ظرفیت کابین آسانسور چقدر است؟

از سال ها پیش برای استفاده کم تر از  زمین، ساختمان ها به طور عمودی ساخته شدند. به این ترتیب نیاز به یک وسیله برای جا به جایی افراد در طبقات مختلف به شدت حس می شد، اما در طی سال ها گاهی آسانسور ها سقوط کردند که اغلب به دلیل به توجهی به ظرفیت کابین آسانسور بوده است.

ظرفیت کابین آسانسور با توجه به معیار های متفاوتی مانند وزن قابل حمل، تعداد افرادی که باید حمل کند و نوع کاربری آن مشخص می شود. همچنین هنگام مشخص کردن ظرفیت کابین آسانسور، باید به فناوری پنج سال آینده و تغییراتی که ممکن است در آن ساختمان ایجاد شود نیز توجه شود.

تعداد آسانسور مورد نیاز برای ساختمان شما

ظرفیت کابین آسانسور

اغلب ساختمان های بیش تر از چهار طبقه باید یک آسانسور را داشته باشند، اما برای ساختمان های اداری، تجاری، بیمارستان ها و هتل ها، اغلب به تعداد بیش تری نیاز است. برای هتل ها، به ازای هر ۷۵ اتاق حداقل یک آسانسور باید نصب شود. اما در ساختمان های تجاری حداقل دو آسانسور نیاز دارند در ادامه مطلب شما را با ظرفیت کابین آسانسور های مختلف آشنا خواهیم کرد.

کوچک ترین اندازه کابین آسانسور های خانگی

اگر برای منزل خود به دنبال یک آسانسور معمولی و کوچک می گردید، باید بدانید که اندازه کابین آسانسور های معمولی خانگی باید حدودا بین 90 تا 122 سانتی متر و 30 سانتی متر به هر بعد در کناره های آن افزوده شود، تا اتاقک نصب شود.

کوچک ترین اندازه کابین آسانسور های خانگی

ظرفیت آسانسور های هتل، مخصوص مسافران

ابعاد

ابعاد کابین آن ها باید حدود 1.5 تا 2 متر باشد تا مسافران هنگام رفت و آمد به مشکلی برخورد نکنند و از راحتی کامل برخوردار باشند.

وزن

با توجه به آن که با آسانسور های هتل، بار زیادی حمل می شود پس باید توانایی حمل بین 1360 کیلوگرم تا 1815 را داشته باشد.

ظرفیت های آسانسور خدماتی

ابعاد

با توجه به این که آسانسور های خدماتی دور از دسترس افراد عادی هستند و تنها به واحد ها و اتاق های اداری مورد نیاز باز و بسته می شوند، اغلب در بیمارستان ها و هتل ها  به کار میرود. ظرفیت کابین آسانسور خدماتی باید حدود 60 در 216 سانتی متر تا چرخ دستی های غذا یا برانکارد های بیمارستان، به راحتی در آن جای گیرند. در ها اغلب در طول باز می شوند تا خارج شدن با آن وسایل ساده تر صورت گیرد.

وزن

کابین این نوع آسانسورها توانایی تحمل 1600 کیلوگرم را نیز داشته باشد تا بتواند وزن یک بیمار با برانکارد یا وزن چرخ های غذاخوری با مقدار زیادی مواد خوراکی را به راحتی تحمل کند.

ظرفیت های آسانسور خدماتی

نحوه محاسبه کلی ظرفیت کابین آسانسور

همانطور که گفتیم، در کل ظرفیت کابین آسانسور، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

1) وزن: زمانی که صحبت از وزن می شود، همه به وزن مسافران فکر می کنند، اما وزن خود آسانسور نیز بسیار اهمیت دارد. نحوه حرکت رو به بالای آن، کابل ها، وزن متریال آسانسور، سیم ها و سایر لوازم مورد نیاز برای راه اندازی یک آسانسور، باید محاسبه شود. بعد از آن باید وزن افرادی که قرار است با آن حمل شوند نیز به طور کامل بررسی شود به عنوان مثال استاندارد نهایی در آسیا و اروپا، اغلب ۷۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در نظر گرفته می شود.

2) بلندی ساختمان ها: در کل یک آسانسور معمولی باید توانایی حمل 907 تا 1134 کیلوگرم را داشته باشد و هرچه ساختمان بلند تر شود، ظرفیت کابین آسانسور نیز افزایش خواهد یافت.

ظرفیت موتور آسانسور

تا این قسمت از مقاله با ظرفیت کابین آسانسور آشنا شدیم، در ادامه با مفهوم ظرفیت موتور آسانسور نیز نکاتی را مطرح می کنیم.  موتور آسانسور یکی از اجزای بسیار مهم آسانسور استاندارد است و ظرفیت موتور آسانسور اغلب با یک فرمول کلی محاسبه می شود، اما در کل می توان گفت که ظرفیت موتور ۵.۵ تا ۶ کیلو وات برای یک آسانسور معمولی، با ظرفیت کابین ۶ نفره بسیار مناسب خواهد بود.

ظرفیت موتور آسانسور ظرفیت موتور آسانسور

عوامل تاثیر گذار در ظرفیت موتور آسانسور

  1. ظرفیت کابین آسانسور
  2. تعداد نفرات مورد نظر جهت حمل با آسانسور
  3. سرعت آسانسور
  4. ارتفاع ساختمان

با توجه به عوامل بالا می توانیم به راحتی ظرفیت موتور یک آسانسور را حساب کنیم. آسانسور ها دارای ظرفیت های متفاوتی هستند مانند 5/5، 3/7، 2/9، 11 و…

سرعت با ظرفیت موتور، رابطه مستقیم دارند. هرچه سرعت آسانسور مورد نظر شما بیشتر شود، باید توان مورد نیاز موتور آسانسور شما بالا تر رود. ظرفیت کابین آسانسور و مابقی عوامل بالا نیز دقیقا مانند سرعت هستند. اگر خواستار آسانسوری با ظرفیت کابین بالا هستید و ساختمان شما دارای طبقات زیادی است، بهتر است ظرفیت موتور آسانسور را نیز افزایش دهید.

کلام آخر

امیدواریم با توجه به مطالب بالا، دیگر مشکلی در رابطه با ظرفیت کابین و موتور آسانسور نداشته باشید. چرا که تنها لازم است که به عوامل تاثیر گذاری که ذکر کردیم توجه کنید. ظرفیت کابین و موتور آسانسور ها با توجه به عواملی مانند سرعت، ارتفاع، جنس، وزن خود آسانسور و… انتخاب می شود.  برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به سایت AkeLift مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *