استاندارد آسانسور مسکونی

خرید و نصب آسانسور، جزو وسایل گران قیمت هر خانه ای محسوب می شود. از طرفی، آسانسور می تواند ارزش ملک مسکونی شما را چند برابر کنند و اگر فردی را در خانه دارید که از مشکلات حرکتی رنج می برد، داشتن یک آسانسور استاندارد، در داشتن زندگی ساده تر به شما کمک خواهد کرد و صدمات ناشی از استفاده پله های زیاد را کاهش خواهد داد. برای انتخاب آسانسور ایده آل خود بهتر است استاندارد آسانسور مسکونی را به طور دقیق بدانید. در ادامه مطلب ابعاد و دیگر جنبه های آسانسور را برای شما بررسی می کنیم تا با دانستن استاندارد آسانسور مسکونی، بهترین مورد را مد نظر خود قرار دهید.

برای نصب آسانسور مسکونی، چه ابعادی استاندارد است؟

استاندارد آسانسور مسکونی

جهت بررسی دقیق استاندارد آسانسور مسکونی، باید توجه داشته باشید که آسانسور های تجاری، اغلب بسیار بزرگ هستند. به همین دلیل به هیچ عنوان برای نصب و راه اندازی در خانه های مسکونی توصیه نمی شوند. به طور کلی و با توجه به استاندارد آسانسور مسکونی، ۱۵ فوت مربع به عنوان مساحت آن کافی می باشد. ۱۵ فوت مربع، حتی از یک آسانسور تجاری متوسط که حدود ۲۲ فوت مربع است، نیز کوچک تر می باشد. در کل آسانسور های مسکونی دارای عمق ۴۸ اینچ عمق در ۳۶ اینچ عرض هستند. اما فراموش نکنید که این عدد نیز با توجه به فضای موجود در خانه شما، قابل تغییر است.

در کل اگر بخواهیم استاندارد آسانسور مسکونی را در نظر بگیریم، باید گفت که خانه های لوکس دو تا شش طبقه برای نصب و راه اندازی آسانسور های مسکونی مناسب هستند. در کل هر خانه ای که بیش از یک طبقه داشته باشد، می تواند کاندیدای مناسبی جهت نصب آسانسور باشد. در ادامه بررسی استاندارد آسانسور مسکونی، لازم است بدانید که انجمن مهندسی مکانیک، ارتفاع این آسانسور های مسکونی را به ۵۰ فوت یا اگر به متر در نظر بگیریم، به ۱۵.۲۴ متر محدود کرده است. اگر این فضا در خانه شما در دسترس نبود، می توانید از شرکت ارائه دهنده درباره نمونه های دیگر سوال کنید، اما استاندارد آسانسور مسکونی، به همان اندازه ای می باشد که در بالا ذکر کرده ایم.

 برای مثال  ابعاد داخلی آن می تواند ۳۸ اینچ در ۴۸ اینچ باشد، ۳۶ اینچ در ۶۰ اینچ باشد یا ۴۰ اینچ در ۵۴ اینچ نیز باشد. همچنین با توجه به استاندارد آسانسور مسکونی، باید گفت که ظرفیت و تحمل حمل بار آن ها حدود ۴۳۰ کیلو گرم یا ۹۵۰ پوند می باشد. اما در صورت نصب و راه اندازی نمونه های کوچک تر، ظرفیت آن ها به ۷۵۰ پوند نیز می رسد که این اندازه اغلب به استفاده شما باز می گردد. اگر نیاز به حمل صندلی چرخ دار دارید، بهتر است مدل هایی با قابلیت حمل وزن بالاتری را نصب و راه اندازی کنید.

توجه داشته باشید که طبق استاندارد آسانسور مسکونی، همه آسانسور ها باید یک قسمت یک فوتی در زیرین ترین قسمت خود داشته باشند و اغلب به ۱۲ اینچ بتن نیز در قسمت زیرین خود احتیاج دارند. همچنین پیکر بندی شفت آن نیز باید حدود ۴۰ تا ۵۰ فوت در نظر گرفته شود تا مشکلی آسانسور و ایمنی شما را تهدید نکند.

استاندارد آسانسور مسکونی برای افراد کم توان

آسانسور مسکونی برای افراد کم توان

از آن جایی که برخی از اوقات آسانسور های مسکونی برای افرادی نصب و راه اندازی می شود که به یک شکلی ناتوان هستند، The Americans with Disabilities Act دست به ارائه استانداردی برای آسانسور های افراد کم توان زده است. پس در نظر گرفتن قوانین این سازمان نیز جزو ضروریات بررسی استاندارد آسانسور مسکونی است. ویژگی های آسانسور برای افراد کم توان را در ادامه مطلب به طور کامل توضیح خواهیم داد.

1) در اینگونه آسانسور ها، باید تمامی نوشته های موجود بر روی دکمه ها با خط بریل نوشته شده باشند.

2) دارای سیگنال های شفاهی باشند تا جهت ورود و خروج را نشان دهند.

3) همچنین زمان باز ماندن درب آسانسور نیز باید حداقل به ۳ ثانیه برسد.

4) درب آسانسور باید دارای اندازه ۳۶ اینچ باشد و فضایی به اندازه ۶۸ اینچ برای درب های جانبی و ۸۰ اینچ برای درب های مرکزی وجود داشته باشد.

آسانسور ساختمان باید چه اندازه ای باشد؟

استاندارد آسانسور مسکونی

با توجه به استاندارد آسانسور مسکونی، می توان گفت که برای انتخاب سایز آسانسور، لازم است به چندین فاکتور مختلف توجه کنید که یکی از مهم ترین آن ها، محل قرار گیری و تعداد نفراتی است که از آن استفاده می کنند. برای مثال اگر آسانسور شما در خانه قرار دارد و در نهایت یک یا دو نفر از آن استفاده می کنند، پس یک آسانسور کوچک برای شما مناسب است، اما اگر آسانسور در جایی شلوغ قرار دارد و روزانه ۱۰۰ ها نفر را باید جا به جا کند، آسانسور کوچک مناسب نخواهد بود.

ظرفیت بار آسانسور را چگونه باید انتخاب کنید

ظرفیت بار آسانسور

هنگام انتخاب سایز آسانسور، باید به ظرفیت آن نیز توجه کنید، زیرا هر چه آسانسور شما بزرگ تر باشد ظرفیت حمل بار بیش تری را خواهد داشت. حمل بار سنگین تر و بیش تر از ظرفیت آسانسور، عمر آن را به طور قابل توجهی کوتاه می کند و احتمال سقوط آن نیز بالا تر می رود. طبق استاندارد آسانسور مسکونی، ظرفیت قابل حمل یک آسانسور معمولی مسکونی حدود 340 تا 450 کیلو است. اگر به دنبال حمل اشیای سنگین تر هستید، مدل های بزرگ تر را امتحان کنید. فراموش نکنید که دلیل نصب آسانسور نیز در انتخاب ظرفیت آن اهمیت دارد. برای مثال اگر شخصی در خانه دارید که از صندلی چرخ دار استفاده می کند و برای او آسانسور را راه انداخته اید، لازم است که وزن صندلی چرخ دار را در نظر بگیرید و بعد آسانسور خود را با توجه به استاندارد آسانسور مسکونی، انتخاب کنید.

سخن آخر

در کل باید بدانید که آسانسور مسکونی، از نمونه های تجاری به طور قابل توجهی کوچک تر هستند، اما اگر مدلی بزرگ تر را برای خانه خود می خواهید، می توانید در آن تغییراتی نیز ایجاد کنید. این تغییرات اغلب به  استاندارد هایی مربوط است که همه کشور ها برای نصابان آسانسور تعیین می کنند. همچنین با رعایت الزاماتی که برای افراد دارای ناتوانی جسمی، وجود دارد، می توانید ارزش خانه و آسانسور خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *