آشنایی با اجزای موتور گیربکس آسانسور

امروزه اگر کمی به جهان اطرافمان دقت کنیم متوجه خواهیم شد که ساختمان ها هر روز بلند تر می شوند و در این مسیر، آسانسور ها به شیوه نوین نقش آفرینی می کنند. پس از انقلاب صنعتی، سازه ها رشد بسیار بیشتری کردند و آسانسور ها هم از این قاعده مستثنی نبودند.

علم و تکنولوژی در دنیای صنعت، به پیشرفت خصوصیات آسانسور ها کمک قابل توجهی کرده و به وضعیت این فناوری بهبود بخشیده است. سازندگان و طراحان دائما در حال تلاش برای تولید نسل تکامل یافته ای از آسانسور ها هستند که مجموعه ای از مزیت ها را از جمله سرعت بالا و صدای کم داشته باشد. آن ها در تلاشند با توجه به نیاز جامعه، محصولات نوین خود را به بازار عرضه کنند.

مهم ترین قسمت آسانسور موتور گیربکس آن است، در میان موتور های حال حاضر آسانسور، یک قوای محرکه قدیمی است؛ اما کاربرد گسترده تری نسبت به بقیه موتورها دارد و برای آسانسور های امروزی، کاربردی تر است. برای توضیح اجزای موتور گیربکس آسانسور، به طور کلی می توان چهار قسمت را برای این موتور در نظر گرفت:

  1. گیربکس
  2. موتور الکترونیکی
  3. فلکه
  4. ترمز

در ادامه مقاله قصد داریم با جزییات بیشتری به توضیح اجزای موتور گیربکس آسانسور بپردازیم.

 

1) گیربکس

اجزای موتور گیربکس آسانسور

برای نام بردن اجزای موتور گیربکس، لازم است در ابتدا بدانید گیربکس چیست و چه اجزایی دارد.

این وسیله جزو اجزای مهم آسانسور محسوب می شود و وظیفه اصلی آن این است که سرعت و گشتاور موتور آسانسور را تغییر دهد (اغلب اوقات افزایش صورت می گیرد). این کار به این صورت انجام می شود که یک طرف گیربکس باید به محور اصلی موتور وصل شود و به وسیله ساختار چرخ دنده های موجود در گیربکس، سرعت و گشتاور مشخصی با توجه به دنده ها و تعدادشان معین و مشخص می شود و همچنین گیربکس آسانسور از نوع ماردون یا worm gear  است.

جهت نام بردن اجزای موتور گیربکس آسانسور، لازم است به یکی دیگر از کاربرد های گیربکس نیز توجه داشته باشید. هنگام حمل وزن بالا و یا شروع از حالت استراحت، اغلب گشتاور زیاد می شود و به دنبال آن سرعت کم می شود یا برعکس، در این وضعیت وظیفه گیربکس، برقراری استقامت است در نتیجه شما برای کنترل سرعت و برقراری تعادل موتور، به گیربکس احتیاج خواهید داشت.

 

اجزای گیربکس

برای نام بردن اجزای موتور گیربکس آسانسور، لازم است تا با اجزای گیربکس نیز به خوبی آشنا شوید.

اجزای موتور گیربکس آسانسور

  • شفت اصلی یا خروجی

این شفت همانطور که از نامش مشخص است، در میان اجزای گیربکس آسانسور نقش مهمی را ایفا می کند. با سرعت های متفاوتی به چرخش ادامه می دهد. این مدل شفت به طور پیچشی عمل می کند و با چرخاندن دنده متصل به آن می توان این شفت را خاموش و غیر فعال کرد.

  • بلبرینگ

بلبرینگ

برای کم تر کردن اصطکاک و پشتیبانی قسمت چرخشی، به بلبرینگ احتیاج داریم. همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم، در میان اجزای موتور گیربکس آسانسور، شفت اصلی وجود دارد که وظیفه پشتیبانی آن به عهده بلبرینگ است.

 

  • چرخ دنده ها

در تمامی وسایل الکتریکی، چرخ دنده ها دیده می شوند که وظیفه آن ها در آسانسور را بیان خواهیم کرد. در هر یک از شفت ها نیرویی وجود دارد که برای انتقال آن نیرو به شفت های متفاوت چرخ دنده ها مورد استفاده قرار می گیرند. همینطور تعداد آن ها و دندانه هایشان نیز اهمیت دارد، زیرا به وسیله آن ها، گشتاور منتقل شده محاسبه می شود. هرچه دندانه بیش تر، گشتاور بیش تر و سرعت کم تر و بلعکس هرچه دندانه کم تر، گشتاور کم تر و سرعت بیش تر می شود.

 

2) موتور الکترونیکی

یکی از اجزای موتور گیربکس آسانسور موتور الکتریکی است، این موتور صرفا جهت متعادل سازی وزن کابین با تعداد نفرات داخل کابین مورد استفاده قرار می گیرد. تا مسافرین سفری آرام را تجربه کنند.

 

3) فلکه

فلکه ماشین ساده ای است که طناب یا کابل را با چرخ و محور ترکیب می کند تا اجسام بزرگ را بلند کند. در آسانسورهای مدرن از فلکه هایی با کابل های فلزی بزرگ استفاده می کنند. یک موتور الکتریکی کابل را می کشد و کابین را بین طبقات بلند می کند. می توان چندین فلکه را با هم ترکیب کرد تا کار لازم برای بلند کردن بار را کاهش دهد. وظیفه اصلی فلکه آسانسور مدیریت حرکت کابل ها و منتقل کردن نیروی آن ها به کابین آسانسور، جهت حرکت است.

فلکه موتور آسانسور

4) ترمز

این مورد نیز همانطور که از نامش پیداست، مسئول کار کردن یا نکردن موتور آسانسور است. وقتی که آسانسور می خواهد حرکت خود را آغاز کند، این ترمز غیر فعال شده و اجازه کار کردن به موتور و حرکت کابین را می دهد و بعد هنگام ثابت ماندن آسانسور، نوبت به کار این ترمز ها می رسد.

ترمز

امیدواریم با خواندن مطالب بالا، با عملکرد موتور گیربکس و اجزای موتور گیربکس آسانسور، به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید از این اطلاعات به درستی استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *