چند راهکار اصلی هنگام گیر افتادن در آسانسور

احتمالا یکی از بدترین اتفاقاتی که برای همه ما ممکن است در طول کارهای روزمره رخ دهد، گیر افتادن در آسانسور است. گیر افتادن در آسانسور برای تمامی افراد به خصوص افرادی که دچار کلاستروفوبیا (هراس از مکان های تنگ) هستند، یک کابوس است. در این شرایط اکثر افراد دچار استرس می شوند و به طور کلی فراموش می کنند که چه کار هایی باید انجام دهند. ما در این مقاله به طور کامل در مورد اینکه هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کارهایی باید انجام دهید توضیح داده ایم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

  1. آرام ماندن

آرام ماندن

اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید، آرام ماندن است. در این گونه موقعیت ها بسیاری از افراد دچار حملات پنیک می شوند و ممکن است ناخودآگاه دست به کارهای خطرناک بزنند که این کارها فقط شرایط را سخت می کنند و ممکن است حتی جان خود و دیگران را نیز به خطر بیندازند. سعی کنید تا دچار استرس نشوید و خود را آرام نگه دارید تا بتوانید درست فکر کنید. داشتن یک ذهن آرام و بدون استرس به شما بهتر در تصمیم گیری کمک خواهد کرد.

 

  1. پیدا کردن یک منبع نور

تمامی آسانسورهای امروزی یک چراغ اضطراری دارند که می توانند در صورت وجود هرگونه مشکل حتی قطعی برق تا مدتی نور تولید کنند. به فرض مثال حتی اگر آسانسور چراغ اضطراری نداشت، سعی کنید تا یک منبع نور دیگر پیدا کنید. برای مثال می توانید از چراغ قوه گوشی همراه استفاده کنید. با استفاده از منبع نوری که دارید سعی کنید دکمه اضطراری آسانسور را فشار دهید تا بتوانید مسئولان ساختمان را به سرعت خبر کنید. البته توجه داشته باشید که نباید باطری گوشی خود را خالی کنید. باطری گوشی در چنین موقعیت هایی بسیار حیاتی است.

 

  1. فشردن دکمه باز شدن درب

فشردن دکمه باز شدن درب

همان طور که گفتیم گیر افتادن در آسانسور می تواند یکی از بدترین اتفاقات روزمره برای هر کدام از ما باشد. اما گاهی این اتفاق به راحتی و بدون دردسر قابل حل شدن است. اگر درب آسانسور به هر دلیلی به صورت خودکار باز نشد، سعی کنید تا آن را به صورت دستی باز کنید. نه این که با اعمال زور این کار را انجام دهید. فقط کلید باز شدن درب آسانسور را که در گوشه صفحه کلیک قرار دارد، فشار دهید. در صورت باز نشدن، کلیدهای بسته شدن و یک طبقه زیر هم کف را هم امتحان کنید. در خیلی از مواقع این سه کلید باعث درست شدن مشکل شده اند. به هر حال اگر مشکل شما با فشردن این دکمه ها حل نشد، بیش از حد آن ها را فشار ندهید؛ زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند.

 

  1. فشردن دکمه تماس

فشردن دکمه تماس

یکی دیگر از کارهایی که می توانید هنگام گیر افتادن در آسانسور انجام دهید، فشار دادن دکمه تماس آسانسور است. ابتدا با منبع نوری که دارید سعی کنید دکمه تماس آسانسور را پیدا کنید. این دکمه معمولا با تصویر تلفن نمایش داده می شود و ظاهری متفاوت نسبت به بقیه دکمه های موجود در آسانسور دارد. با فشردن این دکمه می توانید با یک تکنیسن متخصص تماس بگیرید تا از او درخواست کمک کنید. در صورت موفقیت آمیز بودن تماس می توانید به کارکنان ساختمان هشدار دهید که مشکلی در آسانسور وجود دارد و شما در آسانسور گیر کرده اید. بعد از تماس شما یک تیم تکنسین و تعمیر برای نجات شما از آسانسور و تعمیر آن دست به کار می شوند.

  1. فشار دادن دکمه هشدار

فشار دادن دکمه هشدار

اگر از دکمه تماس استفاده کردید و جوابی نگرفتید، می توانید از دکمه هشدار استفاده کنید. هنگام گیر افتادن در آسانسور ابتدا سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید و فورا از این دکمه استفاده نکنید. در صورتی که تماس شما با یک تکنسین ناموفق بود این دکمه را فشار دهید. فشار دادن این دکمه موجب می شود تا یک زنگ هشدار به صدا در بیاید. با به صدا در آمدن زنگ هشدار مردم متوجه می شوند که یک نفر در آسانسور گیر افتاده است و به کمک نیاز دارد. به همین خاطر آن ها این موضوع را به یک تکنیسین اطلاع می دهند تا مشکل حل شود. در ضمن از بابت صدای زنگ نیز خیالتان راحت باشد. صدای این زنگ در تمامی آسانسورها به قدری بلند است که بتواند دیگران را خبر کند.

  1. سر و صدا کردن

گیر افتادن در آسانسور

اگر گیر افتادن در آسانسور یک کابوس باشد، کار نکردن هر دو دکمه تماس اضطراری و زنگ هشدار یک کابوس دیگر است! اگر هیچ کدام از این دو دکمه کار نکردند، مجبور هستید که خودتان دست به کار شوید. سعی کنید برای کمک فریاد بزنید. یک کفش یا یک شیء را به در و دیوار بکوبید تا بتوانید دیگران را از خراب بودن آسانسور و گیر افتادن خود مطلع کنید. در این مورد باز هم نگران نباشید. چاه آسانسور به گونه ای است که به راحتی صدا را از خود عبور می دهد. یک نکته دیگر هم در اینجا وجود دارد که البته شاید رعایت کردن آن نکته در اینجا کمی سخت باشد. سعی کنید که هنگام ایجاد سر و صدا و فریاد زدن آرام باشید. یعنی به گونه ای سر و صدا ایجاد کنید که فرد شنونده خودش دچار ترس و استرس نشود.

  1. صبر کردن

گیر افتادن در آسانسور

اگر از هیچ کدام از راه حل های بالا جواب نگرفتید، تنها راه ممکن صبر کردن است؛ زیرا بهترین راه حل ممکن هنگام گیر افتادن در آسانسور نیز همین است. مردمی که در ساختمان هستند خودشان به زودی متوجه خرابی آسانسور خواهند شد و خیلی سریع با پرسنل مربوطه تماس خواهند گرفت.

اگر متوجه شدید که پرسنل مربوطه رسیده اند، سعی کنید در جای خود محکم بنشینید. معمولا فرآیند آزاد کردن شما از آسانسور زیاد طول نمی کشد و نهایتا بعد از گذشت 30 دقیقه می توانند شما را آزاد کنند.

 

  1. جلوگیری از کار های خطرناک

یکی از نکات مهمی که وجود دارد این است که هنگام گیر افتادن در آسانسور هیچ کار خطرناکی انجام ندهید و طبق دستورالعمل هایی که گفته ایم جلو بروید. کارهایی مانند با زور باز کردن درب آسانسور بسیار خطرناک است و ممکن است جان دیگر افراد حاضر در آسانسور را نیز به خطر بیندازد.

 

جمع بندی

در این مقاله نشان دادیم که هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کارهایی باید انجام داد و از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد. بسیاری از کارهایی که فکر می کنید هنگام گیر افتادن در آسانسور می تواند به شما کمک کند خطرناک هستند و کمکی نخواهند کرد. به همین علت بهتر است طبق دستورالعمل و نکات ایمنی استفاده از آسانسور پیش بروید و کار اضافی انجام ندهید تا کمک برسد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *