معرفی انواع درب آسانسور

یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای آسانسور، درب ها هستند. قرار گیری درست درب آسانسور در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا کوچک ترین بی دقتی می تواند خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. مهم ترین وظیفه ای که درب های آسانسور بر عهده دارند این است که امنیت مسافران را تامین کنند. علاوه بر مبحث ایمنی آسانسور، درب های آسانسور جنبه تزئینی نیز دارند. به طور کلی در هر آسانسور دو نوع درب (یعنی درب طبقه و درب کابین) وجود دارد. تعداد درب های طبقات بر اساس تعداد توقف های موجود در ساختمان متفاوت است و براساس نوع درب نکات دیگری مثل نوع آرام بند مورد نیاز یا قفل مناسب درب آسانسور مشخص می شود. علاوه بر این، تقسیم بندی های دیگری نیز برای انواع درب آسانسور وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

درب منوال آسانسور (Manual door)

درب منوال آسانسور (Manual door)

همانطور که از نامشان مشخص است، درب های دستی، توسط افراد باز و بسته می شوند. این نوع درب را می توان در بسیاری از ساختمان های قدیمی دید. با این حال، درب های دستی حتی در ساختمان های مدرنی که می خواهند ظاهری قدیمی داشته باشند نیز دیده می شود.

در ساختمان هایی که از این درب ها استفاده می شود، اگر درب باز باشد آسانسور بالا نمی رود. درب های دستی علاوه بر تداعی خاطرات گذشته و فراهم کردن امنیت، کاربرد دیگری ندارند. با این حال، زمانی که صحبت از کارایی و عملکرد می شود، گزینه های بسیار بهتری وجود دارند که می توانید آن ها را جایگزین کنید.

درب اتوماتیک آسانسور

درب اتوماتیک آسانسور

درب آسانسور استاندارد مدرن ، درب اتوماتیک است. امروزه اکثر مراکز خرید، فرودگاه ها، بیمارستان ها، مدارس و غیره، دارای درب های اتوماتیکی هستند که توسط اپراتور درب داخل کابین آسانسور راه اندازی می شوند. درب اتوماتیک امکانات مختلفی را از جمله تشخیص موانع، سنسور های فشار، کنترل سرعت و موارد دیگری را ارائه می دهد که درب های لولایی هیچ کدام این ها را ندارند.

ناگفته نماند که درب های اتوماتیک می توانند به شیوه های مختلفی باز شوند. به عنوان مثال ممکن است درب یک پانل داشته باشد که هنگام باز شدن به یک طرف کشیده شود یا دارای دو پانل باشد که هنگام باز شدن یکی از آن ها به سمت راست و دیگری به سمت چپ کشیده شود.

به دلیل در دسترس بودن تکنسین های تعمیر کننده و هم چنین راحتی استفاده از آن ها، درب آسانسور اتوماتیک بسیار محبوب و پرطرفدار است. سنسور های این نوع درب تشخیص می دهند که فرد داخل آسانسور است یا خیر؛ بنابراین خیالتان راحت باشد که هیچ وقت بین درب گیر نمی کنید.

درب آسانسور لولایی (swing door)

درب آسانسور لولایی (swing door)

از دیگر انواع درب آسانسور می توان به درب های لولایی اشاره کرد. این نوع درب ها اغلب برای مناطق پر تردد عابر پیاده نصب می شوند. درب های لولایی می توانند به خودی خود باز و بسته شوند و به راحتی در ساختمان های پر رفت و آمد نصب می شوند. همچنین این در ها قابلیت نصب دیکتاتور را نیز دارند که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

دیکتاتور چیست؟

دیکتاتور چیست؟

دیکتاتور یا آرام بند قطعه ای است برای تنظیم سرعت بسته شدن درب که دارای اهمیت زیادی است. چرا که سرعت و شدت زیاد بسته شدن در باعث کوتاه شدن عمر درب و آسیب رسیدن به آن می شود از آن گذشته احتمال برخورد در و صدمه دیدن مسافر نیز وجود دارد. همچنین با تنظیم کردن انواع دیکتاتور می توان صدای آزار دهنده بسته شدن درب را از بین برد.

در درب های لولایی نیز همانند درب های دستی، تا زمانی که درب بسته نشود، آسانسور حرکت نمی کند. از مهم ترین مزایای این نوع درب ها می توان به این مورد اشاره کرد که باعث صرفه جویی در فضا می شوند.

درب لولایی آسانسور می تواند در اشکال، اندازه ها و جنس های مختلفی از جمله موارد زیر باشد:

  1. شیشه ای
  1. جامد
  1. پنل ویژن
  1. استیل ضد زنگ
  1. ضد حریق
  1. درب های آلومینیومی

 

درب آسانسور تلسکوپی (از یک طرف بازشو)

درب آسانسور تلسکوپی (از یک طرف بازشو)

در های تلسکوپی یا همان درب های کشویی آسانسور مناسب مکان هایی مانند مناطق مسکونی و مغازه ها هستند که فضای کمی دارند. در این نوع درب ها، لته های درب کنار هم جمع می شوند و از این طریق اجازه ورود و خروج را به مسافران می دهند. درب های آسانسوری به دو حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار موجود هستند. توصیه می شود اگر درب طبقه آسانسور را از نوع تلسکوپی انتخاب می کنید، درب کابین را نیز از همین نوع انتخاب کنید و آن را در جهت باز شدن درب طبقه تنظیم کنید. این نوع درب ها قیمت مناسب و دوام بالایی دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آن ها تقریبا پایین است.

درب سنترال آسانسور (از وسط بازشو)

درب سنترال آسانسور (از وسط بازشو)

از دیگر انواع درب آسانسور می توان به درب های سنترال اشاره کرد. این نوع درب ها از دو لنگه مجزا تشکیل شده اند که هنگام بسته شدن به صورت مماس کنار هم قرار می گیرند و هنگام باز شدن به صورت کشویی به چپ و راست حرکت می کنند و درب از قسمت میانی باز می شود.

درب آکاردئونی آسانسور

درب آکاردئونی

درب های آکاردئونی نسبت به نمونه های بالا کاربرد کمتری دارند. در این مدل، درب ها توسط نیروی موتور به سمت دو طرف آسانسور کشیده شده و جمع می شوند. درب های آکاردئونی بخشی از فضای آسانسور را نیز اشغال می کنند.

 

درب عمودی آسانسور

درب عمودی

از دیگر انواع درب آسانسور که بیشتر در آسانسورهای باربری کاربرد دارد می توان به درب عمودی اشاره کرد. در این مدل، درب در راستای عمودی از پایین باز و به سمت بالا می رود و جمع می شود. هنگام بسته شدن نیز در راستای عمودی پایین می آید. نیرویی که این نوع درب را باز و بسته می کند هم می تواند از نوع مکانیکی باشد و هم الکترو مکانیکی.

سخن پایانی

طراحی و نصب انواع درب آسانسور روی طبقات و کابین باید با دقت و مهارت بالا انجام شود. هرگونه خطا یا اندازه گیری نادرست هنگام نصب قطعات، علاوه بر اینکه عمر مفید درب ها را کاهش می دهد و خرابی های پی در پی را به دنبال دارد، می تواند منجر به خسارت های جانی و مالی نیز شود؛ به همین دلیل نحوه نصب آسانسور و کیفیت قطعات انواع درب آسانسور بسیار حایز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *