نصب آسانسور چقدر هزینه دارد و به چه عواملی بستگی دارد؟

با افزایش سن هرگونه تحرک مخصوصاً بالا رفتن از پله ها برای افراد سالمند چالش برانگیز می شود. بهتر است وسایل رفاه سالمندان و توان خواهان در منزل آن ها فراهم شود. شما می توانید برای حمل و نقل بهتر افراد سالمند و توان  خواه در بین طبقات منزل، از آسانسور استفاده کنید. ممکن است برای شما این سؤال مطرح شود که نصب آسانسور چقدر هزینه دارد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا به چند نوع اصلی آسانسور اشاره می کنیم و سپس به بررسی عوامل مؤثر بر هزینه نصب آسانسور می پردازیم.

 حمل و نقل بهتر افراد سالمند

انواع آسانسور

برای پاسخ به این سؤال که نصب آسانسور چقدر هزینه دارد، باید گفت که هزینه ای که بابت نصب آسانسور پرداخت می شود، عمدتاً به نوع آسانسور مورد استفاده در ساختمان بستگی دارد. آسانسور یکی از انواع سیستم های حمل و نقل در بین طبقات محسوب می شود. درواقع آسانسور کابینی است که توسط یک سیستم محرک قوی که می تواند موتور الکتریکی و یا پمپ هیدرولیک باشد، بین طبقات جابه جا می شود و هزینه ها و مصرف برق آسانسور وابسته به نوع آن است. انواع مختلفی از آسانسور برای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد که عبارت است از:

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک اغلب برای خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آسانسور از شیشه های شفاف تهیه می شود و داخل آن قابل مشاهده است. این نوع آسانسور برای پایین آمدن برق مصرف نمی کند. حرکت آسانسور بر بالشتکی از هوا در قسمت زیر آن انجام می شود و در زمان استفاده حرکتی نرم و ایمن را برای استفاده کنندگان به ارمغان می آورد. این آسانسور نیاز به حفر گودال عمیق ندارد و فضای زیادی اشغال نمی کند.

آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک دارای سیستم پیستونی است که توسط آن کابین آسانسور به حرکت در می آید. نوع پیستون استفاده شده در این نوع آسانسور بسته به تعداد طبقات دارد.

انواع مختلفی از پیستون در این نوع آسانسور استفاده می شود. نوعی از پیستون ها سوراخ دار است و در قسمت زیر کابین قرار می گیرد و در بین انواع پیستون استفاده از آن رایج تر است. نوع دوم پیستون بدون سوراخ است و پیستون در دو طرف کابین آسانسور قرار می گیرد. نوع دیگری از پیستون که به آن پیستون تلسکوپی گفته می شود، برای استفاده در طبقات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آسانسور کششی

نوع دیگری از آسانسور وجود دارد که به آن آسانسور کششی می گویند. این آسانسور توسط کابل هایی بر روی قرقره قرار گرفته است و یک موتور الکتریکی کابین را در بین طبقات منتقل می کند. این آسانسور برای ساختمان های متوسط تا مرتفع مورد استفاده قرار می گیرد، ظرفیت بار بیشتری دارد و به تبع آن قیمت گران تری نیز نسبت به انواع آسانسور دارد.

نصب آسانسور چقدر هزینه دارد

عوامل مؤثر بر هزینه های نصب آسانسور

آسانسور یک سیستم حمل و نقل لوکس است که نصب آن در ساختمان منزل، علاوه بر سهولت حمل و نقل، بر زیبایی منزل نیز تأثیر مستقیم دارد. بخش عمده ای از فرایند نصب آسانسور به ماشین آلات، نیروی کار، لوازم جانبی و برق کشی ساختمان بستگی دارد. فرایند برق کشی آسانسور می تواند پیچیده باشد، به این دلیل که در برخی از انواع آسانسور سیم کشی ها به صورت داخلی انجام می شود.

وسایل استفاده شده در آسانسور عمدتاً باکیفیت هستند ولی از لحاظ نوع و جنس درجه بندی دارند. به طور کلی برای اینکه بدانیم نصب آسانسور چقدر هزینه دارد به بررسی اجزا مختلف آن در ادامه خواهیم پرداخت. هزینه نصب آسانسور در یک ساختمان به عوامل زیر بستگی دارد:

برند آسانسور

برند های مختلفی اقدام به تولید آسانسور می کنند. بهتر است بر اساس نوع نیاز خود به تولید کننده و برند مورد نظر مراجعه نمایید.

هزینه سیستم مکانیکی

شاید مهمترین پاسخ برای اینکه بدانیم نصب آسانسور چقدر هزینه دارد، توجه به سیستم مکانیکی آن باشد. سیستم مکانیکی آسانسور فرایندی پیچیده است که هزینه اش با توجه به نوع آن و نیروی کار متخصص متغیر است. هزینه های سازنده، معمار، مهندس و… مربوط به سیستم مکانیکی می شود.

تزیینات و دیزاین کابین آسانسور

بخش عمده ای از هزینه نصب آسانسور به دکوراسیون و دیزاین داخلی آن بستگی دارد. مشتریان بنا بر نوع نیاز و سلیقه خود سطح خاصی از دیزاین را سفارش می دهند و متناسب با آن هزینه پرداخت می کنند.

هزینه بر اساس نوع آسانسور

بر اساس نوع آسانسوری که مشتریان قصد تهیه آن را دارند، هزینه های متفاوتی را پرداخت می کنند. نصب انواع آسانسور همچون پنوماتیک، هیدرولیک، کابل محور و … میزان هزینه متفاوتی را نیاز دارد.

تعداد طبقات

هر چه تعداد طبقاتی که آسانسور در آن ها جابه جا می شود افزایش پیدا کند، به تبع آن هزینه بیشتری برای نصب آن صرف می شود.

درب ورودی

 درب های ورودی آسانسور می تواند به صورت تک درب یا دو درب باشد. درب اضافی آسانسور می تواند به عنوان درب پشتی یا جانبی استفاده شود. تعداد و نوع درب های ورودی یکی از مواردی است که مشخص می کند هزینه نصب آسانسور چقدر است. لازم به ذکر است هزینه نصب درب اضافی گران تر از درب ورودی اصلی است. اتوماتیک و یا دستی بودن نوع درب نیز در قیمت آن تأثیر مستقیم دارد.

ویژگی های کابین

جنس درب کابین، دیواره ها، کف پوش و سقف از انواع مختلفی است. طبیعی است که هرچقدر کیفیت و جنس این نوع درب ها بهتر باشد، قیمت آن نیز گران تر است.

سیستم بالابر

انواع سیستم بالابر با سطح پیچیدگی های متفاوت در بازار موجود هستند که بنا بر میزان پیچیدگی سیستم و کیفیت آن هزینه نصب آسانسور متغیر است.

هزینه های مربوط به مجوز، مالیات و بازرسی

بخشی از هزینه های مربوط به نصب آسانسور مختص به کسب مجوز و فرایند بازرسی برای نصب است.

شهر و منطقه

در شهر ها و مناطق مختلف ممکن است هزینه های نصب آسانسور متفاوت باشد. البته تفاوت هزینه در این قسمت چندان مشهود نیست تنها ممکن است تا حدودی باهم تفاوت داشته باشد.

ارتفاع طبقات

ارتفاع طبقاتی که آسانسور در آن جا به جا می شود بر هزینه نصب آسانسور تاثیر دارد.

نوع و کیفیت متریال استفاده شده در آسانسور

نوع و کیفیت مواد مورد استفاده در آسانسور تعیین می کند که هزینه نصب آسانسور چقدر است. مثلا برای درب کابین می توان از فولاد ضد زنگ یا فلز بافت دار استفاده کرد که استاندارد و کیفیت فولاد ضد زنگ بهتر است و طبیعی است که قیمت بالاتری نیز نسبت به انواع دیگر دارد.

نصب آسانسور چقدر هزینه دارد

سخن آخر

در این مقاله به انواع مختلف آسانسور و اینکه چه عواملی بر هزینه نصب آن مؤثر است اشاره کردیم. احتمالاً پس از مطالعه مقاله ابهامات شما در خصوص اینکه نصب آسانسور چقدر هزینه دارد، تا حدودی برطرف شده است اگرچه نکات مهم در خرید آسانسور بیش از این ها است. به طور کلی پیشنهاد می شود افراد برای منزل خود از آسانسور استفاده کنند. رفت و آمد زیاد بین پله ها حتی برای افراد سالم هم ممکن است آزار دهنده باشد. علاوه بر اینکه رفت و آمد در بین پله ها منجر به آسیب های مختلف به مفاصل می شود.

نصب آسانسور علاوه بر اینکه باعث رفاه شما و خانواده تان می شود، تأثیر شگفت انگیزی بر زیبایی و دکوراسیون منزل شما دارد. با توجه به موارد گفته شده در خصوص اینکه نصب آسانسور چقدر هزینه دارد، پیشنهاد می شود متناسب با نوع نیاز و کاربری خود اقدام به نصب آسانسور در منزل خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *