تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس چیست؟

به طور کلی آسانسور های کششی به دو نوع مختلف تقسیم می شوند که نسبت به بقیه مدل های آن محبوب تر اند. این دو مدل شامل آسانسور گیرلس و گیربکس است. این دو نوع آسانسور همیشه با یکدیگر مقایسه می شوند؛ اما هرگز یک برنده قطعی از بین این دو مشخص نمی شود. هر کدام از این دو، یک سری مزایا نسبت به دیگری دارند و همین باعث می شود تا بهترین انتخاب شما از بین این دو به موقعیتتان بستگی داشته باشد. برای داشتن بهترین انتخاب باید تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس را با هم مقایسه کرد و مزایا و معایب هر کدام را شرح داد تا بتوان بسته به موقعیت انتخاب درستی داشت.

 

مقایسه آسانسور گیرلس و گیربکس

مقایسه آسانسور گیرلس و گیربکس

قدمت آسانسور، تقریبا به دوران ارشمیدس بر می گردد. اما به هر حال الیشا اوتیس اولین آسانسور مدرن را طراحی کرد و این آسانسور برای اولین بار در ساختمان اتحادیه کوپر در سال 1853 در نیویورک مورد استفاده قرار گرفت. این آسانسور حقیقتا نوعی آسانسور هیدرولیکی بود که با استفاده از فشار آب کار می کرد و با آسانسور های امروزی کمی تفاوت داشت. اما با این حال این آسانسور به عنوان یک آسانسور دنده ای شناخته می شد. با پیشرفت تکنولوژی، آسانسور ها به دو دسته گیرلس و گیربکس تقسیم شدند. مهم ترین قسمت هایی که در تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • نوع ایستادگی چرخ
  • نیاز داشتن به موتورخانه
  • میزان مصرف انرژی
  • راحتی
  • ظرفیت
  • طریقه نگهداری

این شش مورد مواردی هستند که هنگام انتخاب آسانسور از بین این دو نوع باید به آن ها دقت کرد.

نوع ایستادگی چرخ

نوع ایستادگی چرخ

هر دو آسانسور گیربکس و گیرلس از رایج ترین نمونه آسانسور های مورد استفاده هستند. تفاوت اصلی دو آسانسور گیرلس و گیربکس در نحوه ایستادگی چرخ آن ها است. در آسانسور های کششی گیربکس، چرخ در موتورخانه بالای آسانسور قرار دارد و این در حالی است که در آسانسور های گیرلس چرخ در بالای کابین قرار دارد و همراه با کابین آسانسور حرکت می کند.

نیازمندی به موتورخانه

تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس می تواند در موتورخانه آن ها نیز باشد. آسانسور های گیربکس همیشه به یک موتورخانه که در آن چرخ و موتور الکتریکی قرار دارد نیاز دارند. در اینجا موتورخانه آسانسور در بالای چاه آسانسور قرار دارد؛ اما در آسانسور های گیرلس بخاطر این که چرخ مستقیما  به موتور و کابین متصل است، نیازی به موتورخانه نخواهند داشت. به همین دلیل است که به آسانسور های گیرلس، آسانسور های MRL نیز می گویند.

نیازمندی به موتورخانه

موتورخانه یک آسانسور همیشه در بالای آسانسور قرار دارد. یکی از موارد بسیار مهمی که باید در هنگام طراحی ساختمان به آن دقت کرد، موتورخانه آسانسور است. یک موتورخانه باید روشنایی مناسب و تهویه هوای قابل قبولی داشته باشد. تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس در اینجا است که خود را نمایان می کند. موتورخانه ها در اکثر مواقع فضای زیادی را در ساختمان اشغال می کنند و نیاز به طراحی دقیق دارند. به همین خاطر این را می توان یک ضعف در برابر آسانسور های گیرلس دانست.

مصرف انرژی

موتور های آسانسور گیرلس به علت نداشتن دنده می توانند بسیار کوچک تر از آسانسور های گیربکس باشند. آسانسور های گیرلس می توانند نسبت به آسانسور های گیربکس تا 50 درصد موتور کوچک تری داشته باشند. به همین نسبت بقیه اجزای آسانسور نیز می توانند کوچک تر طراحی شوند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. به همین خاطر برنده این قسمت از تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس، باز هم آسانسور های گیرلس هستند!

مصرف انرژی

راحتی

آسانسور های گیربکس در برابر آسانسور های گیرلس مزایایی دارند که یکی از آن مزایا در این بخش نمایان می شود. آسانسور های گیربکس از نظر شتاب گیری و کاهش سرعت و حرکت نسبت به آسانسور های گیرلس موفق تر عمل می کنند. البته آسانسور های گیرلس نیز طبقات را به راحتی می پیمایند.

راحتی

موتور های گیربکس نسبت به موتور های گیرلس صدای بسیار کمتری تولید می کنند و هنگام توقف و حرکت بسیار نرم تر از آسانسور های گیرلس هستند.

 

ظرفیت

تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس

مورد دیگر در تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس اینجا است که خود را نمایان می کند. آسانسور های گیرلس در برابر آسانسور های گیربکس بسیار ضعیف تر هستند. آسانسور های گیرلس حداکثر می توانند با سرعتی نزدیک به 152 متر بر دقیقه و حداکثر تا ارتفاع 75 متری حرکت کنند. این در حالی است که آسانسور های گیربکس می توانند با سرعت 610 متر بر دقیقه مسافتی حدود 600 متر ارتفاع را طی کنند. البته باید گفت که ظرفیت بار این دو آسانسور نیز یکسان است و فرقی با هم ندارند. این شما هستید که بسته به ساختمان خود باید یکی از این دو نوع آسانسور را انتخاب کنید. ولی به هر حال برنده این بخش از تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس، آسانسور های گیربکس هستند. این آسانسور ها نسبت به آسانسور های گیرلس قابلیت طی کردن مسافت بیشتر با سرعت بیشتر را دارند.

 

نگهداری

یکی از مهم ترین مسائل در هر دو نوع آسانسور، نحوه نگهداری و سرویس موتور ها است. آسانسور های گیربکس به علت داشتن موتور بزرگ تر نسبت به آسانسور های گیرلس، نیاز به ابزار بیشتری دارند که این امر موجب می شود تا نگهداری و تعمیر آن ها نیز سخت تر باشد. همچنین آسانسور هایی با موتور گیربکس نیاز مداوم به گریس دارند. این نیاز مداوم باعث می شود تا باز هم نگهداری از آن ها سخت تر و گران تر شود. آسانسور های گیرلس به علت داشتن موتور کوچک تر و نیاز نداشتن به سرویس دائم بسیار ارزان تر هستند.

تفاوت موتور آسانسور گیرلس و گیربکس 

جمع بندی

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، آسانسور های گیرلس نسبت به آسانسور های گیربکس مزایای بیشتری دارند؛ اما مهم ترین مسئله ای که می تواند بر انتخاب ما تاثیر بگذارد، پول و بودجه ما است. در صورت داشتن پول و مکان، استفاده از آسانسور های گیربکس عاقلانه تر از آسانسور های گیرلس است و در صورت نبودن مکان کافی و پول نیز می توان آسانسور های گیرلس را به گیربکس ترجیح داد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *