از تنظیم آرام بند درب آسانسور چه می‌دانید ؟

آسانسور ها شامل قطعات کوچک و پر اهمیتی هستند که نبودن هر یک از آن ها ممکن است زیان آور باشد و جلوی عملکرد صحیح و دقیق آسانسور را بگیرد. در این مقاله قصد داریم نحوه تنظیم آرام بند درب آسانسور را به طور دقیق بررسی کنیم؛ اما قبل از آن بهتر است کمی با آرام بند و کارکرد آن بیش تر آشنا شویم. این نوع آرام بند ها بیشتر از آهن منفذدار که دوام بالایی دارند و غلتک لاستیکی ضد سایش ساخته شده اند تا عمری طولانی داشته باشند و به راحتی فرسوده نشوند.

 

نحوه عملکرد آرام بند آسانسور

نحوه عملکرد آرام بند آسانسور

 آرام بند درب آسانسور بیشتر بر روی قسمت مرکزی و لبه بالایی درب آسانسور نصب می شود. قلابی که در بالای آن قرار دارد، بر روی قاب درب قرار می گیرد تا در هنگام باز شدن درب، آن قلاب، اهرم غلتکی شکل را به طور خودکار به سمت پایین فشار دهد و موجب کش آمدن فنر موجود شود. در انتها نیز آرام بند، درب آسانسور را می بندد و با استفاده از نیروی فنر خود، آن را بسته نگه می دارد.

کاربرد های مختلف آرام بند درب آسانسور

کاربرد های مختلف آرام بند درب آسانسور

امروزه آرام بند را بر روی بیشتر درب های آسانسور مشاهده می کنید؛ اما کاربرد دقیق آن ها چیست؟ برای تنظیم آرام بند درب آسانسور و بررسی کاربردش، می توانیم به چهار مورد اشاره کنیم.

  • کاهش صدای بسته شدن درب آسانسور: در روز هایی که شاهد وزش باد هستیم، ممکن است درب آسانسور از دستمان در رفته و محکم بسته شود. در این شرایط شاهد صدایی بسیار بلند خواهیم بود که دست کمی از صدای انفجار ندارد. برای جلوگیری از آزار و اذیت همسایه ها، لازم است نحوه تنظیم آرام بند درب آسانسور را به خوبی بیاموزید.
  • جلوگیری از آسیب دیدن درب آسانسور: هنگامی که درب آسانسور محکم کوبیده شود و هیچ مانعی برای جلوگیری از آن وجود نداشته باشد، ممکن است محصول این برخورد شدید، آسیب درب و قاب آن باشد. این آسیب هزینه های هنگفتی را در پی خواهد داشت. با نصب و تنظیم آرام بند درب آسانسور ، از این اتفاق جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از اتلاف انرژی: در فصل های سرد سال، انرژی گرمایی و در فصل های گرم سال، انرژی سرمایی جزء منابع بسیار مهم هستند که باید از اتلاف آن ها به طور جدی جلوگیری شود. با بسته شدن درب آسانسور به وسیله آرام بند، خیالتان از این مورد راحت خواهد بود.
  • امنیت: با استفاده از آرام بند درب آسانسور، می توانید از بسته بودن درب ها مطمئن شوید و در نتیجه احساس امنیت کامل کنید.

 

تعمیر یا تعویض

تعمیر یا تعویض

بسیاری از افراد زمان صحیح تعمیر یا تعویض آرام بند ها را نمی دانند. در ادامه مطلب یک راهنمای ساده را برای شما تدارک دیده ایم.

تعویض

برای تنظیم آرام بند درب آسانسور ، بهتر است بدانید که اگر آرام بند شما به درستی کار نمی کند و درب به طور صحیح بسته نمی شود، باید به عملکرد آن شک کنید و عملکرد را دقیق تر بررسی کنید. وجود مایع هیدرولیک بر روی درب یا کف آسانسور، می تواند نشان دهنده اتمام عمر آرام بند شما باشد. اگر سوپاپ های آن را تعمیر کردید و باز هم شاهد تغییر چشم گیری نبودید و یا آسیب چشم گیر فیزیکی ای به آرام بند رسیده بود، بهتر است برای تعویض آرام بند درب آسانسور، عجله کنید!

تعمیر

 اگر مشکل عملکردی در آرام بند یا دیکتاتور آسانسور مشاهده کردید، لازم است عوامل زیر را برای تعمیر آرام بند آسانسور در نظر بگیرید.

  • ممکن است مشکل آرام بند برآمده از دمای هوا باشد که تغییرات آن موجب اختلال در حرکت آرام بند شده است.
  • گاهی اوقات مشکل از آسیب دیدن اپراتور درب آسانسور است.
  • گاهی نیز آرام بند به طور صحیحی نصب نشده و یا تنظیم آرام بند درب آسانسور به درستی شکل نگرفته است.
  • در هر یک از شرایط بالا بهتر است در وهله اول لولا ها و چهارچوب درب آسانسور به درستی چک شود. اگر بازوی آن آسیب دیده باشد یا پیچ تنظیم آن به درستی تنظیم نشده باشد، مشکل با یک تعمیر ساده رفع می شود و آرام بند به درستی عمل خواهد کرد.

 

نحوه تنظیم سرعت بسته شدن درب آسانسور به وسیله آرام بند

نحوه تنظیم سرعت بسته شدن درب آسانسور به وسیله آرام بند

  • کاهش سرعت: برای بررسی نحوه تنظیم آرام بند درب آسانسور، لازم به ذکر است که سرعت عملکرد آرام بند آسانسور به سادگی قابل تنظیم است. فقط با چرخاندن میله پیستون به سمت حرکت عقربه های ساعت، می توانید سرعت آن را کاهش دهید.
  • افزایش سرعت: در صورت چرخاندن میله پیستون به سمت خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت، سرعت بسته شدن درب را افزایش دهید. (با چرخاندن آن به طور کامل، می توانیم بگوییم که سرعت را تا حدود یک ثانیه تغییر داده اید.)

 

مواردی که در رابطه با بازوی آرام بند باید مد نظر قرار دهید

مواردی که در رابطه با بازوی آرام بند باید مد نظر قرار دهید

انواع مختلفی از آرام بند ها در بازار موجود است. برخی از آن ها دارای بازوهای چرخشی هستند و برخی دیگر تنها یک اهرم بلند دارند که با دو نقطه به هم متصل شده اند. تنها نکته مشترک موجود، خلعی است که با باز شدن آن ها شکل خواهد گرفت. بازو های آرام بند جزء قطعات بسیار مهم آن در نظر گرفته می شوند و برای تنظیم آرام بند درب آسانسور، لازم است صحت آن ها را به طور دقیق بررسی کنید.

برای شروع تنظیم آرام بند درب آسانسور، ابتدا بازوی آن را حرکت دهید و از جا به جایی آزادانه آن مطمئن شوید. اگر شاهد حرکت روانی نبودید، لازم است در مرحله بعد دمای هوا را بررسی کنید. گاهی اوقات به دلیل سردی هوا ممکن است بازو سفت شود و آزادانه حرکت نکند. مرحله بعدی چک کردن هر جسم جامدی در اطراف آن است؛ زیرا گاهی اوقات اختلال در حرکت آن ها به دلیل گیر کردن یک جسم خارجی اتفاق می افتد که با حذف آن جسم خارجی، ممکن است مشکل حل شود. در انتها نیز به زنگ زدگی آن توجه کنید که اگر مشکل از این مورد باشد، با استفاده از مقداری روان کننده، به راحتی بر طرف خواهد شد و تنظیم آرام بند درب آسانسور را برای تان راحت تر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *