نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور چگونه است؟

آسانسور ها، فناوری های پیچیده ای هستند و از قطعات بسیار متفاوتی نیز ساخته شده اند. اطلاع داشتن از این قطعات، می تواند برای مصرف کننده بسیار موثر واقع شود. با توجه به این که آسانسور دارای قطعات بسیار زیادی است که احتمالا برخی از آن ها را می شناسید، اما در ادامه مطلب قصد داریم شما را با نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور آشنا کنیم.

شاید تعداد خیلی کمی از شما از وجود این قطعه و نحوه کارکردش اطلاع داشته باشید، اما باید بدانید که یکی از قطعات بسیار مهم آسانسور محسوب می شود و کارکرد بسیاری از قطعات دیگر، به نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور بستگی دارد. در ادامه مطلب این قطعه را به طور واضح برایتان معرفی خواهیم کرد.

عملکرد تابلو فرمان آسانسور به چه صورت است؟

این قطعه، در اصل مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد. وظیفه هماهنگی جنبه های متفاوت آسانسور، مانند کاهش یا افزایش سرعت، شتاب، حرکت، باز و بسته شدن درب آسانسور، تراز نگه داشتن آن و سیگنال های چراغ های کابین، بر عهده تابلو فرمان آسانسور است. برای بیان دقیق تر نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، لازم است بگوییم که ورودی های این قطعه، مسئولیت دریافت سیگنال های دکمه آسانسور را بر عهده دارند و خروجی ها، مسئولیت حرکت اتاقک آسانسور، باز و بسته شدن درب و… را بر عهده دارند.

اهداف تابلو فرمان آسانسور چیست؟

اهداف تابلو فرمان آسانسور چیست؟

برای بررسی دقیق نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، لازم است تا اهداف این قطعه را نیز به طور دقیق بازگو کنیم.

  • انتخاب طبقه صحیح: این قطعه تلاش می کند تا کابین آسانسور را به طبقه صحیح برساند تا مسافران گیج نشوند و به راحتی به مقصد خود بروند.
  • کاهش زمان جا به جایی: یکی دیگر از اهداف تابلو فرمان آسانسور، به حداقل رساندن سرعت این ماشین عظیم است تا مسافران را با بالا ترین سرعت به مقصد خود برساند.
  • راحتی بیش تر: تابلو فرمان آسانسور، در تلاش است یک جا به جایی نرم را به مسافران ارائه دهد تا هیچ گونه مشکلی در طول سفر برایشان پیش نیاید.
  • تنظیم سرعت: برای بیان نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، لازم است بدانید که یکی از مهم ترین وظایف و اهداف آن، برقراری یک محدوده امن سرعت برای آسانسور است.

اجزای مختلف تابلو فرمان آسانسور

در ادامه بررسی نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، بهتر است اجزای آن را نیز بررسی کنیم و به توضیح عملکرد دقیق آن ها نیز بپردازیم. در کل این قطعه دارای سه قسمت است که هر کدام مسئولیت های فراوانی را بر عهده دارند.

  1. ورودی ها
  2. خروجی ها
  3. کنترل کننده ها

ورودی ها

این قسمت، خود شامل قسمت های دیگر نیز می شود که برای بررسی نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

1) سنسور ها

  • سنسور مغناطیسی: این سنسور، وظیفه شناسایی موقعیت و مکان آسانسور را بر عهده دارد. اغلب بر روی خود آسانسور قرار خواهد گرفت.
  • سنسور مادون قرمز: این سنسور، وارد یا خارج شدن افراد مختلف از آسانسور را بررسی می کند تا درب کابین به طور ناگهانی بسته نشود.
  • سنسور وزن: این سنسور، همان طور که از نامش پیداست، وظیفه دارد تا مجموع وزن مسافران را بررسی کند و اگر از حد مجاز، تجاوز کرد، اخطار دهد.

سنسور ها

2) دکمه ها

  • دکمه های سالن: در ادامه بررسی نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، باید گفت که این دکمه ها در پانل دکمه‌ای در قسمت بیرونی چاه آسانسور قرار می گیرد. وظیفه آن ها بررسی درخواست مسافرانی است که در سالن حضور دارند. اغلب شاهد دو دکمه در سالن خواهید بود که یکی از آن ها جهت بالا و دیگری جهت پایین را نشان می دهد تا با استفاده از آن ها آسانسور را به سمت طبقه ای در آن قرار دارید هدایت کنید. البته لازم به ذکر است که پایین ترین و بالا ترین طبقه، تنها یک دکمه دارند. پس از فشردن این دکمه، سیگنال های نوری ارسال می شود تا نشان دهند که درخواست شما ثبت شده است.
  • دکمه های طبقات: این دکمه ها بر روی پانل دکمه ای در داخل کابین آسانسور قرار می گیرند و با فشردن عدد مورد نظر، شما را به طبقه ای که می خواهید خواهد رساند. در این قسمت هم سیگنال های نوری جهت نشان دادن درخواست شما به دکمه مورد نظر ارسال خواهد شد.
  • دکمه های باز و بسته شدن درب: با فشردن این دکمه ها که در قسمت داخلی کابین وجود دارد، درب آسانسور باز و بسته خواهد شد. اما باید توجه داشته باشید که این درخواست تنها زمانی پذیرفته می شود که آسانسور بر روی طبقه ای خاص متوقف شده باشد.
  • دکمه توقف اضطراری: این دکمه به شما این امکان را می دهد تا بدون توجه به مکان قرار گیری آسانسور، کابین را نگه دارید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.
  • دکمه زنگ اضطراری: فکر می کنم که همه شما با این دکمه آشنا باشید. با فشردن دکمه زنگ اضطراری، وجود خطر احتمالی یا نقصی در ساختار آسانسور را اطلاع خواهید داد. مخصوصا اگر در کابین گیر افتاده باشید و کاری از دستتان بر نیاید.

3) کنترل کننده های کلید

در ادامه بررسی نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، باید گفت که دسترسی به این قسمت برای مردم عادی غیر ممکن است، زیرا به سوییچ های خاصی باز می گردد که تنها در دست آتش نشانان یا نصابان آسانسور قرار دارد. با استفاده از این قسمت می توانید محل قرار گیری آسانسور را تعیین کنید و حتی مشخص کنید که بر روی چه طبقاتی توقف کند و چه طبقاتی را نادیده بگیرد.

4) کنترل کننده سیستم

این قسمت تنها از طریق اتاق کنترل آسانسور در اختیار شما قرار می گیرند و وظیفه روشن یا خاموش کردن آسانسور را بر عهده دارد.

کنترل کننده سیستم

خروجی ها

در ادامه بررسی نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، لازم است تا با قسمت های متفاوت خروجی نیز آشنا شویم.

  • دستگاه باز کننده درب که وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد، موتور ها که وظیفه جا به جایی کابین، بر دوششان است و در نهایت ترمز ها که در دو نوع الکترومغناطیسی و مکانیکی ارائه شده و موجب توقف کابین می شوند.
  • هشدار دهنده ها اغلب در کنار زنگ اضطراری هستند تا به افراد بیرون از آسانسور هشدار دهد که شخصی درون کابین، در دردسر افتاده است.
  • نمایشگر ها، در داخل کابین اند و به شما طبقه ای را که در آن حضور دارید نمایش می دهد.

کنترل کننده ها

در بررسی نحوه عملکرد تابلو فرمان آسانسور، بهتر است آخرین جزء این قطعه را نیز در نظر بگیریم که وظیفه دریافت سیگنال ها و نظم بخشیدن به آن ها را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *