رعایت نکات ایمنی در آسانسور

آسانسور ها یکی از پر استفاده ترین وسیله ها در دنیای امروزی هستند. در تمامی ساختمان ها برای سرعت بخشیدن به جا به جایی کارمندان یا مشتریان از آسانسور استفاده می شود. اما یک مسئله بسیار مهم هنگام استفاده از آسانسور وجود دارد و آن موضوعی نیست جز رعایت نکات ایمنی در آسانسور که هنگام استفاده از آن بسیار اهمیت دارد. ما در این مقاله به طور کامل در مورد این که هنگام استفاده از آسانسور باید چه نکاتی را رعایت کرد صحبت کرده ایم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

استفاده کنندگان آسانسور ، هنگام استفاده از آن باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

اولین و مهم ترین کاری که باید هنگام استفاده از آسانسور به آن توجه داشته باشید، دقت کردن به محل گذاشتن قدم هایتان است. همیشه قدم هایتان را در جای درستی از آسانسور بگذارید که زمین نخورید. نزدیک درب آسانسور به علت داشتن کمی فاصله یکی از محتمل ترین محل هایی است که می تواند موجب گیر کردن پای شما و زمین خوردنتان شود.

همان طور که گفته شد، رعایت نکات ایمنی در آسانسور مهم است. سعی کنید اگر در آسانسور نرده وجود دارد از آن استفاده کنید و همیشه دور از درب آسانسور باشید. در صورت نبود نرده در کابین آسانسور نیز می توانید از دیواره ها استفاده کنید.

اگر در آسانسور گیر افتادید، آرامش خود را حفظ کنید و با استفاده از دکمه زنگ هشدار آسانسور درخواست کمک کنید و فردی که ترسیده است را سعی کنید آرام کنید.

اگر در آسانسور گیر افتادید هرگز برای باز کردن درب های آسانسور تلاش نکنید. زیرا در صورت هرگونه اتفاق برای آسانسور، امن ترین نقطه آسانسور داخل کابین آسانسور خواهد بود.

هنگام استفاده از آسانسور باید از انجام چه کار هایی بپرهیزید؟

رعایت نکات ایمنی در آسانسور

در هنگام رعایت نکات ایمنی در آسانسور یک سری موارد وجود دارند که بر خلاف مورد قبل باید از انجام آن ها پرهیز کنید. این موارد شامل :

استفاده نکردن از آسانسور هنگام آتش سوزی

هیچگاه از آسانسور هنگام آتش سوزی استفاده نکنید. به جای آن از راه پله ها استفاده کنید. هنگام آتش سوزی، پله ها بسیار امن تر از آسانسور خواهند بود.

سوار آسانسور های شلوغ نشوید. زیرا ممکن است آسانسور به حد ظرفیت خود رسیده باشد. به همین دلیل سعی کنید تا منتظر آسانسور بعدی باشید.

در آسانسور از کار های غیر معمول بپرهیزید، روی در تکیه ندهید و دوستان خود را حتی به شوخی در آسانسور هل ندهید.

 

نکات ایمنی مربوط به دارندگان آسانسور

علاوه بر استفاده کنندگان آسانسور، رعایت نکات ایمنی در آسانسور برای دارندگان آسانسور نیز بسیار مهم است. در اینجا چند نکته شرح داده شده که مهم است دارندگان آسانسور برای امنیت بیشتر آن ها را رعایت کنند.

 

نکته اول: نصب و نگهداری

اولین و مهم ترین نکته، به نحوه نصب و نگهداری آن بر می گردد. برای اطمینان از امنیت آسانسور باید نصب آسانسور به بهترین نحو صورت گرفته باشد. همیشه سعی کنید تا نصب آسانسور را به شرکت ها و افراد معتبر بسپارید. همچنین باید در نظر داشته باشید که آسانسور ها هر چند وقت یک بار نیاز به سرویس و تعمیر دارند. حداقل سعی کنید تا سالی یک بار آسانسور های خود را چک کنید تا مطمئن شوید هیچگونه مشکلی در کارکرد آن ها وجود ندارد.

رعایت نکات ایمنی در آسانسور 

نکته دوم: استفاده از علائم ایمنی

رعایت نکات ایمنی در آسانسور و ایجاد علائم راهنما برای استفاده از آسانسور بسیار مهم است. برای مثال همیشه در کنار آسانسور خود سعی کنید با استفاده از نوشته ای نشان دهید که آسانسور حداکثر چقدر ظرفیت دارد.

یکی از علائم دیگر نیز می تواند علائمی مانند نشان دادن محل آسانسور باشد. همیشه سعی کنید آسانسور خود را جایی درست و در معرض دید بگذارید تا نیاز به استفاده از علائم نداشته باشید. با این کار می توانید سردرگمی و ازدحام جمعیت را از بین ببرید و به مسافران اجازه دهید تا راحت تر از آسانسور استفاده کنند.

همچنین شما باید از علائمی دیگری نیز برای هشدار به کاربران نیز استفاده کنید. برای مثال علائمی را نصب کنید و در آن نشان دهید که از باز کردن درب آسانسور در شرایطی که آسانسور دچار مشکل شده است تحت هر شرایطی بپرهیزند. یا هنگام خروج از آسانسور مراقب فاصله بین در و محل خروجی باشند و قدم های خود را با احتیاط بردارند.

 

نکته سوم: استفاده از نرده درب کابین آسانسور

نکته مهم بعدی که باید در این قسمت از مقاله رعایت نکات ایمنی در آسانسور بگوییم، استفاده از نرده در کابین آسانسور است. همیشه از وجود چندین دستگیره و نرده محکم و قابل اطمینان در آسانسور مطمئن باشید.

استفاده از نرده درب کابین آسانسور

نکته چهارم: دسترسی راحت

همیشه از این که آسانسور شما جوابگوی نیاز های کاربران شما هست یا نه مطلع باشید. آسانسور ها باید همیشه در حد ظرفیت خود بارگیری کنند و بیشتر از آن می تواند بسیار خطرناک باشد. در صورتی که در ساختمان شما یک آسانسور جوابگوی نیاز های کاربران نبود، سعی کنید از یک یا دو آسانسور دیگر نیز استفاده کنید. همچنین بسیار مهم است که همیشه آسانسور های شما تمیز و مرتب باشند تا کاربران هنگام استفاده از آن لذت ببرند.

 

نکته پنجم : تراز بودن آسانسور

رعایت نکات ایمنی در آسانسور ها و تراز بودن آن ها یکی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن ها توجه داشت. همیشه سعی کنید تا آسانسور خود را به موقع سرویس کنید و مطمئن شوید که کابین آسانسور شما با طبقات هم سطح و تراز شده است. در صورتی که احساس کردید سطح آسانسور تراز نیست و استفاده از آن کمی مشکل شده است، خیلی سریع با شرکت خدمات دهنده آسانسور خود تماس بگیرید.

 

نکته ششم: استفاده از نقشه

همیشه سعی کنید که نقشه کل ساختمان را چه در خارج از آسانسور و چه داخل آسانسور به صورت نصب شده داشته باشید تا کاربران بدانند به کدام سمت حرکت می کنند و کجا می روند. با این کار آن ها بهتر می توانند از آسانسور استفاده کنند.

رعایت نکات ایمنی در آسانسور

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل در مورد رعایت نکات ایمنی در آسانسور صحبت کردیم. مواردی که نیاز است هنگام استفاده از آسانسور رعایت کنید را توضیح دادیم و نشان دادیم که دارندگان آسانسور نیز نیاز است چه مواردی را هنگام نصب آسانسور در نظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *