شستی آسانسور چیست ؟

آسانسور ها دارای قطعات ریز و درشت زیادی هستند. از ترکیب تمامی این قطعات، می توانید یک آسانسور عالی و با کیفیت بالا داشته باشید. از آن جایی که فناوری و تکنولوژی، روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است، آسانسور ها و قطعاتشان نیز پیشرفت خواهند کرد. به دنبال این‌ پیشرفت، اطلاعات انسان ‌نیز باید فرا تر از سابق باشد تا خودش را به این فناوری های روز دنیا برساند. در میان قطعات مختلفی مانند موتور، دفلکتور، گاورنر و… در ادامه مطلب می خواهیم پیشرفت های شستی آسانسور را در طی سال های متوالی بررسی کنیم و به طور دقیق، به سوال شستی آسانسور چیست پاسخ دهیم.

آشنایی با شستی آسانسور

در پاسخ به سوال شستی آسانسور چیست، باید ذکر کرد که از شستی آسانسور، برای مشخص کردن طبقه مورد نظر استفاده می کنند و با فشردن دکمه های قرار گرفته داخل کابین آسانسور، آن طبقه را ثبت خواهند کرد تا آسانسور شروع به حرکت کند. هنگامی که دکمه را می فشارید، چراغ طبقه مورد نظر روشن خواهد شد. البته این امکانات در آسانسور های جدید بیش تر از نمونه های قدیمی دیده می شود. نا گفته نماند که برخی از نصاب ها از نور های دو گانه برای شستی آسانسور استفاده می کنند. زیرا نور های دو گانه، طبق استاندارد های کشور های خارجی مانند استرالیا و بریتانیا عمل می کنند. اغلب به تعداد طبقات هر ساختمان، شما یک دکمه مشاهده خواهید کرد تا به راحتی آن طبقه را انتخاب نمایید و به سمت آن حرکت کنید.

الزامات مرتبط با کنترل ها و نشانگر های آسانسور هر منطقه، توسط کد های دسترسی مخصوص به آن ‌منطقه کنترل می شود. در ادامه به رشد و پیشرفت پله به پله این شستی ها خواهیم پرداخت.

تاریخچه شستی آسانسور

تاریخچه شستی آسانسور

در ادامه پاسخ به سوال شستی آسانسور چیست، لازم است به تاریخچه، نحوه کارکرد و پیشرفت این قطعه در دهه های گذشته نیز بپردازیم.

دهه ۱۹۷۰

جهت پاسخ به سوال شستی آسانسور چیست، باید بدانید که در دهه ۱۹۷۰، شستی آسانسور ها، فاقد روشنایی و هر گونه نوری بودند. تنها نام یا شماره طبقات بر روی آن ها ذکر شده بود و اگر دکمه اشتباهی را فشار داده بودید، با فشردن دکمه توقف، می توانستید آسانسور را متوقف و از کارکرد آن جلوگیری کنید. در اواخر دهه ۱۹۷۰، شستی های آسانسور، به نور و روشنایی مجهز شدند و پس از فشردن هر دکمه، آن طبقه برایتان روشن می شد.

همچنین در دوره ای کوتاه، شاهد شهرت پیدا کردن دکمه های حساس به لمس بودیم که تنها با لمس آن ها کار می کردند و هیچ نیازی به فشردن یا کشیدن چیزی نبود. پس از گذشت زمان کوتاهی، به نصاب ها و متخصصین ثابت شد که این دکمه های حساس به لمس، دردسر ساز و غیر قابل اعتماد اند. آن ها به دلیل ضعف تکنولوژی و عملکرد ضعیف برای استفاده روزانه مناسب نخواهند بود بنابراین تا سال ها بعد، به فراموشی سپرده شدند اگرچه تکنولوژی جدید هستند و هنوز جا برای پیشرفت شان وجود دارد.

دهه ۱۹۹۰

جهت بررسی سوال شستی آسانسور چیست، لازم است به دهه ۱۹۹۰ که پیشرفت های زیادی برای شستی آسانسور رخ داد نیز اشاره کنیم. در این دهه، استفاده از نور و روشنایی در دکمه های آسانسور، امری عادی و معمولی تلقی‌می شد و بیش تر آسانسور ها دارای لامپ های LED درون شستی آسانسور بودند تا دکمه مقصد شما را روشن سازند. با گسترش استفاده از آسانسور این پرسش پدید آمد که روش استفاده نابینایان از شستی آسانسور چیست. بیش تر کشور ها به ایجاد یک فناوری جدید بر روی شستی ها پرداختند. آن فناوری خط بریل نام داشت که برای کمک به افرادی که ناتوانی جسمی دارند یا دید خوبی ندارند، شکل گرفت.

در اواخر دهه ۱۹۹۰ و با پیشرفت بیش تر تکنولوژی، اغلب آسانسور ها به وسیله سیستم اعزام مقصد کنترل می شدند. به این صورت که طبقه مورد نظر شما، از بیرون آسانسور و به وسیله یک صفحه کلید انتخاب می شد. با توجه به تعداد خروجی ها، تعداد دکمه ها نیز مشخص می شد. برای مثال اگر یک آسانسور دارای دو خروجی برای هر طبقه بود، در نتیجه دو دکمه بر روی صفحه کلید ظاهر می شد. یکی از آن ها به درب جلویی متصل بود و یکی دیگر به در پشتی آسانسور.

نمونه هایی هم بودند که بیش از یک درب خروجی داشتند و تنها با یک دکمه هدایت می شدند. در این صورت، همه درب های آسانسور به طور خودکار با فشردن یک دکمه باز و بسته می شدند.

فناوری های جدید

فناوری های جدید

در ادامه پاسخ به سوال شستی آسانسور چیست، لازم است در رابطه با برخی از ساختمان های دو طبقه و شستی آن ها نیز صحبت کنیم. این آسانسور ها تنها شامل دکمه یک طبقه هستند. این آسانسور ها یک دکمه دیگر نیز دارند که بر روی آن، شکل دو مثلثی وجود دارد که بر خلاف هم قرار گرفته اند. با فشردن آن دکمه، شما به طبقه ای می روید که درآن حضور ندارید. برای مثال اگر در طبقه اول حضور دارید، با فشردن دکمه به طبقه دوم‌ می روید و بلعکس. این فناوری، در راه آهن های کشور بریتانیا آغاز شد و طرفداران بسیاری را پیدا کرد.

اگر برایتان سوال پیش آمده است که شستی آسانسور چیست، بهتر است به فناوری های جدید آن ها نیز توجه کنید. با گذشت زمان، دکمه های بیش تری به شستی آسانسور افزوده شدند. برای مثال شرکت های تولید آسانسور میتسوبیشی و فوجیتک (دو تا از برند های معروف آسانسور در زمینه قطعات آسانسور)، دکمه جدیدی با نام لغو طبقه درون صفحه کلید قرار دادند. با فشردن آن دکمه می توانید طبقه مورد نظر را لغو کنید و دکمه دیگری را بفشارید تا هر چه سریع تر، به طبقه مورد نظر خود برسید.

در ادامه بررسی سوال شستی آسانسور چیست، بهتر است بدانید که امروزه نیز شستی های آسانسور پیشرفت های زیادی داشتند که یکی از قابل توجه ترین فناوری ها، رواج دکمه های لمسی است. گرچه  این سیستم، در دهه 1970 نیز مطرح و اجرا شد، اما به دلیل نبود بستر مناسب و تکنولوژی کافی، در آن سال ها، موفق نبود. امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن بستر مناسب، شاهد گسترش وجود دکمه های لمسی در انواع مختلف آسانسور ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *