اصلی ترین اجزا و مزایا و معایب آسانسور کششی

برای بررسی مزایا و معایب آسانسور کششی، لازم به ذکر است که آسانسورهای کششی جزء تکنولوژی های نسبتا جدید هستند که کارایی بسیار زیادی در میان انواع مختلف آسانسورهای موجود در بازار دارند. امروزه بیش تر آسانسورها، مخصوصا نمونه های بزرگ، از نوع کششی هستند. لازم به ذکر است که انواع مختلف آن ها در بازار موجود است که شما می توانید با توجه به نیاز خود، بهترین را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید.

 همانطور که ذکر کردیم، این آسانسورها در انواع متفاوتی عرضه می شوند؛ اما همه آن ها چندین ویژگی مشترک دارند که همه این ویژگی ها، به عنوان مزایا و معایب آسانسور کششی شناخته می شوند. در ادامه مطلب، نحوه عملکرد، مزایا و معایبشان را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد تا با خیال آسوده تری آن را برای ساختمان یا خانه خود انتخاب کنید.

 

اجزای اصلی آسانسورهای کششی

آسانسورها اغلب ساختاری پیچیده دارند که با استفاده از اجزای بسیار زیادی کار خواهد کرد. در ادامه چند مورد از اصلی ترین اجزا را برای تان معرفی خواهیم کرد.

  • کابل و طناب ها: کابل و طناب ها اغلب از جنس فولاد ساخته شده اند و برای حفظ ایمنی، معمولا چند رشته مختلف هستند که کابین آسانسور را در جای خود نگه می دارند. اگر یکی از آن ها قطع شده یا مشکلی برایش پیش بیاید، مابقی رشته ها، کابین را نگه می دارند تا اتفاق بدی برای مسافران پیش نیاید.
  • قرقره: قرقره به موتور آسانسور متصل می شود و در حرکت آن نقش موثری دارد.
  • وزنه تعادل: برای کاهش فشار وارد شده بر موتور آسانسور از وزنه تعادل استفاده می کنند.

اجزای اصلی آسانسورهای کششی

  • موتور آسانسور: موتور، قلب آسانسور است و انرژی مورد نظر آن را فراهم می کند.

گیرباکس: برای بیان مزایا و معایب آسانسور کششی، لازم به ذکر است که در برخی از آسانسورهای کششی، شاهد تعدادی چرخ دنده در میان شفت و موتور آسانسور خواهیم بود. این نمونه را آسانسور کششی دنده ای یا گیرباکس می نامیم.

گیرلس: همچنین نوع دیگری نیز وجود دارد که موتور آسانسور بدون هیچ واسطه ای و به طور مستقیم به شفت وصل شده است و هیچ نیازی به چرخ دنده ندارد. این ‌نمونه را آسانسورهای کششی بدون دنده یا گیرلس می نامیم.

اگر می خواهید مزایا و معایب آسانسور کششی را بدانید، باید گفت که تمام ابزارآلات و ماشین آلات بالا، در یک موتورخانه که اغلب بالای آسانسور وجود دارد، قرار می گیرند که می تواند بسیار جا گیر باشد، اما لازم به ذکر است که نمونه های MRL که با نام آسانسورهای کششی روملس نیز شناخته می شوند، موتورخانه ندارند و تنها به فضایی حدود ۵۰۰ میلی متر بالای آسانسور احتیاج دارند.

 

نحوه عملکرد آسانسورهای کششی

نحوه عملکرد آسانسورهای کششی

برای بررسی دقیق مزایا و معایب آسانسور کششی، لازم است به عملکرد دقیق آن نیز توجه کنیم.

با اتصال موتور آسانسور بر روی یک قرقره، کار آغاز خواهد شد. سپس طنابی را مشاهده می کنید که یک سر آن به کابین آسانسور و سر دیگرش به وزنه تعادل متصل شده است. زمانی که شما دکمه یک طبقه را فشار می دهید، در حقیقت موتور آسانسور، شیار را چرخانده و کابین را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد. هنگامی که کابین بالا می رود، وزنه تعادل در جهت عکس عمل می کند تا تعادل را برقرار کند.

همچنین لازم است به گاورنر نیز اشاره کنیم که اگر سرعت آسانسورهای کششی بیش از اندازه افزایش یابد، گاورنر آن را کنترل و در نهایت متوقف می کند.

 

مزایا و معایب آسانسور کششی

اگر قصد تهیه آسانسورهای کششی را دارید، ابتدا لازم است آن ها را به طور دقیق بررسی کنید تا با توجه به مزایا و معایب آسانسور کششی، بهترین مورد را با خیال آسوده انتخاب کنید.

مزایا

  • قابل اعتماد بودن: آسانسورهای کششی، اغلب کار آمدتر و قابل اعتمادتر از نمونه های هیدرولیک هستند؛ زیرا سیستم سیال ندارند و هیچ عملکرد پیچیده ای را برای کار کردن، دنبال نمی کنند؛ بلکه عملکردی بسیار ساده دارند و به آسانی مسافران را به طبقات مختلف، حمل خواهند کرد.
  • سرعت: در ادامه بررسی مزایا و معایب آسانسور کششی، لازم به ذکر است که این آسانسورها سرعت بالاتری نسبت به آسانسورهای هیدرولیک دارند. در نتیجه اگر به دنبال آسانوری سریع هستید، نمونه های کششی را فراموش نکنید.
  • ارتفاع: انتخاب آسانسورهای کششی، برای ساختمان های بسیار بلند و مرتفع، گزینه ای مطمئن و قابل اعتماد است.

مزایا و معایب آسانسور کششی

  • امنیت بالا: برای بررسی مزایا و معایب آسانسور کششی، لازم به ذکر است که سیستم کلی این آسانسورها به گونه ای طراحی شده است تا از امنیت بالایی برخوردار باشد و جان مسافران را حفظ کند. به عنوان مثال ترمز دیسکی که بر روی شفت آن‌ نصب شده است، به راحتی کابین را متوقف می کند تا امنیت را برقرار سازد. همچنین گاورنرهای موجود در ساختار آن، در صورت افزایش سرعت کابین، آن را متوقف می کنند تا از هر گونه اتفاق ناخوشایندی جلوگیری کنند.
  • تنوع بالا: برای انواع ساختمان ها می توانید از آسانسور کششی بهره ببرید. این آسانسور هم آسانسورهای پرظرفیت و هم نمونه های کم ظرفیت را حمایت می کند.
  • توان: اگر بخواهیم آسانسورهای کششی را با نمونه های هیدرولیک مقایسه کنیم، باید بگوییم که راندمان توان آسانسورهای کششی بیش تر از آسانسورهای هیدرولیک‌ است. به همین دلیل است که عملکرد بهتری را از خود نشان‌ می دهند.

معایب

معایب

  • موتورخانه: در ادامه بررسی مزایا و معایب آسانسور کششی، لازم به ذکر است که اگر از آسانسورهای کششی که موتورخانه دارند، استفاده کنید، فضایی ارزشمند را از دست داده اید. همچنین باید هزینه جداگانه ای را نیز برای ساخت موتورخانه در نظر داشته باشید.
  • قیمت: اگر قصد دارید مزایا و معایب آسانسور کششی را بدانید، باید بگوییم که به دلیل عملکرد بالای خود، قیمت بیشتری نسبت به آسانسورهای هیدرولیک دارند. همچنین هزینه های نگه داری و تعمیرات را نیز باید در نظر داشته باشید که نسبت به آسانسورهای دیگر، کمی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *