چاهک و چاه آسانسور چیست

برای همه ما پیش آمده است که هنگام رفتن به طبقه های بالا، به جای استفاده از پله ها از آسانسور استفاده کرده ایم و با فشردن یک دکمه ساده، موجب به حرکت در آوردن آن شده ایم، اما آسانسور ها چیزی فرا تر از چند دکمه و یک اتاقک هستند. بلکه بستر و قطعات اصلی آن ها در چاهک آسانسور قرار می گیرد که بسیاری از افراد از وجود این چاهک ها در زیر آسانسور و طبقه هم کف، بی خبر هستند. در ادامه مطلب با پاسخ به سوال چاه آسانسور چیست ، شما را بیش تر با این مکان و کارآیی آن آشنا خواهیم کرد.

 

چاه آسانسور

چاه آسانسور

برای پاسخ به سوال چاه آسانسور چیست ، باید بدانید که حرکت بالا و پایین آسانسور را مدیون این چاه هستید. درواقع آن فضایی را که ریل آسانسور در آن نصب شده و موجب حرکت عمودی آسانسور می شود چاه آسانسور می نامیم.

ویژگی های فیزیکی چاه آسانسور

در ادامه پاسخ به سوال چاه آسانسور چیست، لازم است به اندازه ارتفاع، حجم و شکل چاه بپردازیم.

  • ارتفاع: ارتفاع چاه آسانسور به ارتفاع ساختمان مورد نظر بستگی دارد. یعنی هر چه ساختمان شما بلند تر باشد و دارای تعداد طبقات بیش تری باشد، ارتفاع آن نیز بیش تر خواهد بود.
  • حجم: حجم چاه آسانسور به اندازه آسانسور مورد نیاز بستگی دارد. هر چه آسانسور بزرگ تر باشد اندازه و حجم چاه نیز بزرگ تر خواهد بود. برای مثال چاه یک آسانسور یک نفره کوچک تر از یک آسانسور پنج نفره می باشد.
  • شکل: در ادامه پاسخ به سوال چاه آسانسور چیست، لازم است بدانید که این چاه ها با توجه به نوع آسانسور، در اشکال متفاوتی مانند مربع، مستطیل و دایره ساخته می شوند.

 

لوازم نصب شده در چاهک و چاه آسانسور

لوازم نصب شده در چاهک و چاه آسانسور

در چاه آسانسور، اغلب شاهد نصب لوازم ‌متفاوتی جهت زیر سازی و ساخت اتاقک آسانسور می باشیم. قطعاتی مانند ریل آسانسور، کابین آسانسور، وزنه آسانسور، سیم بکسل ها و تمامی سیم کشی های مورد نیاز، ترمز آسانسور و شاسی آسانسور، در چاه آسانسور مورد استفاده قرار می گیرند. چاهک های آسانسور دارای یک موتور خانه مجزا می باشند که لوازمی مانند موتور و قطعات برقی در این مکان نصب می گردد.

 

انواع مختلف چاه آسانسور

انواع مختلف چاه آسانسور

1) چاه آسانسور فولادی

این مدل چاه آسانسور از قطعات فولادی در ساختش استفاده شده است که در کارخانه به یکدیگر وصل می شوند و سپس به قسمت مورد نظر منتقل می شوند.

ویژگی ها

  • بسیار با دوام است و حدود صد سال عمر می کند.
  • برای آسانسور های بزرگ مناسب نیست و تنها برای مدل های کوچک قابل استفاده است.
  • به راحتی می توانید قطعات فولاد را در جای خود جا به جا کنید.

چاه آسانسور فولادی

2) چاه آسانسور بتنی

این نوع در زمان های قدیم کاربرد فراوانی داشته است اما با مشکلاتی که به وجود آورد (مانند نشتی) دیگر کم تر کسی از آن استفاده می کند.

ویژگی ها

  • دوام پایین.
  • بسیار ارزان است.

3) چاه آسانسور با عمق کم

جهت پاسخ به سوال چاه آسانسور چیست، لازم است به نمونه کم عمق آن نیز توجه کنید.  اغلب از این چاه ها جهت نصب قطعات مورد نیاز آسانسور استفاده می شود، اما گاهی اوقات فضای زیادی برای ایجاد گودال نداریم. اینجاست که نمونه کم عمق آن به ما کمک خواهد کرد.

 

ویژگی ها

  • به فضای کم تری نسبت به نمونه های دیگر نیاز دارد.
  • برای ساختمان های کوتاه کار می کند، اما برای ساختمان های بلند استفاده از این مدل غیر ممکن است.
  • اگر می خواهید از این نمونه چاه آسانسور استفاده کنید، باید قید سرعت بالا را بزنید زیرا مدل کم عمق، سرعت محدودی را پشتیبانی می کند.

4) چاه آسانسور بدون چاهک

جهت پاسخ به سوال چاه آسانسور چیست ، باید بدانیم که آسانسور هایی نیز وجود دارد که فاقد چاهک است. در صورتی که حفاری چاهک ممکن نباشد و طبقات محدودی برای نصب آسانسور داشته باشیم، می توان با تغییر سیستم ماشین آلات، بدون چاه نیز کار خود را راه بیندازیم.

 

5) چاه آسانسور مناسب پانوراما

چاه آسانسور مناسب پانوراما

در ادامه پاسخ به سوال چاه آسانسور چیست ، نیاز  است با مدل های مناسب برای آسانسور پانوراما نیز آشنا شوید. چاه های مناسب برای آسانسور پانوراما، یک طرفه هستند، یعنی یک طرف چاه آسانسور به طور کامل باز می باشد و در طرف باز آن، بر روی کابین شیشه نصب می شود تا افرادی که از ان استفاده می کنند به راحتی بتوانند منظره بیرون را مشاهده کنند.

نکته: اغلب آسانسور های در دسترس ( آسانسور هیدرولیکی، کششی، ماشین بر و…) هر کدام دارای چاه آسانسور مخصوص به خود هستند و اجزای موجود در هر چاه متفاوت است. برای مثال چاه آسانسور ماشین بر از همه مدل ها بزرگ تر است، زیرا باید توانایی جا به جایی یک ماشین را داشته باشد.

امیدواریم با مطالب بالا به سوال چاهک و چاه آسانسور چیست، پاسخ داده باشیم. توجه کنید که به مرور زمان برخی از قوانین استاندارد مرتبط با چاهک و چاه آسانسور تغییر می کند و نیاز به، به روز رسانی اطلاعات خود دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *