بهترین نوع ریل آسانسور برای ساختمان

ریل های آسانسور، یکی از مهم ترین اجزای ساختار آسانسور هستند که از دو قسمت ریل های فولادی و صفحات اتصال دهنده تشکیل شده است. اغلب آن ها را با دو نام، ریل کابین و ریل سنگین می نامند. آن ها دارای چند مدل یا شکل مختلف اند که هر کدام کار آیی خاص خودش را دارد:

  1. L شکل (مثلثی)
  2. T شکل
  3.  U شکل
  4. O شکل
  5. شکل تو خالی

انواع مختلف ریل آسانسور از نظر ساختار

همچنین یک ریل راهنما هم وجود دارد. این ریل ها اغلب با توجه به پردازش مکانیکی ساخته می شوند و استحکام آن باید حدود ۳۷۰ تا ۵۲۰ مگا پاسکال باشد. با در نظر گرفتن مقدار عرض آن، در شکل های T، مثلثی (L)، U، O و تو خالی عرضه می شوند. شکل L، U و O بیش تر برای آسانسور هایی که وزن سبکی را حمل می کنند و نیازی به سرعت بالا ندارند مورد استفاده قرار می گیرند و مدل تو خالی آن اغلب برای آسانسور هایی که وزن سنگین حمل می کنند ولی با سرعت پایین این کار را انجام‌ می دهند مناسب است. امروزه رایج ترین نوع ریل، مدل T است که در ساختار بیش تر آسانسور های امروزی شاهد آن هستیم.

برای بررسی بهترین نوع ریل آسانسور، لازم است بدانید که همه آن ها در کل نقش یک هدایت کننده را برای آسانسور بازی می کند، که ضربات وارد شده از طریق کابین، ترمز آسانسور و انبردست ایمنی را هنگامی که ترمز اضطراری ضربه وارد می کند، به خوبی تحمل می کند. بهترین نوع ریل آسانسور، برای ساختمان شما با توجه به دو ویژگی انتخاب می شود:

 

  1.  سرعت آسانسور شما   
  2. مقدار و وزن بار قابل حمل شما

در نظر داشته باشید که مدل های بالا نیز با توجه به کارآیی آن ها باز هم به دسته های مختلفی تبدیل می شوند. برای مثال ریل های T با توجه به نحوه استفاده به انواع T5، T9 و T16 تقسیم می شوند؛ یا ریل های L شکل که اغلب به عنوان اتصال دهنده ریل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اغلب افراد ریل ماشینی را به عنوان ریل اصلی در نظر گرفته و ریل سنگین را نمونه ثانویه آن می شناسند. در ادامه مطلب شما را با ویژگی های اصلی بهترین نوع ریل آسانسور آشنا خواهیم کرد.

 

انواع ریل های جامد، تو خالی و ریل پله برقی

بهترین نوع ریل آسانسور

در این مطلب ما به بررسی دو نوع ریل آسانسور می پردازیم. برای معرفی بهترین نوع ریل آسانسور، لازم است به ویژگی های کلی و مزایای این نمونه ریل و تمامی ریل ها توجه ویژه ای داشته باشید.

  1. هر ریل حداقل دو تکیه گاه ریلی دارد.
  2. این ریل ها درست بر روی دیواره های چاهک آسانسور نصب شده و به وسیله قاب ریلی، پشتیبانی آن جهت متصل شدن به دیواره چاهک ثابت خواهد شد.
  3. این ریل ها اغلب T شکل اند.
  4. بسیار با دوام و مستحکم هستند.
  5. از امنیت بالایی برخوردار هستند.
  6. ریل ها باید هموار باشند و دارای هیچ گونه پستی بلندی های مختلف نباشند تا آسیبی به مسافران نرسانند.
  7. با توجه به این که ریل ها، شاتل چکمه ها و انبردست های ایمنی آسانسور در کابین آن قرار دارند، نیاز است که این ریل ها با شکاف نصب گردند.
  8. در هنگام سقوط و افزایش سرعت آسانسور، توانایی کنترل سرعت بالا را دارد.
  9. بهترین نوع ریل آسانسور اغلب در چاهک آسانسور یا در میان طبقات در مسیر عمودی نصب می گردند تا از قرار گیری کابین آسانسور و وزن آن در امتداد مسیر حرکت آن اطمینان حاصل شود.
  10. انتخاب بهترین نوع ریل آسانسور جزو اصلی ترین و مهم ترین بخش های آسانسور و پله برقی های اتوماتیک است، همچنین در برقراری ایمنی و کیفیت بالای آن نیز بسیار موثر است.
  11. فاصله ای که ریل ها با کف چاهک خواهند داشت، تنها به ارتفاع آسانسور شما بستگی دارد.
  12. می توان گفت که اغلب آن ها حدود 5 متر طول دارند و دارای چند سوراخ جهت اتصالش به قطعات دیگر است.

بررسی اهمیت بهترین نوع ریل آسانسور

  • این ریل ها اتاقک و وزن بسیار سنگین آن را در هنگام بالا و پایین رفتن آسانسور، هدایت خواهد کرد.
  • بهترین نوع ریل آسانسور به عنوان یک پشتیبان قوی برای ترمز گیره ایمنی محسوب می شود و کار آیی بسیار مهمی در این بخش دارد.

بررسی اهمیت بهترین نوع ریل آسانسور

انواع مختلف ریل آسانسور از نظر ساختار

در کل برای انتخاب بهترین نوع ریل آسانسور باید بدانید که تمامی ریل ها از نظر ساخت، به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند. دسته گرم مانند تمامی سازه های گرم، در دمای بسیار بالا و در چند پروسه مختلف ساخته می شود، بسیار مقاوم و کاربردی است، اما به دلیل نصب و کارکرد سخت تر آن ها معمولا از مدل های سرد استفاده می کنند که امروزه به شدت مقرون به صرفه تر از نمونه های گرم است و در آسانسور ها اغلب شاهد آن هستیم.

انواع مختلف ریل آسانسور از نظر ساختار

در تهیه ریل آسانسور فراموش نکنید که از انواع تقلبی آن را خریداری نکنید؛ زیرا احتمال دارد تبعات بسیاری ایجاد کند. ریل آسانسور یکی از مهترین اجزای آسانسور است، پس در تهیه آن دقت لازم را به کار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *