هر آنچه که درباره ابعاد آسانسور بیمارستانی لازم است بدانید

بیمارستان ها مراکز بزرگ و گیج کننده ای هستند که در صورت ناآشنا بودن با آن به راحتی گم خواهید شد. بیمارستان ها معمولا قسمت های متفاوت برای اهداف مختلفی دارند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که با وارد شدن به بیمارستان محل های مختلف آن را گم می کنید یا جزء افرادی هستید که به تازگی به کارکنان بیمارستان ملحق شده اید، نیاز است تا چندین نکته  که در رابطه با آسانسور های بیمارستان وجود دارد را بدانید. ما در این مطلب به طور کامل به آسانسور های بیمارستانی و ابعاد آسانسور بیمارستانی پرداخته ایم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع آسانسور بیمارستانی

نصاب های آسانسور همیشه بر اساس ساختمان مورد نظر، آسانسور ها را به سه دسته آسانسور مسکونی و آسانسور تجاری و آسانسور های خدماتی تقسیم می کنند؛ اما در بیمارستان ها، آسانسور ها را بر اساس نیازی که وجود دارد تقسیم بندی می کنند. مانند آسانسور مخصوص حمل و نقل بیمار و آسانسور خدماتی و آسانسور هایی برای استفاده عمومی. برخی از آسانسور ها نیز می توانند برای خدمات اورژانسی تعیین شده باشند و فقط در مواقع ضروری از آن ها استفاده شود.

انواع آسانسور بیمارستانی

ابعاد و مشخصات آسانسور های بیمارستانی

آسانسور های بیمارستانی معمولی سرعت متفاوتی دارند. همچنین بسته به سرعتی که دارند ابعاد آسانسور بیمارستانی نیز می تواند متفاوت باشد. محبوب ترین آسانسور های بیمارستانی چنین مشخصاتی دارند:

  • آسانسور های تخت بر

این آسانسور ها حدود 30 متر بر دقیقه می توانند حرکت کنند. باری که می توانند تحمل کنند حدود 2500 کیلوگرم است. چاه این آسانسور ها می تواند ارتفاعی حدود 120 متر داشته باشد. و  مساحت کف کابین 1800م.م و عمق این آسانسور 2700م.م است و عرض درب این آسانسور 1400م.م است.

آسانسور های تخت بر

  • آسانسور های برانکارد

این آسانسور ها تقریبا 60 متر بر دقیقه سرعت دارند. باری حدود 1600 کیلوگرم را تحمل می کنند. چاه آن ها نیز می تواند ارتفاعی حدود 150 متر باشد و مساحت کف کابین  1400م.م و عمق این آسانسور 2400م.م است و عرض درب این آسانسور 1400م.م است.

آسانسور های برانکارد

اهداف آسانسور های بیمارستانی

اهداف آسانسور های بیمارستانی

در بیمارستان ها، با توجه به ابعاد آسانسور بیمارستانی فقط در موارد ضروری از آن ها باید استفاده کرد. در بعضی از بیمارستان ها بعضی از افراد بدون توجه به محیط بیمارستان از آن استفاده های غیر ضروری می کنند. ما در اینجا چند دلیل برای این که نباید سر خود از آسانسور های بیمارستان در مواقع غیر ضروری استفاده کرد آورده ایم:

 

  • موقعیت های ضروری

گاهی اوقات ممکن است که یک بیمار برای جا به جایی سریع به آسانسور نیاز داشته باشد و در صورت اشغال بودن آسانسور، بیمار از رسیدن سریع به مناطق درمانی محروم می شود. برای مثال یک بیمار ترومایی زمانی که وارد شرایط بحرانی می شود نیاز به جراحی بسیار فوری دارد و برای جا به جایی سریع به اتاق عمل به آسانسور نیاز است.

موقعیت های ضروری

  • در اولویت بودن کادر درمان در استفاده از آسانسور

موقعیت کاری پزشکان و پرستاران به گونه ای است که همیشه باید سرعت عمل بالایی داشته باشند؛ زیرا لازم است تا همیشه نیاز های بیماران را برطرف کنند و مراقب آن ها باشند. کادر درمان برای این کار نیاز دارد تا در هر زمان بتواند سریع به بالین بیمار برسد و به آن خدمات کند. به همین علت برای جا به جایی سریع از آسانسور استفاده می کنند. در صورت اشغال بودن آسانسور، در کار آن ها اختلال ایجاد خواهد شد.

 

  • اولویت داشتن افراد ناتوان

با توجه به ابعاد آسانسور بیمارستانی می توان چند ویلچیر یا یک برانکارد را به راحتی در آن قرار داد و جا به جا کرد. این بزرگ بودن آسانسور های بیمارستانی بی دلیل نیست؛ زیرا همیشه در بیمارستان ها افرادی وجود دارند که از لحاظ حرکتی ناتوان هستند و برای جا به جایی در مناطق مختلف بیمارستان به آسانسور نیاز دارند. به همین دلیل مهم است که در استفاده از آسانسور بیمارستانی، پس از کادر درمان، افراد سالمند و ناتوان در اولویت باشند.

به همین دلیل در اکثر بیمارستان ها، آسانسور مخصوصی برای استفاده های عمومی قرار داده شده است. ابعاد آسانسور بیمارستانی که برای مصارف عمومی استفاده می شود، می تواند متغیر باشد. در اکثر اوقات از این آسانسور ها برای جا به جایی لوازم پزشکی، تجهیزات سرایداری، ملحفه و وعده های غذایی بیماران استفاده می شود. با دسته بندی آسانسورها در بیمارستان بر اساس کاربرد آن ها می توان کارایی آن ها را بهبود بخشید.

اولویت داشتن افراد ناتوان

آداب معاشرت هنگام استفاده از آسانسور های بیمارستانی

در هنگام استفاده از آسانسور، باید اجازه دهید که اول افراد داخل آسانسور از آن خارج شوند. در ضمن اگر عضوی از پرسنل بیمارستان هستید و وظیفه دارید که بیماران را جا به جا کنید، باید بسیار با دقت برانکارد یا ویلچر آن ها را حرکت دهید و داخل آسانسور بگذارید و مهم تر از همه این که حق ندارید هنگامی که افراد دیگری در آسانسور هستند در مورد هیچ کدام از جنبه های بیماری فرد صحبت کنید.

 

مشخصات آسانسور های بیمارستانی

مشخصات و ابعاد آسانسور بیمارستانی با آسانسور های معمولی تفاوت های مختلفی دارد. در بیمارستان ها و کلینیک ها، بیشترین دقت و توجه صرف می شود تا آسانسور هیچ گاه دچار مشکل نشود و دقیق ترین عملکرد را داشته باشد؛ زیرا هر گونه خطایی در هنگام استفاده از آسانسور ممکن است به قیمت جان یک بیمار تمام شود. در اکثر بیمارستان های مدرن و امروزی، آسانسور ها یک باتری دارند که امکان سواری و استفاده از آن ها را حتی در نبودن برق فراهم می کند. برخی دیگر از مشخصات آسانسور های بیمارستانی عبارت اند از:

  • ظرفیت باربری: ابعاد آسانسور بیمارستانی باید بزرگ باشد تا بتوان به راحتی بیمار را در داخل آن جا به جا کرد. علاوه بر این، آسانسور باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتوان تجهیزات مهم و اورژانسی را نیز در آن جا داد.
  • روشنایی: تمامی آسانسور های بیمارستانی سیستم هایی دارند که بتوانند نور تولید کنند. در اکثر این آسانسور ها از چراغ های LED استفاده می شود تا در ازای حداقل انرژی، بیشترین نور را تولید کنند. در برخی مواقع ضروری نیاز است تا کمک های اورژانسی در آسانسور به بیمار داده شود. به همین دلیل بسیار مهم است که آسانسور روشنایی لازم را داشته باشد.
  • روان کار کردن: یکی از موارد بسیار مهمی که در ابعاد آسانسور بیمارستانی وجود دارد، روان کار کردن آن است. بیمارانی که وضعیت بسیار وخیمی دارند، ممکن است با کوچک ترین حرکت ناگهانی ای در آسانسور وضعیت بحرانی پیدا کنند. به همین دلیل نیاز است تا آسانسور عملکردی کاملا روان داشته باشد.
  • رعایت موارد بهداشتی: به علت محیط خاص بیمارستان همیشه نیاز است تا ضد عفونی انجام شود. آسانسور ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آسانسورها باید از مواد تایید شده ای ساخته شده باشند که بتوان به راحتی و در کمترین زمان ممکن سطوح آن ها را ضدعفونی کرد.

مشخصات آسانسور های بیمارستانی

جمع بندی

در این مقاله با هم در مورد ابعاد آسانسور بیمارستانی صحبت کردیم. متوجه شدیم که آسانسور های بیمارستانی با آسانسور های معمولی تفاوت هایی دارند که در هنگام استفاده از آن ها باید به آن نکات دقت کرد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *