مراحل نصب موتور آسانسور

در دهه های گذشته آسانسور ها نقش بسیار مهمی در زندگی بشر داشتند. با گذشت زمان هر یک از قطعات آن پیشرفت کرده و عملکرد بهتری را ارائه کردند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با یکی از مهم ترین قطعات آسانسور توضیح دهیم. موتور، نقش قلب آسانسور را داشته و جزو اصلی ترین قطعاتی محسوب می شود که موجب حرکت آسانسور شده و نیروی مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد. اگر نحوه نصب موتور آسانسور به درستی صورت نگیرد، ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد. در ادامه مطلب توضیح کوتاهی در رابطه با نحوه نصب موتور آسانسور و انواع آن برایتان خواهیم آورد.

 

انواع مختلف موتور آسانسور

انواع مختلف موتور آسانسور

همان طور که گفتیم، قطعات آسانسور در طی زمان های مختلف تغییرات زیادی داشته است و تکامل پیدا کرده اند. به عنوان مثال، جهت نصب موتور آسانسور های قدیمی، اغلب به یک اتاق ماشین بزرگ نیاز بود تا موتور و ابزارآلات دیگر را درون آن قرار دهند. اما امروزه شاهد نمونه هایی هستیم که فاقد اتاق ماشین می باشند و در نهایت فضای بسیار کم تری را اشغال خواهند کرد. در ادامه چند مورد از شایع ترین موتور های آسانسور را مانند هیدرولیک، کششی، بدون ماشین و وکیوم را برایتان بررسی خواهیم کرد.

 

آسانسور های کششی

آسانسور های کششی

موتور این مدل آسانسور، شامل طناب های بلندی می باشد که از روی چرخ متصل به موتور که در بالای شفت آسانسور قرار دارد، عبور کرده تا حرکت کابین را به سادگی کنترل کند. برای انواع آسانسور های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و سرعت بالایی نسبت به نمونه های هیدرولیک دارند.

 

آسانسور های هیدرولیکی

آسانسور های هیدرولیکی

جهت بررسی نحوه نصب موتور آسانسور، لازم است به نمونه های هیدرولیک که با استفاده از یک موتور الکتریکی سیال هیدرولیک پیستون را به سمت پایین فرستاده تا کابین آسانسور به سمت بالا حرکت کند تا جا به جایی آسانسور به طرز صحیحی صورت گیرد. اغلب برای ساختمان های ۲ الی ۸ طبقه مناسب بوده و سرعت متوسطی دارد.

آسانسور MRL (فاقد اتاق ماشین)

آسانسور MRL (فاقد اتاق ماشین)

در ادامه بررسی نحوه نصب موتور آسانسور، لازم است به این نمونه که این روز ها طرفداران بسیاری را برای خود پیدا کرده است، نیز اشاره کنیم. موتوری که در این آسانسور نصب می گردد، در حقیقت بالای چاه آسانسور نصب شده و هیچ احتیاجی به یک اتاق جداگانه ندارد. در نتیجه فضای بسیار کم تری را اشغال کرده و به معماری خانه شما آسیبی نمی زند. هنگامی که به تعمیر یا سرویس نیاز داشته باشد، تنها می توانید از بالای چاه آسانسور به آن دسترسی پیدا کنید.

 

چگونه موتور آسانسور را نصب کنیم؟

چگونه موتور آسانسور را نصب کنیم؟

  • پیش از شروع نصب موتور آسانسور، لازم است اطلاعات دقیق موتور را با آسانسور مورد نظر تطبیق داده و از صحت آن اطمینان حاصل کنید. اغلب یک برچسب بر روی آن قرار دارد که تمامی اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • موتور را به درستی بازرسی کنید و در صورت وجود هر گونه زنگ زدگی و کثیفی اقدام به از بین بردن آن کنید. اگر در هنگام حمل و نقل رطوبت و خیسی بر روی آن بود، سریعا به شرکت مورد نظر مراجعه کرده و آن را تحویل دهید. به هیچ عنوان نصب موتور آسانسور را در صورتی که خیس می باشد، انجام ندهید.
  • نصب و قرار دهی صحیح ستون ها

در مرحله اول لازم است فضای قرار گیری موتور را به درستی بررسی کنید. این فضا نباید شلوغ و به هم ریخته باشد، بلکه لازم است فضایی کافی برای جا به جایی و انجام عملیات مورد نظر شما را داشته باشد. همچنین از ایمن بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید. پس از بررسی و فراهم کردن یک فضای مناسب، لازم است ستون ها را در جای خود به درستی  نصب کنید.

  • افزودن کالسکه موتور

کالسکه ها را با توجه به ستون فرضی که بر روی دیوار ترسیم می کنید، هم راستا و هم‌تراز با ستون ها نصب کنید. در ادامه بلوک های چرخ را بر روی ستون نصب کرده و به پایه کالسکه پیچ کنید. توجه داشته باشید که زنجیر نصب شده، هنگام بالا آمدن کالسکه نباید از چرخ دنده خارج شود.

  • بالا بر پایه محرک

اگر قصد نصب یک آسانسور هیدرولیکی را دارید، لازم است پایه درایو را در بالا ستون ها قرار دهید و سپس پایه محرک را در جای خود پیچ ​​کنید تا تکان نخورد. همچنین برای اطمینان خاطر در ادامه به تکیه گاه ها نیز جوش دهید.

  • مونتاژ و تنظیم

ابزارآلات VRC و دروازه ها را برای جلوگیری از لیز خوردن، محکم در جای خود جوش دهید.

  • سیم کشی

تکنسین مورد نظر شما لازم است تمام سیم کشی ها را با دقت بالا جهت اطمینان از حرکت صحیح آسانسور انجام دهد تا در نهایت نصب موتور آسانسور مورد نظرتان به پایان برسد.

 

نکات قابل توجه درمورد نصب موتور آسانسور

نکات قابل توجه درمورد نصب موتور آسانسور

  • موتور شما باید مربع، شفاف، خشک و کاملا تمیز باشد. یک نماینده فروش کاربلد، ابعاد مورد نیاز برای آسانسورتان را به دقیق بررسی می کند و نمونه ای صحیح را به شما ارائه می کند.
  • اغلب موتور ها برای ارائه عملکردی مناسب حداقل به ۸ اینچ گودال احتیاج دارند.

قیمت نصب موتور آسانسور

قیمت نصب موتور آسانسور

قیمت نصب موتور آسانسور را نمی توان به طور دقیق بیان کرد، زیرا به ویژگی های بسیار متفاوتی بستگی دارد و هیچ قیمت ثابتی برای آن ها وجود ندارد. اما در ادامه مطلب چند عامل تاثیر گذار بر روی قیمت را برایتان بررسی خواهیم کرد.

  • تعداد طبقات: هر چه تعداد طبقات بیش تر باشد و آسانسور ملزم به توقف در طبقات مختلف شود، هزینه نصب آن نیز افزایش پیدا می کند.
  • فضا: اگر آسانسور شما در فضای باز نصب می گردد، نیاز است از محصولات با کیفیت بالا استفاده شود تا در اثر عوامل طبیعی آسیب نبیند. در نتیجه هزینه بیش تری را در پی خواهد داشت.
  • اتاق ماشین: اتاق ماشین می تواند اثری مستقیم بر روی هزینه نصب موتور آسانسور داشته باشد.
  • ساخت و ساز: اگر فضایی که برای آسانسور در نظر گرفته اید، آماده نباشد و به ساخت و ساز مجدد نیاز داشته باشد، باز هم هزینه بیش تری را باید برای نصب و راه اندازی آسانسور پرداخت کنید.

در نهایت لازم به ذکر است که در نصب موتور آسانسور خود، نهایت وسواس را به خرج دهید، زیرا این قطعه جزو مهم ترین قطعات آسانسور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *