تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

آسانسورهای هیدرولیک و کششی، دو مورد از پرکاربردترین نوع آسانسور هم در ساختمان های مسکونی و هم در ساختمان های تجاری هستند که کاربرد یکسانی دارند. انتخاب یکی از این دو نوع آسانسور به عوامل مهمی مانند هزینه، نگهداری و نوع ساختمانی که قرار است در آن از آسانسور استفاده شود، بستگی دارد. به همین دلیل تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد. ما در این مقاله به بررسی و نحوه عملکرد هر دو آسانسور می پردازیم و نشان می دهیم که چه عواملی می تواند بر قیمت تمام شده آن ها تاثیر بگذارد.

 

چرا آسانسور های هیدرولیک؟

چرا آسانسور های هیدرولیک؟

آسانسور های هیدرولیک برای جا به جایی و کارکرد خود، با اعمال فشار بر روی پیستون مایع انجام می شود. تکنولوژی بالابر هیدرولیک کاربرد های صنعتی بسیار مفیدی در ساخت و ساز و حمل و نقل دارد. زیرا این آسانسور قادر به تحمل وزن بالایی است.

نحوه کار آسانسور های هیدرولیک

نحوه کار آسانسور های هیدرولیک

اگر بخواهیم تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی را مشخص کنیم، باید نحوه کار دقیق آن ها را توضیح دهیم. نحوه کار آسانسور های هیدرولیک بسیار ساده است. آسانسور های هیدرولیک بر اساس قانون ساده پاسکال عمل می کنند. این قانون پایه فیزیک، بیان می کند که تغییر فشار وارد شده بر یک سیال در محیط بسته بدون کم و کاستی به همه نقاط سیال و دیواره های آن محفظه فشار وارد می کند. از قانون پاسکال در اینجا برای تبیین بالابر هیدرولیکی استفاده می شود تا آسانسور به حرکت در بیاید.

مزایای استفاده از آسانسور هیدرولیک

  • یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که در مزایای این نوع آسانسور وجود دارد، ارزان تر بودن آسانسور های هیدرولیک نسبت به بقیه آسانسور ها است. این اولین مورد در تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی است. اگر می خواهید هزینه زیادی نکنید و یک آسانسور مطمئن و کارآمد داشته باشید، می توانید از آسانسور های هیدرولیک استفاده کنید.
  • آسانسور های هیدرولیک، فضای بسیار کمتری را در مقایسه با بقیه آسانسور ها اشغال می کنند. برای مثال، فقط شفت اینگونه آسانسورها 10 درصد فضای کمتری نسبت به بقیه آسانسور ها اشغال می کند. بنابراین می توان به عنوان یک گزینه فوق العاده برای ساختمان های کوچک بر روی آسانسور های هیدرولیکی حساب باز کرد.
  • آسانسور های هیدرولیکی برای بار های سنگین بسیار کارآمد هستند و تحمل وزن بالایی را دارند. بنابراین حتی اگر بخواهید از آن ها برای جا به جایی بار های سنگین استفاده کنید، مشکلی نخواهید داشت.
  • یکی از دیگر از مواردی که باعث تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی می شود، نیاز نبودن به ماشین آلات جداگانه در آسانسور های هیدرولیک است. زیرا در این آسانسور ها، بار آسانسور به طور مساوی بر روی دیوار های باربر توزیع می شود.

مزایای استفاده از آسانسور هیدرولیک

معایب آسانسور های هیدرولیک

  • یکی از معایب آسانسور های هیدرولیک سرعت پایین آن ها است. این آسانسور ها، بیشتر از 150 فوت در دقیقه نمی توانند سرعت داشته باشند.
  • روغنی که در سیستم پیستون این آسانسور وجود دارد، می تواند خیلی سریع بیش از حد استاندارد گرم شود. به همین خاطر است که همیشه باید بر روی آسانسور نظارت داشته باشید.
  • یکی از دیگر عواملی که می تواند موجب تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی شود، این است که آسانسور های هیدرولیک ممکن است آب های زیرزمینی را آلوده کنند.
  • زیرا ممکن است که روغن از سیستم پمپاژ آسانسور نشت کند و بتواند به پایه آسانسور که بسیار به سطح زمین و آب های زیرزمینی نزدیک است برسد و آن را آلوده کند.
  • آسانسور های هیدرولیک، نسبت به بقیه آسانسور ها سر و صدای بیشتری دارند و در صورتی که روغن موجود در آسانسور هیدرولیک بیش از حد گرم شود، می تواند بوی نامطبوعی از خود متصاعد کند.

 

چرا آسانسور های کششی ؟

تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

این آسانسور ها، متداول ترین نوع آسانسور هستند که به طور روزانه استفاده می شوند. در این آسانسور کابین آسانسور با کمک طناب های فولادی که بر روی یک قرقره شیاردار قرار دارند کشیده می شوند. وزن آسانسور نیز با مقداری وزنه تعادل، متعادل می شود. برای توضیح و علت تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی نیز باید مانند مورد قبل، نحوه کار و معایب و مزایای آن را شرح دهیم.

نحوه کار آسانسور های کششی

نحوه کار اینگونه آسانسور ها بسیار ساده است. یک موتور وجود دارد که با طناب یا کابلی که روی آن حلقه شده است به یک قرقره متصل است. یک سر طناب به کابین آسانسور و سر دیگر آن به وزنه تعادل متصل است.

هنگامی که نیاز به بالا رفتن دارید، موتور شروع به چرخش می کند و به کمک طناب آسانسور را به بالا می کشد. هنگام پایین رفتن نیز برعکس این اتفاق انجام می شود.تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

مزایای استفاده از آسانسور کششی

  • یکی از مزیت های اصلی این گونه آسانسور ها در برابر آسانسور های هیدرولیک، سرعت بالای آن است. البته این مزیت موجب تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی نیز شده است و باعث شده است تا اینگونه آسانسور ها کمی قیمت بیشتری در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیک داشته باشند.
  • دومین مزیت این آسانسور، راحتی استفاده از آن در ساختمان های مدرن و بزرگ است.
  • آسانسور های کششی در مصرف انرژی بهینه تر عمل می کنند و می تواند با مقدار انرژی کمتری نسبت به آسانسور های هیدرولیک کار کنند.

معایب استفاده از آسانسور کششی

همان طور که در تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی گفتیم، هزینه های نصب این نوع آسانسور کمی بیشتر است.

تعمیر و نگهداری از این نوع آسانسور ها به علت جایگاه قرار گیری موتور، کمی سخت است.

احتمال اتفاق های ناخواسته و خطرناک، حین ساخت و سرویس این نوع آسانسور بیشتر از بقیه آسانسور ها است.

تهیه قطعات یدکی این آسانسور، یکی از سخت ترین کارها است. زیرا قطعات یدکی این آسانسور به سختی پیدا و نصب می شوند.

جمع بندی

در این مقاله آسانسور های هیدرولیک و کششی را با هم از نظر قیمت و نحوه کارکرد مقایسه کردیم. متوجه شدیم که آسانسور های هیدرولیک قیمت کمتری نسبت به آسانسور های کششی دارند اما هر کدام نیز مزایا و معایب خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *