ویژگی های دیکتاتور خوب برای آسانسور کدام است؟

آسانسور ها بزرگ ترین کمک ممکن برای ساختمان ها هستند. با وجود آسانسور ها می توان به راحتی از ساختمان های چندین طبقه بالا و پایین رفت و لذت برد. آسانسور ها به کمک افراد با ناتوانی جسمی و پیر نیز آمده اند و این افراد می توانند بدون دغدغه بالا رفتن از پله ها، به مکان موردنظر بروند و در ساختمان های چند طبقه نیز ساکن شوند. البته داشتن آسانسور فقط مخصوص به ساختمان های بزرگ با تعداد طبقات زیاد نمی شود. حتی اگر خانه شما دو طبقه باشد، می توانید از آسانسور های خانگی برای رفت وآمد به طبقه دوم یا زیرزمین استفاده کنید. آسانسور از اجزای متفاوتی تشکیل شده است و مهم ترین قسمتی که همیشه با آن سروکار داریم، کابین آسانسور و درب آن است. درب آسانسور باید به گونه ای باشد تا به آرامی بسته شود تا از کوبیده شدن آن و ایجاد صدای ناهنجار و حتی خطراتی که ممکن است به علت سریع بسته شدن درب آسانسور، جان افراد را تهدید کند، جلوگیری شود. این وظیفه بر عهده قطعه ای به نام دیکتاتور است. در ادامه با ویژگی های دیکتاتور بیشتر آشنا خواهیم شد.

دیکتاتور چیست؟ ویژگی های دیکتاتور و معرفی آن

دیکتاتور ها جک های هیدرولیکی درب هستند که برای آهسته بسته شدن درب به کار می روند. عمر دیکتاتور ها بیشتر از یک میلیون چرخه است یعنی بعد از تقریباً 1 میلیون بار باز و بسته کردن درب آسانسور به تعویض نیاز پیدا خواهند کرد که واقعاً عدد خوبی است. علت عمر طولانی دیکتاتور ها، کیفیت بالای ساخت و مواد اولیه آن ها است. دیکتاتور ها یا دمپر های درب آسانسور در بیش از 30 مدل مختلف، متناسب با انواع آسانسور ها، تولید و روانه بازار می شوند. دیکتاتور ها با قابلیت خود باعث آرام بسته شدن درب آسانسور بدون برگشتن به عقب می شوند. دلیل این اتفاق وجود سیلندر هایی در این قطعه است. استفاده نکردن از دیکتاتور یا استفاده از دیکتاتور نامناسب می تواند باعث اختلال در عملکرد یا آسیب دیدن کنتاکت درب شود.

تجهیزات و اجزای یک دیکتاتور

تجهیزات و اجزای یک دیکتاتور

یاتاقان های بازوی عامل: این قطعات از آهن متخلخل بسیار مقاوم ساخته شده اند.

غلتک لاستیکی: جنس این قطعه از لاستیک ضد سایش با یک پوشش محکم است.

قفل های بسته کننده: آن ها مکمل ایده آلی برای دیکتاتور هستند. قفل ها، بسته شدن در های آسانسور لولایی را تضمین می کنند.

سایر تجهیزات لازم: غلتک های پلاستیکی برای در های کشویی و سوئیچ های مغناطیسی.

 

انواع مدل های دیکتاتور

دو مدل دیکتاتور را به شما معرفی خواهیم کرد:

دیکتاتور درب فرود

از ویژگی های دیکتاتور درب فرود ED STD3 استفاده از آن در آسانسور های Thyssen/Stahl و Otis برای کاهش سرعت در های لولایی قبل از بسته شدن کامل درب است.

دیکتاتور مخصوص درب کشویی

در های کشویی آسانسور ها باید قبل از بسته شدن کامل، سرعتشان کم شود تا احتمال گیر افتادن افراد بین درب و آسانسور کم شود. برای این منظور از دیکتاتور های مکانیکی و هیدرولیکی استفاده می شود.

 

ویژگی های دیکتاتور هنگام کار

ویژگی های دیکتاتور هنگام کار

دمپر های درب یا دیکتاتور های استاندارد به دلیل کیفیت عالی و عملکرد قابل اعتماد خود، بسیار پرطرفدار هستند. این محصول در بیش از 30 مدل و حتی در مدل های سفارشی؛ تولید می شود. استاندارد هایی که دیکتاتور ها بر اساس آن ها ساخته می شوند شامل استاندارد های مداسا، باستتی، سیوکا، ساووف، تکا و غیره هستند. ویژگی های دیکتاتور استاندارد عبارت اند از:

  • میرایی پیش رونده دیکتاتور که بسته شدن بی صدا و بهینه را فراهم می کند. این اتفاق تنها به این دلیل امکان پذیر است که سیلندر های دیکتاتور از مواد جامد تولید شده اند.
  • درب ها بدون ایجاد ضربه بسته می شوند. هیچ فنری پشت در وجود ندارد که منجر به نقص یا آسیب دیدن کنتاکت های درب شود.
  • بلبرینگ بازوی عامل از جنس آهن متخلخل بسیار مقاوم هستند.
  • عمر عملیاتی دمپر درب به بیش از 1 میلیون سیکل می رسد.

 

نحوه کار دیکتاتور

با کشیدن یا فشار دادن درب به راحتی باز می شود. هنگام باز کردن درب، بازوی عملیاتی دیکتاتور همراه با غلتک به سمت پایین رانده می شود و در نتیجه فنر در، سیلندر میرایی را کش می دهد.

هنگامی که درب بسته است بازوی عامل وارد قلاب ورودی در قاب می شود و حرکت درب را به آرامی و بی سروصدا می کند.

درنهایت، جک درب را کاملاً می بندد و در توسط فنر به صورت یکپارچه محکم بسته می ماند و حتی در برابر باد یا کشش نیز باز نمی شود. این باعث می شود که کنتاکت های الکتریکی در درب با حداقل سایش به طور ایمن کار کنند. علاوه بر این، دیکتاتور درب از ضربه زدن درب آسانسور جلوگیری می کند.

 

تنظیم سرعت بسته شدن درب با دیکتاتور

تنظیم سرعت بسته شدن درب با دیکتاتور

سرعت بسته شدن درب آسانسور را می توان تنظیم کرد. به دلیل مخروطی بودن داخل سیلندر میرایی، هر چه پیستون بیشتر وارد سیلندر شود، سرعت حرکت بسته شدن کندتر می شود؛ بنابراین شتاب در هنگام بسته شدن کنترل می شود. درواقع امکان تنظیم سرعت بسته شدن درب از ویژگی های دیکتاتور آسانسور است.

با چرخاندن میله پیستون می توانید موقعیت نهایی پیستون را در سیلندر تغییر دهید. برای حرکت بیشتر پیستون به سمت پایین سیلندر، میله پیستون را با یک کلید پیچ ​​شش گوشه در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اکنون بسته شدن درب بیشتر طول می کشد. دو دور میله پیستون معادل 1 ثانیه است. اگر میله پیستون را دو بار خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید، سرعت بسته شدن در را یک ثانیه افزایش می دهید.

 

جمع بندی ویژگی های دیکتاتور آسانسور

دیکتاتور ها یا همان دمپر ها قطعه هایی هستند که سرعت بسته شدن درب را کنترل می کنند و از به عقب پرت شدن و دوباره باز شدن آن جلوگیری می کنند. وجود این قطعه ها برای آسانسور ها چه در مکان های عمومی مانند ادارات و سازمان ها و چه آسانسور های مسکونی ضروری است. این قطعه عمری طولانی دارد و با خرید یک دیکتاتور باکیفیت، دیگر تا مدت ها لازم نیست هزینه ای در این مورد انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *