معرفی بهترین روغن موتور آسانسور

آسانسور فناوری گران قیمتی است که نیاز به نگه داری دقیق و بسیار زیادی دارند. یکی از روش های نگه داری آسانسور ها، استفاده از روغن موتور مناسب می باشد. موتور آسانسور، جزو مهم ترین قطعات آسانسور است که بدون آن قطعه دیگر به درستی کار نمی کند. در ادامه مطلب شما را با بهترین روغن موتور آسانسور آشنا خواهیم کرد و همچنین به چند مورد از سوالات متداول کاربران درباره روغن موتور آسانسور پاسخ خواهیم داد.

روغن های بر پایه نفت

موسسه ای که در آمریکا جهت بررسی روغن های نفتی شکل گرفته است، روغن های پایه را به پنج گروه تقسیم می کنند که سه گروه اول آن ها را با نام روغن های نفتی می شناسند.

بهترین روغن موتور آسانسور

1) گروه اول

  1. این دسته از روغن های هیدرولیک، دارای اشباع کم تر از نود درصد می باشند.
  2. دارای ۰.۰۳ درصد گوگرد می باشند.
  3. همچنین شاخص ویسکوزیته آن ها ما بین 80 تا 120 قرار دارد.
  4. این دسته اغلب ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین مورد در میان مابقی روغن ها هستند. به همین دلیل آن را جزو بهترین روغن موتور آسانسور در نظر می گیریم.
  5. بدون هیچ مشکلی، به جذب تمام مواد افزودنی می پردازند.
  6. ترکیب و ذخیره کردن آن ها بسیار ساده است و می توانید مطمئن باشید که مواد افزودنی آن ها با این کار شما، از حالت تعلیق بیرون ‌نمی آیند و تغییر حالت نخواهند داد.

برای معرفی بهترین روغن موتور آسانسور، باید ذکر کرد که روغن های این دسته تمامی آلودگی ها و همچنین آب را در خود حل می کنند و در ادامه با ایجاد آمولسیون های خاص، ویژگی روغن هیدرولیک را تغییر می دهند. زمانی که این روغن ها به وسیله الاینده ها پوشیده شوند، لجن به وجود می آید و تمامی سطح دیواره و لوله ها را می پوشاند. در نتیجه برای ذخیره آن باید آلاینده ها را به طور کامل حذف کنید.

همچنین از گوگرد اضافی که در آن ها وجود دارد می توان برای ایجاد خواص ضد سایش آن مورد استفاده قرار داد.

2) گروه دوم

جهت معرفی بهترین روغن موتور آسانسور، بهتر است به توضیحات دسته دوم ‌نیز توجه کنید. این دسته فرایندی نسبتا پیچیده تری نسبت به گروه اول دارد و به وسیله آب درمانی تشکیل می شود و در نتیجه روغن پایه و خالص تری را به شما ‌تحویل خواهد داد.

  1. دارای اشباع بیش از نود درصد می باشد.
  2. مانند نمونه قبلی شاخص ویسکوزیته این دسته نیز میان 80 تا 120 می باشد.
  3. یکی از دلایلی که این دسته را جهت معرفی بهترین روغن موتور آسانسور، آورده ایم، خاصیت آنتی اکسیدان طبیعی آن ها می باشد.
  4. روغن های این دسته در برابر آلاینده هایی که به دلیل گرم شدن به وجود می آیند به شدت مقاوم است.
  5. این روغن ها به تازگی در حال ارائه شدن به بازار می باشند، به همین دلیل دارای قیمت خیلی زیادی نیستند و هزینه آن ها قابل مقایسه با گروه اول می باشد.
  6. اگر مواد تشکیل دهنده آن ها را بخواهید، می توان به تقطیر (نفت)، پارافین تصفیه شده به وسیله آب اشاره کنیم.

3) گروه ۳

  1. این نمونه از بهترین روغن موتور آسانسور، دارای آنتی اکسیدان بسیار خوبی می باشد.
  2. اغلب قطعات جهت کار با این روغن در دمای ۳۲ درجه تنظیم شده اند.
  3. یکی از ویژگی های عالی این دسته که هر یک از روغن هایش را جزو بهترین روغن موتور آسانسور قرار می دهد، فیلتراسیون آن است که برای از حذف آلودگی ها و افزایش طول عمر روغن هیدرولیک و همچنین افزایش طول عمر قطعات آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. اگر در پاکیزه نگه داشتن این روغن کوشا باشید، می توانید به راحتی با تشکیل هر گونه لجن و آلودگی مقابله کنید.

 

روغن های مصنوعی

  1. برای معرفی بهترین روغن موتور آسانسور، بهتر است به سیالات مصنوعی نیز اشاره کنیم که در عین حال خوبی ها و بدی های خود را دارند. اغلب آن های نیز مبتنی بر نفت ساخته شده اند و امروزه شاهد ورودشان به بازار هستیم که روز به روز هم مقدارشان افزایش میابد.
  2. این روغن ها دارای قیمت بسیار خوبی در بازار هستند.
  3. با توجه به فرمولاسیون خود، مزایای متفاوتی نسبت به روغن های دیگر ارائه می دهند (مزایای هر روغن به فرمول آن بستگی دارد)
  4. به دلیل وجود High VI در این روغن ها، می تواند برای آسانسور هایی که به دلیل استفاده بیش از اندازه کاربران، داغ می شود نیز مناسب باشد.
  5. نمونه هایی که دارای سنتتیک می باشند، قابلیت ایجاد پایداری حرارتی و اکسیداسیون بهتر و بیش تری نسبت به روغن هایی که بر پایه نفت ساخته شده اند، می باشند.
  6. اگر از این روغن ها در مناطقی که حساسیت محیط زیست وجود دارد، استفاده می کنید. می توان آن را طوری تنظیم کرد که به محیط زیست آسیبی نرسانند و زیست تخریب پذیر باشند.

بهترین روغن موتور آسانسور

روغن گیاهی

روغن گیاهی، درواقع نوعی استر (ترکیب شیمیایی که از اسید و الکل ساخته شده است) می باشد. اغلب مردم بر این باور هستند که این روغن، زیست تخریب پذیر است و برای طبیعت مشکلی ایجاد نمی کند، اما اینطور نیست، زیرا EPA این نمونه نیز درست مانند روغن های نفتی، تحت تاثیر 40 CFR 112 تنظیم شده است و خواص محیطی کاملا یکسانی دارند، با این تفاوت که هزینه ای که برای این روغن باید پرداخت کنید، حدودا دو یا سه برابر روغن های نفتی می باشد.

یکی از دلایلی که موجب مناسب نبودن این نمونه برای اغلب آسانسور ها می شود، این است که در ترکیبات آن، شاهد اسید و الکل می باشید که در حضور کاتالیزگر، واکنش داده اند. در نتیجه این ترکیب، به راحتی قابل بازگشت می باشد و در صورت حضور آب در مخزن، تعداد الکل و اسید ها بیش تر شده و اکسیداسیون روغن موجب غلیظ شدن روغن درون مخزن خواهد شد. در ادامه ویسکوزیته روغن افزایش یافته و یک لایه چسبناک در مخزن روغن تشکیل می شود. روغن شما از لحاظ فیزیکی به طور کامل تغییر یافته و دیگر قابلیت ذخیره سازی را نخواهد داشت. این مدل از روغن آسانسور، بهتر است در مکان هایی که ورود آب کنترل شده است و در دمای پایین کار می کند، مورد استفاده قرار گیرد.

 

آیا استفاده از روغن موتور در سیستم هیدرولیک درست است

جهت معرفی بهترین روغن موتور آسانسور، باید بدانید که شما نمی توانید از روغن موتور در سیستم هیدرولیک استفاده کنید، زیرا روغن های موتور باید در دمایی بسیار بالا کار کنند، اما روغن هیدرولیک نهایت تا دمای ۴۵ درجه پیش می روند و بعد از آن شروع به خراب شدن می کنند. اما در صورت ضرورت، روغن موتور های بسیار سبک را می توانید به عنوان روغن هیدرولیک استفاده کنید.

 

متداول ترین روغن موتور ها کدام مورد هستند

برای معرفی بهترین روغن موتور آسانسور، باید گفت که امروزه روغن هایی که بر پایه نفت هستند، استاندارد ترین موارد برای استفاده در آسانسور ها تشخیص داده شده اند و اگر در نگه داری آن ها کوشا باشید، در تمامی موارد و حالت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت معرفی بهترین روغن موتور اسانسور، باید ذکر کرد که احتمال آلودگی آب در آسانسورهای هیدرولیک وجود دارد، به همین دلیل بهتر است استفاده از روغن های گیاهی را فراموش کنید. این روغن ها تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که محتوای موجود درون آب، به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد. و همچنین تعویض روغن آسانسور توسط سرویس کار معمولا هر 2 یا 3 سال یکبار تعویض می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *