تعمیرات آسانسور | تعمیرات موتور آسانسور

پیش از آن که با پروسه تعمیرات موتور آسانسور آشنا شویم می بایست  انواع موتورهای آسانسور را بشناسیم. بدون ‌شک موتور آسانسور حیاتی ترین جزء عملکردی آسانسور به حساب  می آید، چرا که انرژی لازم به منظور انتقال اتاقک آسانسور به واسطه حضور موتور تامین می گردد. البته استثنائاتی وجود دارد، مثلا در آسانسورهای کششی بخشی از نیرو توسط کادر وزنه تامین می شود و وظیفه تامین تمامی انرژی بر عهده موتور نیست. اما به طور کلی نمی‌توان ضرورت حضور این قطعه را انکار کرد. همین موضوع اهمیت نصب و تعمیرات موتور آسانسور به شکل اصولی و مهندسی را نشان می دهد، البته همانطور که که اشاره کردیم چگونگی عملکرد و تامین انرژی موتور آسانسور بستگی به نوع و ویژگی های خاص آن دارد.

تعمیرات موتور آسانسور، انواع موتور 

تعمیرات موتور آسانسور

  • موتور آسانسورهای کششی 

آسانسورهای کششی جزء رایج ترین انواع محسوب می شوند که بر طبق عملکرد ماشین آتوود تولید شده اند. تامین نیروی انتقال توسط موتور و کادر وزنه انجام می پذیرد، همین موضوع سبب می‌شود تا در این نوع آسانسور ها الزامی بر حضور یک موتور قدرتمند نباشد.

این دسته از موتورها به دو گروه موتور “گیرلس”  و “گیربکس” طبقه بندی می شوند.

  • گیربکس: شامل دو گروه “موتورهای تک سرعته” و “موتورهای دو سرعته” می شود.
  • گیرلس: چنانچه موتور آسانسور فاقد گیربکس باشد نیروی تولید شده توسط موتور به طور مستقیم به قرقره کشش انتقال می یابد. از ویژگی‌های خاص این نوع موتورها تنوع ولتاژ و فرکانس عملکردی آنهاست که سبب می شود در اغلب آسانسورهای با سرعت بالا و ترافیک زیاد پرمصرف باشند.
  • موتور آسانسور های هیدرولیک 

نحوه عملکرد این موتورها بر طبق قوانین هیدرولیکی است، یعنی فعالیت آن توسط پیروی از قوانین پاسکال به همراهی فشار روغن انجام می پذیرد. کلیه انرژی مورد نیاز آسانسور به واسطه موتور تامین می گردد به همین منظور در این قبیل از آسانسورها نیاز به موتورهایی با توان بالا است.

این دسته از موتور ها در دو گروه “موتور هیدرولیکی خشک -هوا خشک” و ” موتور هیدرولیکی مغروق در روغن”  تولید می شوند.

  • موتور آسانسورهای پنوماتیک 

عملکرد این دسته کمی متفاوت از سایر نمونه ها می باشد و شیوه فعالیت آنها با فشرده نمودن هوا و ایجاد خلا انجام می پذیرد. این نمونه اغلب در منزل های مسکونی دوبلکس کاربرد دارد. فواید این نوع موتورها ایمنی کار در هنگام اضافه بار، حرکت نرم و پیوسته آسانسور و همچنین ضد انفجار و بی خطر بودن آن است.

ضرورت انجام تعمیرات موتور آسانسور 

ضرورت انجام تعمیرات موتور آسانسور 

همانطور که در پیش تر عنوان شد کلیدی ترین قطعه در آسانسور موتور است، پس طبیعتاً یکی از گران ترین قطعات نیز به شمار می رود. هرگز نباید از چکاپ های دوره ای موتور آسانسور غافل شد. اما به نظر شما چرا همیشه بر تعمیرات و بررسی های مداوم تاکید می شود؟

موتور آسانسور خود شامل چندین قطعه می شود، حال تصور کنید در هنگام چکاب شدن موتور، متخصص متوجه خرابی جزیی یک قطعه شود، چون سریعا پی به این مشکل برده اید با هزینه ای بسیار کم می توانید آن را تعمیر کنید اما اگر انجام پروسه تعمیر را به تاخیر بیندازید ممکن است دیگر جز تعویض کامل قطعه و متحمل شدن هزینه های گزاف چاره ای برای شما باقی نماند.

نکته مهم به جهت انجام تعمیرات موتور آسانسور این است که حتماً از شرکت و یا تیمی کمک بگیرید که در این زمینه کاملاً ماهر و با تجربه باشند چرا که اگر تکنسین فاقد مهارت‌های لازم باشد ممکن است در هنگام عیب‌یابی تشخیص نادرست دهد و سایر قطعات نیز آسیب ببینند و در آخر متاسفانه متحمل هزینه گزافی به جهت تعویض قطعات و یا حتی موتور خواهید شد. لذا  توصیه ما به شما این است که در هنگام انتخاب شرکت صرف نظر از هزینه و دستمزد ها یک گروه مجرب و کارآزموده را برگزینید.

مراحل تعمیرات موتور آسانسور 

مراحل تعمیرات موتور آسانسور 

  • در اولین گام تکنسین می بایست آسانسور و موتور را مورد بررسی قرار دهد تا به واسطه تخصص و تجربه خود و همچنین نشانه های ظاهری  تشخیص درستی به جهت عیب یابی موتور داشته باشد.
  • در قدم بعدی می‌بایست بدنه موتور باز شود.
  • قطعه معیوب مشخص شده را پس از باز شدن از موتور جدا می کنند.
  • حال متخصص می بایست دیگر قطعات مرتبط را نیز چک کرده تا کوچکترین ایرادی در آنها وجود نداشته باشد و تنها به رفع مشکل در قطعه معیوب اکتفا نکند.
  • چنانچه قطعه و یا قطعات مشکل دار مشخص شدند، در صورت امکان آنها را تعمیر و یا در صورت نیاز با قطعه جدید تعویض می کنند.
  • چنانچه قطعه قابل تعمیر شدن بود می‌بایست آن را به کارگاه ارسال کنند تا به طور تکمیلی مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.
  • پس از رفع اختلال ایجاد شده می‌بایست موتور مجدداً سرهم بندی شود، بدنه و سایر قطعات  به طور دقیق جایگذاری شده و سپس اقدام به راه‌اندازی مجدد می نمایند.
  •  پس از روشن نمودن، موتور باید مجدد موتور مورد چکاپ قرار گیرد تا از صحت عملکرد آن مطمئن شوند.

هزینه تعمیرات موتور آسانسور 

هزینه تعمیرات موتور آسانسور 

به منظور برآورد هزینه تعمیرات موتور آسانسور می‌بایست چندین فاکتور بررسی گردند :

  • مدل و نوع موتور 

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد موتورها شامل انواع مختلفی هستند، پس هزینه های تعمیر آنها نیز بسته به اجزا و سختی کار متفاوت خواهد بود .

  • برند سازنده موتور 

آسانسورها نیز همانند سایر وسایل در هنگام تعمیر، طبق برند سازنده هزینه های متفاوتی را شامل می شوند.

  • بستهبه نوع تعمیرات 

گاهی ممکن است تعمیرات تنها به صورت جزئی صورت گیرد و تنها با تعویض یک قطعه کوچک اختلال ایجاد شده حل شود و نیازی به تعمیرات گسترده تر نباشد در این موارد هزینه نهایی کمتر از تعمیرات تخصصی می باشد، که تکنسین به جهت رفع آن می بایست از دستگاه‌های پیشرفته و مدرن استفاده کند و یا زمان بیشتری را به جهت رفع قطعه معیوب صرف نماید.

  • بسته به نوع قطعه معیوب 

در بعضی از موارد تعمیرات موتور آسانسور دیده شده که به علت به تاخیر انداختن پروسه چکاپ و تعمیر، یک قطعه معیوب سایر اجزای مرتبط را نیز دچار مشکل کرده است، در این صورت متخصص چاره‌ای جز تعویض تمامی قطعات مختل شده نخواهند داشت. پس چنانچه در مشکل ایجاد شده تنها یک قطعه درگیر باشد مطمئناً هزینه پایانی کمتر از مواردی می باشد که نیاز به تعویض چندین قطعه است. برای خرید و تعمیرات موتور آسانسور به سایت AkeLift مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *