بررسی خطرات احتمالی آسانسور

آسانسور ها وسایلی بسیار مفید و کارآمد در میان مردم هستند. آسانسور ماشینی است که به راحتی شما را به طبقات مختلف برده و در زمان شما بسیار صرفه جویی می کند اما آسانسور می تواند بسیار خطرناک باشد، خطرات احتمالی آسانسورها کم نیستند. به طوری که سالانه سی نفر به دلیل سقوط، گیر کردن در آسانسور و… جان خود را از دست می دهند. برخی از خطرات احتمالی آسانسور به راحتی قابل پیشگیری هستند، تنها کافی است از آن ها مطلع باشید. در ادامه مطلب شما را با شایع ترین خطر هایی که از جانب آسانسور ها مردم را تهدید می کنند، آشنا خواهیم کرد.

 

  1. فضای خالی میان در ها

خطرات احتمالی آسانسور

آسانسور هایی که در خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب با نمونه های تجاری متفاوت هستند. آسانسور های تجاری، تنها یک در دارند اما آسانسور های مسکونی دارای دو در هستند. یک در کشویی که با آسانسور حمل می شود و یک دری که به سمت بیرون جهت باز و بسته شدن، در هر طبقه وجود دارد. مشکلاتی که این دو در می توانند برای یک فرد به وجود بیاورند به شرح زیر است:

 

  • فاصله زیاد

یکی از دلایلی که موجب خطرات احتمالی آسانسور خواهد شد، فاصله است. اگر فاصله این دو در، از یک دیگر زیاد باشد، ممکن است وسایل شما در میان آن ها گیر کرده و خطر شما را تهدید کند.

 

  • گیر کردن بچه ها

در قدیم استانداردی برای این فاصله وجود نداشت، به همین دلیل، نصاب ها این فاصله را حدود 12.7 سانتی متر در نظر می گرفتند و بسیاری حتی بیش تر. این فاصله زیاد باعث می شد دست یا پای کودک شما در آن گیر کرده و آسانسور شروع به حرکت کند. این اتفاق می تواند برای کودک شما بسیار خطرناک و حتی مرگ بار باشد.

خبر خوب این است که امروزه مرکز ایمنی آسانسور ها، این فاصله را به زیر 10.16 سانتی متر محدود کرده است و اگر آسانسور بر طبق این فاصله ساخته نشود، مجوز دریافت نخواهد کرد و با این اقدام خطرات احتمالی آسانسور کاهش یافته است.

 

  1. گیر کردن میان اجزای آسانسور

این اتفاق ممکن است در میان کودکان بیش تر باشد. اگر بند کفش شما باز باشد یا لباستان دنباله داشته باشد، می تواند خطرات جدی را برای شما به دنبال داشته باشد.

 

  1. ویروس و میکروب ها

ویروس و میکروب ها

شاید این مورد را جزو خطرات احتمالی آسانسور در نظر نگیرید و حتی اگر چند سال پیش به شما می گفتند ویروس ها موجب مرگ شما می شوند، باور نمی کردید اما امروزه برخی از میکروب ها و ویروس ها بسیار خطرناک هستند و می توانند خطرات جدی را برای شما به همراه داشته باشند. تمیز کردن اجزای آسانسور با الکل نیز ایده خوبی نیست زیرا احتمال اتصالی و خطرات دیگری دارد. تنها راهی که به شما پیشنهاد می دهیم این است که با دستانتان دکمه های آسانسور را لمس نکنید و این کار را با یک تکه دستمال خشک انجام دهید. همچنین سعی کنید که در و دستگیره آسانسور را نیز لمس نکنید یا آن را با دستکش یا پارچه خشک باز و بسته کنید.

 

  1. گیر کردن داخل آسانسور

یکی از خطرات احتمالی آسانسور که در میان مردم بسیار شایع است، گیر کردن درون آسانسور است. این اتفاق ممکن است باعث بروز حوادث زیر شود.

گیر کردن داخل آسانسور

  • خفگی

 زمانی که شما در آسانسور گیر می افتید، بر این باور هستید که اکسیژن کافی در آن جا نیست و اگر این زمان طولانی تر شود، ممکن است نفس کشیدن برایتان سخت تر شود و در نهایت به خفگی منجر خواهد شد. اما توجه داشته باشید که امروزه اغلب آسانسور ها دارای فن هستند که اکسیژن را به شما خواهند رساند و علاوه بر آن در میان کابین آسانسور، راهی جهت عبور اکسیژن به داخل وجود دارد. به طوری که اگر چند روز هم آن جا گیر بیفتید، باز هم اکسیژن لازم را خواهید داشت. بخش بیش تر خطراتی که در هنگام گیر کردن داخل آسانسور رخ می دهد، به دلیل استرس و ترسی است که فرد دارد، در این مواقع تنها آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال کمک باشید.

 

  • برق گرفتگی

 در میان خطرات احتمالی آسانسور، این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما بی دلیل، آسانسور و سیم هایش را دست کاری کنید. همچنین نصاب اگر آموزش کافی ندیده باشد، می تواند با بی احتیاطی خود، موجب این اتفاق شود.

 

  1. سقوط فرد به داخل چاه آسانسور یا سقوط خود کابین آسانسور

سقوط فرد به داخل چاه آسانسور یا سقوط خود کابین آسانسور

  • باز بودن درب دوم آسانسور، هنگام حرکت

این مورد یکی از شایع ترین خطرات احتمالی آسانسور است و زمانی رخ می دهد که درب دوم آسانسور که در مواقع استاندارد باید هنگام حرکت به طبقات دیگر، قفل شود، باز باشد. در این شرایط اگر فردی حواسش را جمع نکند به طرز وحشتناکی به داخل چاله آسانسور سقوط خواهد کرد و در نتیجه مشکلاتی مانند قطع نخاع، فلج شدن و مرگ را به دنبال دارد.

  • زمین خوردن

یکی دیگر از دلایلی که موجب سقوط می شود، زمین خوردن افراد و حرکت آسانسور است که در میان خطرات احتمالی آسانسور، این مورد از همه مرگبار تر می باشد.

  • ظرفیت بیش از حد و سنگینی کابین

برخی از آسانسور ها وجود دارند که اگر تعداد مسافران بیش تر از وزن قابل حمل باشد، آلارم داده و حرکت نمی کنند اما برخی دیگر حرکت کرده و در نهایت کشش لازم را نخواهند داشت و این اتفاق منجر به سقوط کابین خواهد شد پس هنگام سوار شدن تعداد ظرفیت موجود را بررسی کنید و اصرار به وارد کردن وزن بیش تری به آسانسور نداشته باشید.

  1. جلوگیر از بسته شدن درب آسانسور

جلوگیر از بسته شدن درب آسانسور

برای همه شما پیش آمده است که دیر تر رسیده اید و مجبور به نگه داشتن درب آسانسور شده اید و یا برای دوستانتان ناچار به نگه داشتن درب شده اید. همه موارد بالا در میان خطرات احتمالی آسانسور می توانند بسیار خطرناک باشند و سیستم آسانسور را به هم بزنند. به طور جدی از نگه داشتن درب آسانسور خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *