منظور پیشگیری از ریسک های احتمالی می بایست این قفل ها به همراه آسانسور نصب شوند که در ادامه به چگونگی فعالیت و نکات آنها خواهیم پرداخت.

قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور نقش ایجاد اطمینان برای سیستم تابلو فرمان را بازی می کند، بدین منظور وجود این قطعه یکی از ملزومات تامین ایمنی آسانسور محسوب می گردد.

در صورت نیاز به تعمیر، به منظور باز نمودن قفل درب آسانسور توسط تعمیرکاران، نیاز به کلید های ویژه ای است که در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرند.

در یک سری مواقع اورژانسی دیگر نیز مثل گیر کردن مسافرین در داخل اتاقک یا آتش سوزی، آتش نشانان از این کلید ها به جهت خروج مسافرین از اتاقک استفاده می کنند.

قفل درب آسانسور

 چگونگی فعالیت  قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور

درون چارچوب درب های لولایی یا  نیمه اتومات آسانسور یک نوع قفل خاص جا گرفته است که شامل یک بازوی متحرک می باشد، هنگامی که اتاقک آسانسور در طبقه انتخابی ایست می کند، کمان “اهرم درب باز کن ” باز شده و قفل درب سوییچ می شود، با سوئیچ شدن، بازوی قفل از محل لنگه درب طبقه متوقف شده جدا می شود و حال مسافر داخل اتاقک یا فرد منتظر برای رسیدن کابین، می‌توانند درب آسانسور را باز کند و وارد یا از آن خارج شود.

مگنت تعبیه شده در “اهرم در باز کن” هنگامی که اتاقک همتراز طبقه واقع شود عمل می کند، و هنگامی که کابین در حال حرکت باشد و یا در تراز با طبقه قرار نگیرد درب بسته خواهد ماند. با این کار، از تماس اتاقک در حال جابجایی با مگنت طبقات دیگر پیشگیری می شود.

 

موارد کلیدی در چگونگی عملکرد  قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور

قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسورنقش اصلی  قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور در حین حرکت آسانسور می باشد که سبب عدم باز شدن درب ها و پیشگیری از خطرات احتمالی می گردد.

درب نصب شده در تمامی طبقات می بایست واجد تجهیزات قفل شونده باشد تا تمامی استانداردهای ملزوم پیشگیری از خطرات و ریسک های سقوط لحاظ گردد.

در تمامی آسانسورها، قفل شدن درب بر جابجایی کابین تقدم دارد، که این عمل توسط حضور وسیله‌ای به نام کنتاکت انجام می شود.

از فاکتورهای مهم قفل های آسانسور این است که در مقابل عملکرد اشتباه محافظت شوند، از استانداردهای تنظیم شده بر روی تمامی آسانسور ها می توان به این مورد اشاره کرد که زبانه قفل حداقل باید هفت میلیمتر در شیار، جایگیری شود تا اتاقک قادر به حرکت باشد.

هرچند که حضور قفل های درب آسانسور حیاتی است و نقش آنها بسیار مهم می باشد اما چگونگی عملکرد آنها نیز باید ساده باشد تا در صورت نیاز بتوان آنها را مجدداً تنظیم کرد.

تمامی جزئیات و متریال استفاده شده در اتصالات قفل ها می بایست از جنس فلز باشند تا حداکثر مقاومت را در برابر ضربه و گذر زمان داشته باشند.

 نحوه عملکرد قفل می بایست به واسطه آهنربای همیشگی، فنر و نیروی جاذبه صورت گیرد.

در هنگام باز شدن قفل، فنر باید در فشرده ترین حالت خود باشد.

عواملی مثل گرد و خاک بر نحوه عملکرد قفل کرده تاثیر گذار هستند، پس به منظور بهترین فعالیت، بهتر است که قفل را در مقابل تجمع گرد و خاک محافظت نمایید.

هنگامی که کابین آسانسور در یک طبقه ایستاده و مسافر در حال سوار شدن باشد، درب سایر طبقات به علت حضور قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور قفل بوده و باز نخواهد شد.

وقتی که کابین آسانسور به طبقه انتخابی برسد قفل بسته شده درب آزاد می شود و درب باز می گردد، و در عین حال سایر طبقات همچنان قفل خواهند ماند. البته در حالت طبیعی زبانه قفل باید به حالت قفل شدن متمایل باشد.

قفل درب آسانسور باید به شکلی طراحی شده باشد که بتوان به آسانی اجزای درونی آن را بررسی کرد (درپوش قفل بهتر است شفاف باشد).

انواع کلید قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور

قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسوردر چند دهه اخیر، با پیشرفت قفل های درب آسانسور، بیشتر مدل های شیندلری محبوب شده اند. این قفل ها اغلب روی درب های لولایی( نیمه اتوماتیک) تعبیه می گردند.

در قسمت تحتانی زبانه بازوی قفل های قدیمی، دو سوراخ به قطر mm4 قرار دارد، این قفل ها توسط کلیدی معروف به “کلید دو گوش” باز و بسته می شوند.

قسمتی از قفل را که ما در دست می گیریم (بخش انتهایی) شامل شکل های متفاوتی است، اما نقطه اصلی درگیر در تمامی قفل ها مشابه یکدیگر هستند.

برخی دیگر از قفل های قدیمی واجد کلیدی به اسم “کلید پلاستیکی درب اتوماتیک” می باشند که عملکردی مانند  قلاب بافتنی دارند و توسط سر قلاب، درب آسانسور باز و بسته می گردد.

اما امروزه اغلب از کلید سه گوش بهره برده می شود.

به غیر از موارد اشاره شده سایر کلیدهای تولیدی در این حوزه شامل:  کلید های 300، 400 و 500 شیندلر ، کلید قفل سیلندری، کلید استوانه ای شیاردار و … می باشند، البته به اندازه کلید سه گوش رایج نیستند.

قفل درب آسانسور، قفل ایمنی درب آسانسور

خدمات فروشگاه akelift

این شرکت علاوه بر فروش قطعات مورد نیاز برای آسانسور، با توجه به کادر مجرب و دوره دیده می‌تواند بهترین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را به مشتریان ارائه دهد. با انجام سرویس های دوره ای آسانسورهای مجتمع، شما می توانید از لحاظ ایمنی و حتی مشکلات ناشی از عدم بازدید پیشگیری نمایید، همچنین با انجام مرتب سرویس ها، در هزینه‌های مربوط به تعمیر و تعویض غیر ضروری قطعات صرفه جویی خواهید کرد.

شما میتوانید با ثبت درخواست آنلاین، به منظور نگهداری و سرویس آسانسور خود و یا رفع اختلالات ایجاد شده با همکاران و کادر پشتیبانی در تماس باشید.

Tel: 021-91015252

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *