آیا آسانسور برق اضطراری دارد؟

آیا شما از گیر افتادن در آسانسور وحشت دارید؟ آیا از ترس قطعی برق و ماندگار شدن در آسانسور، از پله استفاده می کنید؟ این مطلب یک خبر خوب برای کسانی است که از ترس گیر افتادن در آسانسور، به ندرت از آن استفاده می کنند. در ادامه با پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، به شما اطلاعات مفیدی خواهیم داد. اغلب سیستم های آسانسور، دارای برق اضطراری هستند که با کمک گرفتن از این برق پشتیبان، باعث حرکت آسانسور حتی در حالت خاموشی می شود و در نتیجه از گیر افتادن افراد در این اتاقک کوچک، جلوگیری خواهد کرد.

 

انواع آسانسور ها و نحوه کار آن ها به وسیله برق اضطراری

انواع آسانسور ها و نحوه کار آن ها به وسیله برق اضطراری

  • آسانسور های کششی: برای پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، باید بدانید که در هنگام قطعی برق، آسانسور های کششی وظیفه دارند تا با استفاده از برق اضطراری به نزدیک ترین طبقه حرکت کنند و درهای خود را به صورت باز رها کند و سپس آسانسور خاموش شود. اگر در مکانی حضور دارید که بیش از یک آسانسور کششی در آن وجود دارد، بدانید که برای فشار نیامدن به سیستم پشتیبان برق، اغلب پایین آمدن آسانسور ها تک به تک، یکی پس از دیگری، انجام می شود و هیچ گاه همه آسانسور ها با یکدیگر حرکت نخواهند کرد.

با توجه به تنظیماتی که از قبل صورت می گیرد، ممکن است یک یا دو تا از آسانسور ها انتخاب شوند تا با استفاده از برق اضطراری آسانسور افراد را به طبقات مختلف برسانند، اما تعداد آن ها زیاد نخواهد بود. تنها در مراکزی مانند آتش نشانی، ممکن است تعداد آسانسور هایی که در شرایط قطع برق کار می کنند، بیش از یک یا دو مورد باشد.

  • آسانسور های هیدرولیکی: طبق مطالب بالا، که در پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، ذکر کردیم، همه آسانسور ها باید به پایین ترین طبقه برگردند و به مسافران اجازه پیاده شدن بدهند. این کار با استفاده از یک منبع انرژی جداگانه و بدون وقفه صورت می گیرد. مخصوصا در بیمارستان ها و مراکز سالمندان، وجود برق اضطراری آسانسور  لازم و ضروری است.

تفاوت سیستم های برق اضطراری ELPS در مقابل UPS

تفاوت سیستم های برق اضطراری ELPS در مقابل UPSتفاوت سیستم های برق اضطراری ELPS در مقابل UPS

در ادامه پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، لازم است که به عنوان شخصی مسئولیت پذیر که مسئولیت ساخت و یا مدیریت یک ساختمان را برعهده دارد، منابع تخلیه برق اضطراری آسانسور را به طور کامل چک کنید. برخی از این منابع، شامل استفاده در شرایطی مانند آتش سوزی یا قطعی برق می باشند. مخصوصا اگر ساختمان برای کسانی ساخته شده است که مشکل بالا رفتن از پله را دارند. برای در نظر گرفتن این ملاحظات، نیاز است به سیستم های ELPS و منبع تغذیه بدون وقفه UPS توجه ویژه ای داشته باشید.

 

سیستم انرژی بدون وقفه یو پی اس (UPS)

جهت پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، باید به سیستم های بدون وقفه نیز توجه کنیم. سیستم (UPS) UNINTERRUPTIBLE POWER SUPPLY در نبود برق به شما کمک شایانی جهت تخلیه اضطراری خواهد کرد. در یکی از مدل های ups یا بانک باطری بعد از قطع برق اسانسور تا چند استارت (بسته به ظرفیت باطری ها ) به کار خود ادامه میدهد. استفاده از سیستم نجات اضطراری خودکار (بلک اوت) در لحظه قطع برق آسانسور بدون گیربکس الزامی بوده و در گذشته به جای ups بیشتر قابل نصب بوده است. کمی قدیمی تر از سیستم (EMERGENCY LIFT POWER SYSTEMS (ELPS استفاده می کردند که در اکثر ساختمان ها از این مدل بهره می بردند. همچنین کاربرد های دیگری نیز مانند تهیه کردن نسخه پشتیبان از کامپیوترتان را دارد، تا خیالتان بابت اطلاعات داخل آن راحت باشد.

در ادامه پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، لازم است بدانید که زمان عملکرد این سیستم کوتاه مدت تر از ELPS است، به همین دلیل است که اغلب از آن در ساختمان های کوچک، با تعداد آسانسور های کم تر و یا مواردی که نیاز اضطراری به این گونه سیستم ها ندارند، بهره می برند. اگر از این مدل به طور صحیح مراقبت شود و مرتب سرویس آن انجام شود، می تواند بیش از ۱۳ سال عمر کند و در مواقع اضطراری به کمک شما بیاید.

سیستم انرژی بدون وقفه یو پی اس (UPS)

سیستم های اضطراری برق آسانسور (ELPS)

جهت پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، لازم است سیستم ELPS را نیز در نظر بگیریم. درست مانند مدل قبلی وظیفه اش تخلیه اضطراری در هنگام خطر است و با داشتن تمامی استاندارد های لازم مانندBS ،EN  و IEC برای مکان های بزرگ و مختلفی مانند مدارس، بیمارستان ها و دانشگاه ها بسیار مناسب است.

در ادامه پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، لازم است بدانید که این سیستم ها مدلی کاملا قابل اعتماد جهت تهیه برای ساختمانتان هستند، زیرا در تمامی مواقع آماده به حرکت هستند و برای آسانسور ها مختلف مانند کششی و هیدرولیکی به راحتی قابل استفاده اند.

سیستم های اضطراری قدرتی (ELPS)

در مواقع اضطراری، یک فرد مشخص شده که از قبل کار با آن را یاد گرفته است می تواند با استفاده از یک سوییچ مشخص سیستم برق اضطراری آسانسور را راه اندازی و کنترل کند و در ادامه یکی از آسانسور ها را برای حرکت آماده کند. اما توجه داشته باشید که مقدار حرکت آن کاملا محدود است و در نهایت ده حرکت به سمت بالا و ده حرکت به سمت پایین را می تواند کنترل کند و این ده حرکت نیز باید با توجه با بازه زمانی که شما مشخص می کنید اتفاق بیفتد. در صورت نیاز نداشتن به این سیستم، شارژ خود را به طور دقیق حفظ می کند و در صورت سرویس مداوم و نگه داری صحیح، بیش از ۱۰ سال برایتان عمر خواهد کرد.

امیدواریم با پاسخ به سوال آیا آسانسور برق اضطراری دارد، کمک ویژه ای به افرادی که نگران قطعی برق و گیر کردن در آسانسور هستند، کرده باشیم، تا با انتخاب یکی از سیستم های بالا برای ساختمانتان خیالتان راحت تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *