آسانسور روملس چیست؟

سال هاست که آسانسور ها در زمینه های متفاوت به یاری انسان ها شتافته اند. با پیشرفت تکنولوژی، شاهد بهبود کیفیت فناوری آن ها نیز هستیم. یکی از فناوری و گزینه هایی که امروزه در دسترس انسان است، آسانسور های روملس می باشد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که آسانسور روملس چیست، در پاسخ به این سوال لازم است به معنای لغوی آن بپردازیم. روم، یک کلمه انگلیسی به معنای اتاق و لس یک پسوند انگلیسی منفی ساز است. در نتیجه آسانسور های روملس، نمونه های کششی و هیدرولیکی هستند که فاقد موتور خانه اند.

 همچنین لازم به ذکر است که این آسانسور ها با نام MRL نیز در سراسر جهان شناخته می شوند. این آسانسور ها مزایای زیادی داشته و در زمینه های مختلف به انسان کمک می کنند، اگر قصد دارید یک نمونه از آن ها را خریداری کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید، زیرا قصد داریم به بررسی دقیق سوال آسانسور روملس چیست بپردازیم.

تاریخچه آسانسور های روملس

جهت بررسی دقیق سوال آسانسور روملس چیست، لازم است به تاریخچه و تلاش هایی که جهت راه اندازی آن صورت گرفته نیز توجه کنیم. این آسانسور ها در سال ۱۹۵۰ توسط Pickerings Econolift  اختراع شد، اما به دلیل کیفیت پایینی که داشتند در اوسط سال ۱۹۷۰ کنار گذاشته شدند.

در سال ۱۹۹۶، اولین آسانسور های روملس دنیا را برند مشهور Kone MonoSpace  ارائه کرد که از عملکرد نسبتا خوبی برخوردار بود و در سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، برند های توشیبا و میتسوبیشی نیز به دنبال برند قبلی آسانسور های روملس خود را که تقریبا ساختاری مشابه با نمونه قبلی داشت، به نمایش گذاشتند و در نهایت در سال های اخیر که برند های مختلف مانند اوتیس نیز آسانسور های روملس خود را ارایه کرد.

طراحی آسانسور های روملس کششی

طراحی آسانسور های روملس کششی

این مدل از آسانسور ها دارای یک موتورخانه ثابت در قست بالایی آسانسور نیستند. بلکه تمام لوازم مورد نیاز در دیواره های جانبی بالای آسانسور یا در قسمت پایین آن نصب می شود. با استفاده از یک آهن ربای بسیار قوی و همیشگی، موتور را چسبانده و به وسیله ولتاژ های متغیر کار می کند. می توان گفت که اغلب آسانسور های کششی روملس، از موتور گیرلس استفاده می کنند تا در فرایند نصب، به هیچ ماشین آلات ثابتی نیاز نباشد و در نتیجه فضای بیش تری ذخیره خواهد شد.

همانطور که در پاسخ به سوال آسانسور روملس چیست، ذکر کردیم، موتور آسانسور بر روی دیواره های جانبی نصب می شود. اما برخی دیگر از آسانسور ها هستند که موتور را داخل چاه آسانسور نصب می کنند (مانند آسانسور هایی که در کشور ژاپن وجود دارند) به همین دلیل است که آن ها را با نام آسانسور های   “bottom drive MRL” نیز می شناسند. همچنین آسانسور هایی نیز وجود دارند (مانند آسانسور اوتیس و آسانسور شیندلر) ‌که بجای نصب موتور بر روی دیوار، آن را بر روی چهارچوب درب آسانسور نصب می کنند تا با این کار فضای بیش تری را برای صاحبان آسانسور حفظ کنند.

آسانسور های کششی معمولی به جای کابل های بالا بر از طناب های کششی معمولی برای جا به جا کردن کابین بهره می برند. برند های اوتیس و شیندلر نیز از تسمه های فولادی تخت به جای کابل و طناب معمولی استفاده می کنند. آن ها مدعی هستند که این تسمه ها به صرفه جویی و ذخیره فضای بیش تر کمک می کند. همچنین در ادامه پاسخ به سوال آسانسور روملس چیست، لازم به ذکر است که استفاده از تسمه های ذکر شده، ۳۰ درصد وزن سبک تری نسبت به کابل های معمولی دارند که در نهایت وزن کلی آسانسور را سبک تر کرده و به بهبود عملکرد آن می پردازد.

در مقاله آسانسور روملس چیست، لازم به ذکر است که اغلب آسانسور های کششی روملس، در ساختمان های با ارتفاع کم و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. به طور دقیق می توان گفت که تا ۲۰ طبقه را با سرعت 2.54 متر بر ثانیه، به سادگی پشتیبانی خواهد کرد. با این حال لازم به ذکر است که نمونه های بسیار پیشرفته آن ها قادر به حرکت با سرعت ۴ متر بر ثانیه نیز هستند. همچنین نمونه های سنگین تری نیز وجود دارد که موتور آسانسور در مرکز آن نصب شده و قادر به طی کردن ۳۰ طبقه نیز می باشند. همچنین برند شیندلر نیز نوعی آسانسور طراحی کرده است که قادر به طی کردن ۵۰ طبقه است. اما به طور کلی و نرمال، ۲۰ طبقه را همه انواع آسانسور های روملس به سادگی طی می کنند.

آسانسور های هیدرولیک MRL

آسانسور های هیدرولیک MRL

در ادامه پاسخ به سوال آسانسور روملس چیست، لازم است به انواع هیدرولیک و طراحی آن ها نیز اشاره شود. نمونه های هیدرولیک روملس نیز درست مانند انواع کششی فاقد موتورخانه می باشند و تمام ابزار و قطعات مورد نیاز مانند پمپ را بر روی چاه آسانسور نصب می کنند. موتور آن ها نیز اغلب بر روی دیوار نزدیک آسانسور و در طبقات پایین نصب می شود. از مزایای بارز آسانسور های هیدرولیک می توان به صرفه جویی در هزینه، وقت و فضا اشاره کنیم که در نمونه های هیدرولیک معمولی، به ندرت یافت می شود. استفاده از این مدل آسانسور های روملس، کم تر از نمونه های کششی رایج است و اغلب برند های معروف سعی در ارتقا و بهبود آن را دارند.

مزایا و معایب آسانسور های روملس

جهت پاسخ به سوال آسانسور روملس چیست، لازم است مزایا و معایب آن را نیز بررسی کنیم تا با خیالی آسوده به سمت خرید آن ها بروید.

مزایا

  • فضای موجود در ساختمان شما ذخیره خواهد شد.
  • ۵۰ تا ۷۰ درصد از انرژی الکتریکی صرفه جویی شده و هزینه پرداختی بابت قبوض شما نیز کاهش می یابد.
  • به روغن کاری نیازی ندارد، در نتیجه هزینه و دردسر های آن نیز کسر خواهد شد.

مزایا و معایب آسانسور های روملس

معایب

باید گفت که معایب آن ها، نسبت به مزایایی که ارائه می دهند، بسیار کم تر است، اما برای این که سوال آسانسور روملس چیست را به طور دقیق بررسی کنیم، لازم است به معایب نیز بپردازیم.

  • طول عمر این آسانسور ها از نمونه های معمولی کم تر است.
  • گاهی اوقات نیز نگهداری و تعمیر تجهیزات مورد نیاز آن دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *