ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار چیست؟

در کنار اغلب آسانسور های موجود در ساختمان ها عبارت حمل بار ممنوع ذکر شده است؛ زیرا ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار با نمونه های نفر بر بسیار متفاوت است و هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. آسانسور هایی که مخصوص حمل بار هستند، در ساختمان های صنعتی مشاهده می شوند تا ایمنی کارگران را برای حمل وسایل مهم صنعتی و سنگین تضمین کنند. این آسانسور ها علاوه بر ایمنی بالایی که به کارگران عرضه می کنند، در زمان و هزینه های جا به جایی قطعات نیز صرفه جویی خواهند کرد. در ادامه مطلب قصد داریم ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار و باقی ویژگی هایش را بررسی کنیم.

معرفی آسانسور حمل بار

معرفی آسانسور حمل بار

این نوع آسانسور ها به طور کلی برای حمل و جا به جایی بار ها و مصالح بسیار سنگین در مراکز و ساختمان های تجاری ساخته شده اند. اگر بخواهیم آن ها را نسبت به آسانسور های نفر بر بسنجیم، باید به سرعت بسیار پایین آن ها اشاره کنیم که اغلب بسیار آرام تر هستند.

علاوه بر سرعت پایین، توانایی جا به جا کردن بار های بسیار سنگین را در نیز در کارنامه خود دارند. به همین دلیل است که در شرایط بسیار سخت دوام می آورند و در شرایط مختلف، ماندگاری بالایی دارند. اگر قصد تهیه چنین آسانسوری را برای ساختمان تجاری خود دارید، لازم است که ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار و سایر ویژگی های آن را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

 

ویژگی های آسانسور حمل بار

ویژگی های آسانسور حمل بار

برای بررسی دقیق ویژگی های آسانسور حمل بار، لازم است آن ها را به دو نوع کششی و هیدرولیک تقسیم کنیم و سپس ویژگی های هر یک را بیان کنیم.

 

آسانسور های کششی حمل بار

آسانسور های کششی حمل بار

  • سرعت: به طور دقیق تر، آسانسور های کششی حمل بار توانایی حرکت با سرعت 0.5 تا 1.75 متر در ثانیه را دارند که در میان انواع آسانسور های حمل بار، سرعت بسیار بالایی است.
  •  ظرفیت: در ادامه بررسی ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار، لازم به ذکر است که انواع آسانسورهای کششی حمل بار، توانایی جا به جایی 910 تا 9000 کیلوگرم را نیز دارند.
  • ارتفاع: این آسانسور ها تا ارتفاع 85 متر (معادل 31 طبقه) را به سادگی حمایت می کنند.

 

آسانسور های هیدرولیک باربری

ابعاد استاندارد آسانسور

  • سرعت: می توان گفت که سرعت آسانسور های هیدرولیک باربری حدود 0.4 تا 0.75 متر در ثانیه است که برای حمل بار، سرعتی مناسب است؛ اما با آسانسور های کششی حمل بار قابل مقایسه نیست.
  • ظرفیت: ظرفیت نمونه های هیدرولیک 900 تا 20000 کیلوگرم است که نسبت به آسانسور های کششی، بیشتر است و دست شما را در حمل انواع مصالح و قطعات سنگین، باز می گذارد.
  • ارتفاع: در ادامه بررسی ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار، لازم به ذکر است که آسانسور های هیدرولیک حمل بار، توانایی جا به جایی تا ارتفاع  15 متر (حدود 6 طبقه) را دارند. (برای ساختمان ها یا شرکت های صنعتی بسیار مرتفع مناسب نیستند.)
  • قیمت: یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که اغلب کارفرمایان و مدیران ساختمان را به سمت آسانسور های هیدرولیک حمل بار، جذب می کند، مقرون به صرفگی آن ها است. این آسانسور ها از قیمت بسیار عالی ای نسبت به آسانسور های حمل بار دیگر برخوردار هستند.

 

نکات بسیار مهم برای انتخاب آسانسور حمل بار

ابعاد استاندارد اسانسور

اگر قصد انتخاب و خرید یک آسانسور حمل بار را دارید، لازم است به برخی نکات توجه کنید تا در نهایت خریدی کارآمد داشته باشید.

  • وزن و نوع بار شما: علاوه بر ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار، لازم است به بار خودتان توجه کنید. ابزار یا قطعاتی که قصد دارید به وسیله این آسانسور جا به جا کنید، بسیار اهمیت دارند؛ زیرا اگر آسانسور شما ظرفیت حمل کردن آن ها را نداشته باشد، ممکن است به مسافران یا قطعات حمل شده، آسیب جدی وارد شود.
  • ارتفاع ساختمان: از آن جایی که امروزه، انواع آسانسور ها مختلفی به بازار ارائه می شوند، شما می توانید به سادگی یک نمونه از بهترین آسانسور ها را با توجه به ارتفاع ساختمان خود تهیه کنید.

 

انواع آسانسور حمل بار از نظر ابعاد

انواع آسانسور از نظر ابعاد

با طور کلی ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار به ۳ دسته یا کلاس تقسیم بندی می شوند.

کلاس A: این مورد برای حمل بار های عمومی استفاده می شود و قابلیت تحمل ۵۰ پوند در هر فوت مربع را دارد.

کلاسB: این نوع از آسانسور های حمل بار، به یک وسیله نقلیه برای حمل و تخلیه بار احتیاج دارد. همچنین توانایی جا به جایی ۳۰ پوند در هر فوت مربع را نیز دارد.

کلاس C1: این نمونه برای حمل ۵۰ پوند در هر فوت مربع طراحی شده است. لازم به ذکر است که این وزن تنها برای بار در نظر گرفته نشده است و وزن وسیله نقلیه از جمله کامیون نیز باید محاسبه شود.

کلاس C2: این نوع اغلب ظرفیت بالایی دارد و توانایی حمل ۲۰۰۰۰ پوند را دارد؛ اما لازم به ذکر است، کامیونی که بار ها را به سمت آسانسور آورده است، بعد از تخلیه باید خارج شود و توسط آسانسور حمل نخواهد شد.

کلاسC3: در ادامه بررسی ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار، باید گفت که این نوع برای حمل سایر قطعات سنگین که اغلب به کامیون برای حملشان نیازی نیست، استفاده می شود.

 

استاندارد آسانسور حمل بار

برای بررسی کامل ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار، لازم است، چند مورد از مهم ترین استاندارد های لازم در هر یک از آن ها را نیز در نظر بگیریم.

  • جنس ریل های راهنمای آسانسور باید از جنس فولاد باشد تا به سادگی هدایت کابین را در دست بگیرد.
  • سیم کشی های موجود در آسانسور های حمل بار، باید با توجه به کد های استانداردی که برای هر آسانسور مشخص می شود، صورت گیرند. همچنین لازم است یک پوشش ضد شعله و رطوبت داشته باشند تا از خطراتی مانند آتش سوزی، باران و… در امان باشند.
  • دستگاهی که کابین آسانسور را تراز نگه دارد، بسیار اهمیت دارد. چنین آسانسور هایی به یک دستگاه تراز خودکار برای جا به جایی کابین احتیاج دارند.
  • در ادامه بررسی  ابعاد استاندارد آسانسور حمل بار، لازم است به کلید توقف اضطراری آن نیز توجه کنیم. وجود یک کلید اضطراری در گودال این آسانسور ها ضروری است تا هنگام بروز خطر، از آن جلوگیری کنید.
  • از آن جایی که این نوع از آسانسور ها برای جا به جایی بار های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند؛ در نتیجه به یک سکو فولادی که ضد لغزش باشد نیز احتیاج دارند تا خیالتان بابت ایمنی خود و قطعات حمل شده آسوده شود.
  • وجود گاورنر، برای جلوگیری از سقوط و سرعت بالای آسانسور نیز ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *