استاندارد ابعاد آسانسور مسکونی و تجاری چه قدر است؟

آسانسورها یکی از بخش های مهم و جدایی ناپذیر هر ساختمانی هستند؛ به ویژه اگر ساختمان چندین طبقه باشد؛ اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نصب آسانسور چه در ساختمان های مسکونی و چه تجاری، نیاز به برنامه ریزی دارد. علاوه بر این، شما باید با استاندارد ابعاد آسانسور آشنا باشید. به این ترتیب می توانید اندازه مناسب و ظرفیت بار آن را تعیین کنید. به نظر شما استاندارد ابعاد آسانسور چه قدر است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

استاندارد ابعاد آسانسور مسکونی

خوب است بدانید که آسانسورهای تجاری به دلیل بزرگ تر بودن برای پروژه های مسکونی مناسب نیستند. به طور معمول مساحت طبقه آسانسور مسکونی نباید بیشتر از 15 فوت مربع باشد. این رقم از اندازه متوسط یک آسانسور تجاری که 22 فوت مربع است کوچک تر است. به طور کلی آسانسور های مسکونی 48 اینچ عمق و 36 اینچ عرض دارند. با این حال، اگر فضای کافی در اختیار دارید می توانید این عدد را تغییر دهید؛ اما به عنوان یک قاعده کلی این مورد را در نظر داشته باشید که ساختمان های مسکونی نباید از حداکثر ارتفاع 84 اینچ فراتر بروند.

علاوه بر این، ابعاد داخلی آسانسور می تواند 38 در 48 اینچ، 36 در 60 اینچ یا 40 در 54 اینچ باشد. در نهایت اینکه، ظرفیت بار استاندارد آسانسور های مسکونی 430 کیلوگرم یا 950 پوند است؛ اما مدل های کوچک تر با ظرفیت بار 750 نیز در اغلب مکان های مسکونی استفاده می شوند.

جدا از اعداد و ارقام بالا، یک آسانسور مسکونی یا آسانسور خانگی باید حداقل فضای یک فوتی را در پایین ترین نقطه خود داشته باشد. همچنین در زیر آسانسور و در ترسیم ابعاد آن باید 12 اینچ بتن وجود داشته باشد.

برای حداکثر توقف مجاز، یک آسانسور مسکونی نباید بیش از چهار توقف در هنگام پیکربندی ابعاد چاه آسانسور داشته باشد. علاوه بر این، در هر ایستگاه آسانسور نیز باید 14 اینچ فاصله وجود داشته باشد. در نهایت، پیکربندی چاه نیز باید بین 40 فوت تا 50 فوت اندازه گیری شود.

استاندارد ابعاد آسانسور مسکونی

استاندارد ابعاد آسانسور تجاری

ابعاد آسانسور های تجاری بزرگ تر از آسانسور های مسکونی است. به طور کلی، حداقل عمق این آسانسور ها باید 51 اینچ و حداقل عرض آن باید 68 اینچ باشد. اگر آسانسور دهانه وسط داشته باشد، حداقل عرض الزامی 80 اینچ است. همچنین ظرفیت آسانسور های تجاری بین 2100 تا 5000 پوند است.

استاندارد ابعاد داخلی آسانسور های تجاری بین 5 فوت 8 اینچی در 4 فوت 3 اینچی و 5 فوت 8 اینچی در 7 فوت 11 اینچی است.

در مقایسه با آسانسور های مسکونی، تعداد توقف در آسانسور های تجاری الزامی نیست. در واقع استاندارد جدید توقف های آسانسور، هر بار که ساختمانی جدید تر و بلند تر ساخته می شود تغییر می کند.

استاندارد ابعاد آسانسور تجاری

استاندارد ابعاد آسانسور برای ساختمان شما چه قدر است؟

چندین عامل وجود دارد که باید برای تعیین استاندارد ابعاد آسانسور منزلتان مورد توجه قرار دهید. عامل اول کاربرد است. به عنوان مثال، برای ساختمان های اداری به آسانسور های بزرگی نیاز دارید تا بتوانید تعداد افراد بیشتری را درون آسانسور جای دهید و جابجا کنید. از طرف دیگر، ساختمان های مسکونی بسته به تعداد افرادی که از آسانسور استفاده می کنند می توانند آسانسور کوچک تری را انتخاب کنند.

علاوه بر این، شما باید از شرایط نصب آسانسور در کشورتان نیز آگاه باشید. به خاطر داشته باشید که هر شهری کدهای آسانسور منحصر به خود را دارد.

ظرفیت بار آسانسور

بعد از انتخاب اندازه آسانسور نوبت به ظرفیت بار آن می رسد. به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که ظرفیت بیش از حد مجاز را بارگذاری نمی کنید. اگر قصد دارید از آسانسور برای بارگیری اجسام سنگین استفاده کنید، بهتر است آسانسوری را انتخاب کنید که بتواند بارهای سنگین را تحمل کند.

 به یاد داشته باشید که یک کابین آسانسور مسکونی با اندازه استاندارد می تواند حدود 750 تا 1000 پوند را تحمل کند؛ بنابراین اگر می خواهید بیش از وزن مشخص شده را در آسانسور جای دهید، باید آسانسور بزرگ تری را در نظر بگیرید. همیشه بخاطر داشته باشید که اگر آسانسور را بیش از ظرفیت مجازش بارگیری نکنید، عمر بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین باید ظرفیت وزنی آن را بدانید.

ظرفیت بار آسانسور

سخن پایانی

  • در مجموع استاندارد ابعاد آسانسور مسکونی کوچک تر از آسانسور تجاری است. با این وجود می توانید بسته به کارکرد آسانسور، تغییراتی را ایجاد کنید. هنگامی که اندازه آسانسور مورد نیاز خود را تعیین کردید، باید ظرفیت بار آن را نیز در نظر بگیرید. به این ترتیب می توانید با سوء استفاده نکردن از قابلیت تحمل وزن آسانسور، عمر مفید آن را افزایش دهید. به علاوه، رعایت ظرفیت بار آسانسور ایمنی افرادی را که قصد استفاده از آن را دارند تضمین می کند.
  •  استاندارد ابعاد آسانسور مسکونی: 48 اینچ عمق در 36 اینچ عرض. همچنین نباید بیشتر از 15 فوت مربع باشد.
  • استاندارد ابعاد آسانسور تجاری: به طور معمول یک آسانسور تجاری حداقل 51 اینچ عمق و حداقل 68 اینچ عرض برای درب جانبی و 80 اینچ برای درب مرکزی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *