مصرف برق آسانسور خانگی چقدر است؟

با توجه به این که آسانسور ها، یکی از عناصر مهم در هر ساختمان بلندی محسوب می شوند، باید به منابع مصرفی آن ها به طور دقیق اشاره کنیم تا بتوانیم یک آسانسور عالی جهت صرفه جویی در منابعی مانند برق انتخاب کنیم. با بررسی دقیق مصرف برق آسانسور خانگی، می توان فهمید که استفاده از برخی بالابر ها، به صرفه تر از مصرف برقی است که هنگام بالا رفتن از پله ها روشن می کنید. البته باید توجه داشته باشید که اغلب برق مصرفی آسانسور ها به دلیل جا به جایی کابین ها به بالا و پایین نیست. بلکه به دلیل روشن کردن فن ها و چراغ های موجود، جهت خنک کردن هوا و روشن کردن فضا خواهد بود. با توجه به مطالب بالا، می توانید به سادگی مصرف برق آسانسور خانگی خودتان را کاهش دهید و کمک عظیمی به صورت حساب مالیتان بکنید.

 

مقایسه و بیان ویژگی های دو آسانسور هیدرولیکی و کششی

مقایسه آسانسور هیدرولیکی و کششی

برای بررسی مصرف برق آسانسور خانگی، لازم است با انواع مختلف آسانسور ها آشنا شویم تا بتوانید بهترین مورد را جهت استفاده انتخاب کنید. در کل دو نوع آسانسور وجود دارد:

  1. آسانسور هیدرولیکی
  2. آسانسور کششی

در ادامه به بیان برخی از ویژگی آن ها خواهیم پرداخت.

  1. جهت مشخص کردن مصرف برق آسانسور خانگی، باید بدانید که مدل های کششی از کابل و وزنه جهت بالا و پایین بردن کابین و برقراری تعادل وزن کابین استفاده می کنند، اما آسانسور های هیدرولیکی با استفاده از مایعی که به وسیله پمپ، داخل سیلندر (با فشار بالا) ریخته می شود، امکان حرکت کابین را فراهم می کند. در نتیجه آسانسور های هیدرولیکی که بدون وزنه کار می کنند، به انرژی بسیار زیادی جهت حرکت دادن کابین احتیاج دارند.
  2. از دیگر مشکلات آسانسور های هیدرولیکی می توان به نمونه های قدیمی تر آن اشاره کرد، زیرا آن نمونه ها با پمپ آب شهری حرکت می کردند که در نتیجه موجب زنگ زدگی اجزای آسانسور می شد. برای جلوگیری از این قضیه، باید از یک مایع هیدرولیک مانند نفت استفاده می کردند که خود نفت نیز بسیار مشکل زا بود.
  3. در ادامه پاسخ به سوال مصرف برق آسانسور خانگی چقدر است، نیاز است بدانید که استفاده برق آسانسور های کششی بسیار کم تر از مدل های هیدرولیکی است، زیرا تا زمانی که وزنه های موجود توانایی برقراری تعادل میان کابین و وزن بار را داشته باشند، صرفا از موتور جهت سرعت بخشیدن به کار استفاده می شود و وظیفه اصلی بر دوش چیز دیگری است.
  4. طبق آزمایش و اندازه گیری که اخیرا بر روی این دو آسانسور شکل گرفته است (یک ساختمان چهار طبقه در سه رفت و برگشت) مشخص شده است که آسانسور های هیدرولیکی، حدود 400 کیلوژول و آسانسور های کششی حدود ۲۰۰ کیلوژول انرژی، جهت به حرکت در آوردن کابین استفاده می کنند، که با توجه به این اعداد، مصرف برق آسانسور خانگی، به طور واضح مشخص شده است.
  5. یکی دیگر از دلایلی که موجب مصرف کم تر انرژی برق در آسانسور های کششی می شود، استفاده از جریان برق DC است، زیرا این جریان توانایی کنترل سرعت را دارد. می توانید با سرعت آرام تر، انرژی کم تری مصرف کنید. البته باید ذکر کرد که جریان DC دیگر در دسترس نیست و لزومی هم ندارد، زیرا با تولید درایو های کنترل سرعت (3vf)، سرعت موتور های AC به سادگی و با تغییر فرکانس، قابل کنترل است.

 

آسانسور کم مصرف

آسانسور کم مصرف

با ورود آسانسور های MRL به بازار، مصرف برق آسانسور خانگی به طور چشم گیری کاهش یافت. این آسانسور های کم مصرف در واقع مدلی از نمونه های کششی هستند، اما با چند تغییر کوچک به بازار ارائه شدند. در حال حاضر بیشتر افراد از این نوع آسانسورها استفاده می کنند تا میزان برق مصرفی را کاهش دهند.

Mrl system

چند پیشنهاد جهت کاهش برق مصرفی آسانسور ها

چند پیشنهاد جهت کاهش برق مصرفی آسانسور ها

همانطور که گفتیم مصرف برق اغلب آسانسور ها، تنها به سیستم داخلی آن ها مرتبط نیست. بلکه فن و چراغ داخلی آسانسور ها، به طور جدی مصرف برق آسانسور خانگی را افزایش می دهند، زیرا حتی زمانی که کسی داخل کابین نیست، باز هم به کار خود ادامه می دهند. راه حل این مسئله می تواند موارد زیر باشد.

فن: فن ها در آسانسور های جدید بهتر است که به طور کامل حذف شوند. اگر اصرار به نگه داری آن ها دارید، می توانید سنسور حسی طراحی کنید یا از تایمر ها استفاده کنید تا مدت زمان کم تری را روشن باشد و زمانی که کسی داخل آسانسور نیست، به کار خود ادامه ندهد.

چراغ: برای چراغ های داخلی نیز باید به چند نکته توجه ویژه داشته باشید.

  1. نوع چراغ نصب شده: بعضی از سازندگان آسانسور، از چراغ های هالوژن که به طور دائم روشن هستند استفاده می کنند که مصرف برق را به طور جدی افزایش می دهد. می توانید با استفاده از چراغ های LED که دارای حسگر هستند، مصرف برق آسانسور خانگی را کاهش دهید. چراغ هایی که با تایمر کار می کنند پیشنهاد نمی شوند، زیرا اگر شخصی داخل آسانسور گیر کند نیاز به چراغ روشن دارد وگرنه می تواند برایش کمی ترسناک باشد.
  2. فضای داخلی: زمانی که داخل کابین ها را طراحی می کنید، به رنگ آیتم های داخلی آن ها نیز توجه کنید. برخی از آسانسور ها دارای فضایی تیره و چوبی شکل هستند که همین موجب افزایش تعداد چراغ ها و افزایش برق مصرفی آسانسور ها می شود. با طراحی فضایی روشن، نیاز به چراغ آسانسور خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *