چرا در آسانسور آینه نصب می کنند؟

زمانی که وارد آسانسور می شویم تصویر خود را از سه جهت و در زوایای مختلف مشاهده می کنیم. احتمالا شما نیز در مورد نصب آینه در آسانسور کنجکاو شده باشید و علاقه مند به آگاهی از دلایل آن باشید. دلایل مختلفی برای نصب آینه در آسانسور وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم و به این سوال پاسخ می دهیم که چرا در آسانسور آینه نصب می کنند.

ایمنی

از جمله دلایل مهم برای نصب آینه در آسانسور کمک به ایمنی افراد حاضر در آن است. به عنوان مثال از طریق آینه های آسانسور می توان حرکات سایر افراد را زیرنظر گرفت و در صورت وجود خطر به شکل سریع تری متوجه آن شد. همچنین افراد در هنگام مواجهه با اقداماتی نظیر سرقت با استفاده از آینه های سقف و طرفین به شکل سریع تری می توانند عکس العمل نشان دهند.

کلاستروفوبیا

هنگام پاسخ به سوال چرا در آسانسور آینه نصب می کنند، باید گفت بسیاری از افراد زمانی که در کابین آسانسور قرار می گیرند دچار تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و اضطراب شدید می شوند. این حالت به دلیل فضای کم و بسته و کاهش سطح اکسیژن پدید می آید و به آن کلاستروفوبیا می گویند. وجود آینه در داخل آسانسور باعث می شود فضا بزرگ تر و خلوت تر دیده شود و در نتیجه به افرادی که دچار این حالت هستند کمک می کند تا در زمان سوار شدن به آسانسور ترس و اضطراب کمتری را تجربه کنند.

بررسی ظاهر

زمانی که از شما سوال کنند چرا در آسانسور آینه نصب می کنند، به طور قطع یکی از پاسخ های شما این خواهد بود که افراد وارد آسانسور می شوند می توانند به وسیله آینه های موجود در آن به بررسی ظاهر خود و مرتب کردن آن بپردازند. برخی افراد ممکن است با عجله از خانه خارج شوند و توجه کافی به ظاهر خود نداشته باشند. زمان قرار گرفتن افراد در آسانسور به آن ها این فرصت را می دهد تا به شکل دقیق به بررسی ظاهر خود بپردازند و ایرادات احتمالی آن را برطرف کنند.

گذر زمان

فاصله زمانی بین طبقات و مدت زمانی که باید در آسانسور گذرانده شود برای بسیاری از افراد خسته کننده و کسالت آور است. وجود آینه باعث می شود در مدت زمان حضور افراد در آسانسور، فضا خسته کننده و ملالت آور به نظر نرسد.

 

چگونه ایده نصب آینه در کابین آسانسور مطرح شد؟چگونه ایده نصب آینه در کابین آسانسور مطرح شد؟

پاسخ به این سوال که چرا در آسانسور آینه نصب می کنند، موارد متعددی را شامل می شود اما این موارد بیشتر از جنبه های مکانیکی به جنبه های روانی وابسته است. در اوایل عصر صنعتی ساختمان ها رشد زیادی در سواحل شرقی داشتند. بسیاری از این ساختمان ها از لحاظ ارتفاع و تعداد طبقات به گونه ای بودند که نیاز به نصب آسانسور داشتند. در نتیجه رشد ساختمان های مرتفع به مرور استفاده از آسانسور نیز بیشتر شد و افراد بسیاری مجبور به استفاده از آن برای طی کردن طبقات شدند.

سرعت حرکت در آسانسور های اولیه بسیار کند بود به طوری که این مسئله باعث شکایت افراد بسیاری شد. در آن زمان شرکت های ساخت آسانسور با چالش بزرگ کندی سرعت آسانسور مواجه شدند و فکر طراحی آسانسور هایی افتادند که در کنار سرعت بیشتر ایمنی آن نیز تضمین شده باشد. بسیاری از شرکت های طراحی و تولید آسانسور برای حل این مشکل به تقلا برآمدند و در نهایت یکی از شرکت ها بیانیه متفاوتی را برای این مشکل ارائه کرد. راه حل این شرکت جز بهترین و اصولی ترین ابزار های حل مسئله بود.

در جلسه ای که مهندسین شرکت مذکور برای حل این مشکل برگزار کردند یکی از مهندسان گفت که آسانسور های شرکت ما از لحاظ سرعت مشکلی ندارند و گویا خواسته افراد شاکی قابل انجام نیست. در پاسخ این حرف یکی از دیگر مهندسین پیشنهاد داد که روی بیانیه ای به شکل متفاوت به حل این مشکل پرداخته شود. در ادامه او به این مورد اشاره کرد که مردم فکر می کنند آسانسور ها به کندی حرکت می کنند و به تاکید و بررسی دو کلمه کلیدی (مردم فکر می کنند) پرداخت. زیرا سرعت آسانسور ها چندان کم نبود اما کیفیت سفر برای افراد باید افزایش می یافت تا زمانی که در آاسنسور سپری می کنند، آزار دهنده نباشد.

در حل این مشکل با تمرکز و استفاده از دو کلمه ای که به آن اشاره شد، تیم طراحی به جای این که به فکر افزایش سرعت آسانسور باشند، تصور و تفکر افراد را تغییر دادند. نصب آینه در فضای آسانسور باعث شد تا تمرکز افراد به سمت دیگری متمایل شود و افراد متوجه زمانی که در آسانسور صرف می کنند نباشند.

 

آیا امروزه وجود آینه آسانسور ضروری است؟

آیا امروزه وجود آینه آسانسور ضروری است؟

با توجه به مواردی که در قسمت های قبل مطرح کردیم، به دلایل نصب آینه در آسانسور پی بردید. حال برای پاسخ به این سوال که امروزه چرا در آسانسور آینه نصب می کنند؟ باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به ساختار و سرعت آسانسور های مدرن، هنوز هم ضرورتی بر نصب آینه در فضای آسانسور هست یا خیر؟ امروزه تمرکز مردم بر سرعت و کارایی آسانسور است. در صورتی که نیاز به بررسی ظاهر خود دارید، می توانید از آینه های توالت یا آینه های جیبی استفاده کنید.

سرعت آسانسور ها در حال حاضر پیشرفت بسیاری نسبت به گذشته داشته است و دیگر نیازی به متمایل کردن حواس افراد به آینه ها احساس نمی شود. به علاوه از آسانسور ها ممکن است برای حمل و انتقال وسایلی چون میز، مبل و… استفاده شود و این می تواند باعث برخورد وسایل و خسارت به آینه ها شود. با توجه به ویژگی های آسانسور های مدرن به نظر می رسد که باز هم وجود آینه در آن ضروری به نظر می رسد. همچنین به عنوان تسکینی برای بیماران کلاستروفوبیا محسوب می شود و ایمنی افراد را نیز به دنبال دارد. بنابراین وجود آینه در آسانسور های مدرن نیز امری ضروری و مهم به نظر می رسد.

در این مقاله به دلایل وجود آینه در کابین آسانسور اشاره کردیم و به این سوال کلیدی که چرا در آسانسور آینه نصب می کنند تا حدودی پاسخ دادیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله شما نسبت به دلایل نصب آینه در آسانسور آگاه شده باشید و کمال استفاده را از مطالب گفته شده کرده باشید. دفعه بعد که وارد آسانسور می شوید، فراموش نکنید از خود در آینه آن یک سلفی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *