برآورد قیمت نصب و تعمیر آسانسور

امروزه با رشد ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان ها، تقاضا برای خدمات نصب و تعمیر آسانسور افزایش یافته است و از آسانسور ها برای کاربرد های مختلفی همچون مسکونی، تجاری و کارگاهی استفاده می شود. در این میان، پرسش های زیادی در مورد نصب و تعمیر آسانسور به وجود می آید که مهم ترین آن قیمت نصب و تعمیر آسانسور است. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

متوسط دستمزد نصاب آسانسور

متوسط دستمزد نصاب آسانسور

مهمترین قسمت های هر آسانسور از سه بخش تشکیل شده اند که شامل یک کابین، یک وزنه تعادل و یک چاه آسانسور می شود و به منظور جا به جایی بار، افراد، تخت های بیمارستانی و خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر، برای نصب آسانسور سه فضا لازم است که شامل یک فضا در مقطع افقی، یک فضا در مقطع عمودی و یک فضا برای موتورخانه می شود.

برنامه ریزی برای تمامی این اقدامات مسلما روی قیمت نصب و تعمیر آسانسور تاثیرگذار خواهد بود. از طرف دیگر، مدت زمان نصب آسانسور نیز بر اساس عوامل مختلفی همچون تعداد طبقه های ساختمان و نوع آسانسور متفاوت است و به طور معمول ممکن است تا ۲۰ روز الی یک ماه زمان ببرد. به طور کلی چنین می توان گفت که دستمزد نصاب آسانسور بسته به تعداد طبقات بین ۳۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است.

نصاب و تعمیرکار آسانسور چه کاری انجام می دهد؟

نصاب و تعمیرکار آسانسور چه کاری انجام می دهد؟

از مهم ترین وظایفی که نصاب ها و تعمیرکاران آسانسور بر عهده دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای نصب یا تعمیر
  • وصل کردن سیم کشی های برق به کنترل پانل ها و موتور ها
  • تست تجهیزات تازه نصب شده برای اطمینان از مطابقت با مشخصات
  • عیب یابی در ترمز ها، موتور ها، سوئیچ ها و سیستم های کنترلی
  • تعمیر یا تعویض قطعات معیوب
  • بازرسی آسانسور به منظور اطمینان از رعایت مقررات ایمنی و قوانین ساختمان

نصاب و تعمیرکار آسانسور، تجهیزات مورد نیاز را مونتاژ، نصب، تعمیر و جایگزین می کند. این دسته از افراد باید در زمینه های مختلفی همچون الکترونیک، هیدرولیک و برق اطلاعات کافی داشته باشند. امروزه اکثر آسانسور ها دارای سیستم های کنترل کامپیوتری هستند که این امکان را در اختیار تعمیرکاران قرار می دهند تا عیب یابی های پیچیده را انجام دهند. پس از نصب، این افراد باید به طور منظم آسانسور را بازرسی کنند. این بازرسی شامل روغن کاری و گریس کاری قطعات متحرک، تعویض قطعات فرسوده و بررسی تجهیزات آسانسور برای عملکرد بهینه است. هر یک از موارد گفته شده روی قیمت نصب و تعمیر آسانسور تاثیرگذار خواهد بود.

محیط کاری

قیمت نصب و تعمیر آسانسور

نصب و تعمیر آسانسور معمولا از لحاظ فیزیکی سخت است. تعمیرکاران ممکن است برای مدت طولانی مجبور باشند بنشینند یا بایستند، وسایلی را بلند کنند که وزن زیادی دارند و در قسمت های تنگ کار کنند. نصاب و تعمیرکار آسانسور ممکن است در اثر سقوط، سوختگی ناشی از شوک الکتریکی و کشیدگی عضلانی در اثر بلند کردن و حمل تجهیزات سنگین آسیب ببیند؛ بنابراین طبیعی است که قیمت نصب و تعمیر آسانسور کمی بالا باشد. برای کاهش خطرات و جلوگیری از آسیب، آن ها باید از تجهیزات حفاظتی مانند کلاه و عینک ایمنی استفاده کنند. اکثر این افراد به صورت تمام وقت کار می کنند؛ زیرا ممکن است برای انجام تعمیرات اضطراری اضافه کاری انجام دهند.

چگونه می توان یک تعمیرکار و نصاب آسانسور شد؟

چگونه می توان یک تعمیرکار و نصاب آسانسور شد؟

برای تبدیل شدن به یک تعمیرکار یا نصاب آسانسور ساده ترین راه این است که به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد کار ماهر کار را یاد بگیرید.

در روش دوم، بعد از اتمام سال اول دبیرستان، می توانید وارد شاخه های کار و دانش در رشته مربوطه شوید.

سومین روش نیز این است که در دوره های آزاد و در آموزشگاه هایی که زیر نظر آموزشگاه های فنی و حرفه ای هستند، ثبت نام و در کلاس ها شرکت کنید.

از آنجا که امروزه قیمت نصب و تعمیر آسانسور نوسان دارد، افراد زیادی متقاضی هستند تا این حرفه را یاد بگیرند. بعد از اتمام کلاس ها، نصاب ها و تعمیرکاران آسانسور کاملا آموزش دیده اند و می توانند به عنوان تعمیرکار یا در مراحل ابتدایی به عنوان دستیار تعمیرکار شروع به کار حرفه ای کنند. این دسته از افراد به منظور همگام شدن به پیشرفت های تکنولوژی نیازمند آموزش های مداوم هستند.

ویژگی های یک نصاب آسانسور

قیمت نصب و تعمیر آسانسور

  • توانایی کار در ارتفاع: برخی از نصابان آسانسور و پله برقی ممکن است مجبور باشند در بالای نردبان، بالابر های مکانیکی یا در چاهک آسانسور کار کنند.
  • جزئیات گرا: نصابان و تعمیرکاران آسانسور باید بسیار دقیق باشند. آن ها باید نقشه های پیچیده را به دقت بررسی کنند و دقیقا دستورالعمل ها را دنبال کنند.
  • مهارت های مکانیکی: تعمیرکاران آسانسور باید بتوانند از انواع ابزار های برقی و دستی برای نصب و تعمیر استفاده کنند.
  • استقامت بدنی: تعمیرکاران باید قادر به انجام کار های سنگین از جمله ماندن در فضا های تنگ و محدود برای مدت طولانی باشند.
  • قدرت فیزیکی: نصابان آسانسور اغلب تجهیزات و قطعات سنگین را بلند می کنند. ممکن است از آن ها خواسته شود تجهیزاتی با وزن بیش از 50 کیلو را بلند کنند.
  • مهارت های عیب یابی: تعمیرکاران آسانسور باید بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن، آسانسور را عیب یابی و اقدام به تعمیر کنند.

 

سخن پایانی

در مجموع چنین می توان گفت که اگر با سختی های کار یک تعمیرکار آسانسور مشکلی ندارید و از نظر جسمی و روحی خودتان را سازگار با شرایط و قوانین این شغل می دانید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد. امیدواریم این مقاله شما را با قیمت نصب و تعمیر آسانسور آشنا کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *