مزایای آسانسور هیدرولیک و معایب آن

آسانسورها از صدها سال پیش در اختیارمان قرار گرفته اند تا جا به جایی در میان طبقات یا حمل وسایل سنگین را برایمان ساده تر کنند. در میان نمونه های قدیمی تر، آسانسورهای هیدرولیک به چشم می خورند. به دلیل مزایای آسانسور هیدرولیک، بیش از صد سال است که این آسانسورها مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما در سال ۱۹۸۰ بیشترین کاربرد را داشته اند و تقریبا ۸۰ درصد کل بازار بریتانیا را در بر می گرفتند. همچنین لازم به ذکر است که امروزه مصرف آن ها همچنان ادامه دارد و با پیشرفت تکنولوژی، فناوری این نوع آسانسورها نیز روز به روز در حال بهبود است. در ادامه مطلب قصد داریم، مزایای آسانسور هیدرولیک را به طور دقیق برایتان توضیح دهیم تا هنگام انتخاب آسانسور مناسب برای ساختمان خود، این مورد را نیز در نظر بگیرید.

مزایای آسانسور هیدرولیک

مزایای آسانسور هیدرولیک

  • موتورخانه

یکی از مزایای آسانسور هیدرولیک، مکان قرار گرفتن موتورخانه آن است. در نمونه های کششی، موتورخانه باید در بالاترین نقطه ساختمان قرار بگیرد؛ اما موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک می توانند در مکان های مختلفی نصب شوند. این مزیت برای معماران ساختمان بسیار مفید خواهد بود؛ زیرا دست آن ها را در نحوه طراحی و ساخت ساختمان ها باز می گذارد. حتی آن ها می توانند اتاق ماشین را با فاصله بسیار زیادی از آسانسور قرار دهند تا در طراحی ساختمان اختلالی ایجاد نشود.

  • مصرف انرژی

همان طور که ذکر کردیم، فناوری های آسانسور هیدرولیک، در حال پیشرفت هستند. مخصوصا در ۱۰ سال اخیر، این پیشرفت با سرعت بالاتری نیز اتفاق افتاده است. به عنوان مثال درایو VVVF در چند سال اخیر معرفی شده است و با استفاده از آن، حدود ۵۹ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود؛ به همین دلیل است که در نتیجه، هزینه قبوض شما نیز کاهش خواهد یافت.

  • دوام بالا

یکی از بارزترین مزایای آسانسور هیدرولیک، دوام بالای آن است؛ زیرا اگر به درستی از آن نگهداری کنید و جک های آسانسور هیدرولیک را در محیطی پاکیزه، غلتیده در روغن و دمایی پایدار قرار دهید، عمر آسانسور شما به طور چشم گیری افزایش پیدا خواهد کرد. به طوری که ‌پس از گذشت ۳۰ سال از عمر آن، باز هم در موقعیت خوبی قرار خواهد گرفت.

  • کنترل و تنظیم دستی

قطع شدن برق، امری طبیعی است و در همه شهرها ممکن است پیش بیاید؛ اما اگر این اتفاق هنگامی که شما درون آسانسور حضور دارید، رخ دهد، می تواند بسیار ترسناک باشد. یکی از مزایای آسانسور هیدرولیک، این است که شما می توانید آن را به صورت دستی حرکت دهید و به سمت طبقه پایین بیاورید تا فردی که در کابین آسانسور محبوس شده است، به راحتی از آن فضا خارج شود.

مزایای آسانسور هیدرولیک

  • مقرون به صرفه

آسانسورهای هیدرولیک، در میان انواع مختلف آسانسورها، مخصوصا نمونه هایی که به تازگی به بازار راه پیدا کرده اند، قیمتی مقرون به صرفه تر دارند و با توجه به مکان در دسترس شما، قابل تنظیم هستند.

  • برق دو فاز

این آسانسورها با استفاده از برق دو فاز نیز به فعالیت خود ادامه می دهند و هیچ نیازی به برق ۳ فاز نخواهد داشت.

  • جایگزینی مناسب برای لیفتراک ها

از اصلی ترین مزایای آسانسور هیدرولیک، می توان به جایگزینی مناسب لیفتراک ها اشاره کنیم؛ زیرا فضای کم تری نسبت به لیفتراک ها اشغال می کنند و برای جا به جایی وسایل سنگین، به شدت پیشنهاد می شوند. علاوه بر آن اگر قصد دارید، در مناطق بسته و شلوغ، بار جا به جا کنید، می توانید از نمونه های هیدرولیک به خوبی بهره لازم را ببرید. این مزیت برای شرکت های شلوغ و پر رفت و آمد که گاهی اوقات مجبور به حمل وسایل سنگین می شوند، بسیار کاربردی خواهد بود.

  • ایمنی بالا و وزن سبک

از دیگر مزایای آسانسور هیدرولیک می توان به امنیت بی نظیری که برای مسافران به وجود می آورد نیز اشاره کنیم. همچنین بسیار سبک است و فضای کمی را برای نصب، اشغال خواهد کرد. به همین دلیل است که هنگام ایستادن در کابین آسانسورهای هیدرولیک، احساس راحتی و خوشنودی بیش تری را تجربه خواهید کرد.

ایمنی بالا و وزن سبک  آسانسور هیدرولیک

  • نصب آسان

به دلیل نحوه نصب آسان آسانسورهای هیدرولیک، آن ها را در هر زمان و در هر مکانی که بخواهید می توانید برای جا به جایی مسافران یا اجسام سنگین بدون دشواری نصب کنید.

  • کاهش سر و صدا

اگر بخواهیم به یکی از پر اهمیت ترین مزایای آسانسور هیدرولیک، اشاره کنیم، لازم به ذکر است که در سال های اخیر با استفاده از درایو ذکر شده (VVVF) سر و صدای آسانسور هیدرولیک تا ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است و حرکت آن ‌روان تر از سابق شده است تا آرامش را به ساختمان یا محل کار شما هدیه دهد. همچنین لازم به ذکر است که آسانسورهای هیدرولیک، بسیار نرم حرکت می کنند و شما هیچ صدا یا تکانی را در هنگام حرکت، احساس نخواهید کرد.

  • جا به جایی اجسام سنگین

آسانسورهای هیدرولیک قادر به جا به جا کردن اجسامی با وزن بسیار بالا نیز هستند. همچنین در ادامه بررسی دقیق مزایای آسانسور هیدرولیک، باید اشاره کنیم که به دلیل سرعت قابل قبولی که دارند، به افزایش سرعت تخلیه و بارگیری نیز نسبت به لیفتراک ها کمک خواهند کرد.

 

معایب آسانسورهای هیدرولیک

معایب آسانسورهای هیدرولیک

در ادامه بررسی مزایای آسانسور هیدرولیک، لازم است نیم نگاهی به معایب آن نیز بیندازیم. درست است معایب قابل توجهی ندارد؛ اما در نظر گرفتن آن ها نیز خارج از لطف نیست.

  • سرعت: همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم، سرعت آسانسورهای هیدرولیک قابل قبول است؛ اما زیاد نیست. این آسانسورها قادر به طی کردن ۱۵۰ فوت در دقیقه هستند و این مقدار، بیش تر نخواهد شد.
  • موتورخانه: با توجه به این که آسانسورهای بدون موتورخانه، در بازار گسترش پیدا کرده اند، وجود چنین موتورخانه می تواند یک عیب محسوب شود. گرچه آن را می توانید در هر جایی از ساختمان که می خواهید نصب کنید و هیچ محدودیتی در مکان نصب آن وجود ندارد.
  • روغن سیال: این آسانسورها با استفاده از روغن هیدرولیک کار می کنند؛ در نتیجه احتمال نشت آن به آب های زیر زمینی و آلوده کردن آن ها نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *