آسانسور برج خلیفه و ویژگی های آن

همانطور که می دانید شهر دبی از جمله مدرن ترین و توریستی ترین شهر های دنیا به حساب می آید و به علت ساختمان ها و برج های بلندی که دارد به شهر آسمان خراش ها معروف است. بلند ترین آسمان خراش دبی که در دنیا هم نظیر آن وجود ندارد، برج خلیفه است. این برج از جمله زیبا ترین برج های دبی به حساب می آید که در سال 2010 توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم افتتاح شد. ارتفاع برج خلیفه چیزی حدود 3 برابر ارتفاع برج ایفل است و 828 متر ارتفاع دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی سرعت آسانسور برج خلیفه و دیگر آسانسور های پر سرعت در سراسر جهان بپردازیم.

سرعت حرکت آسانسور برج خلیفه

برای ساختمان های کمتر از ده طبقه آسانسور ها معمولا با سرعت 100 الی 200 فوت در دقیقه یا به عبارتی حدود 30 تا 60 متر بر دقیقه حرکت می کنند. این سرعت حرکت در مقایسه با سرعت حرکت آسانسور برج خلیفه بسیار لاکپشتی است، زیرا یک آسانسور برج خلیفه حدود 590 تا 600 متر در دقیقه حرکت می کنند.

جالب است بدانید برج خلیفه اولین ساختمان مرتفعی است که در آن آسانسور های خاصی طراحی شده اند تا امکان تخلیه برج را در شرایط بحرانی مانند آتش سوزی فراهم کنند. برای مثال آسانسور برج خلیفه در قسمت رصدخانه دارای کابین های دو طبقه ای است که ظرفیت هر کابین آسانسور 12 الی 14 نفر است و با سرعت 10 متر بر ثانیه حرکت می کند.

بیشتر آسانسور هایی که امروزه تولید می شوند، دارای کنترل محرک موتور هستند که سرعت را در هر دو جهت بالا و پایین به صورت یکسان تنظیم می کنند. در برج 828 متری خلیفه بیش از 60 آسانسور وجود دارد که بازدیدکنندگان آن را به سرعت بین طبقات جا به جا می کند.

سریع ترین آسانسور های جهانسریع ترین آسانسور های جهان

تقسیم بندی آسانسور های جهان بر اساس سرعت جایگاه آسانسور های برج خلیفه را از نظر سرعت به ما نشان می دهد.

  • تایپه 101،‌ تایوان/ آسانسور های توشیبا

تایپه 101،‌ تایوان/ آسانسور های توشیبا

این ساختمان با ارتفاع 509 متر دارای پر سرعت ترین آسانسور در جهان است که مسافران را با سرعت 1010 متر در دقیقه از طبقه پنجم تا هشتاد و نهم به سرعت منتقل می کند. در بالاترین نقطه ای که آسانسور قرار می گیرد، مسافران در ارتفاع 382 متری از سطح زمین قرار دارند.

  • برج لندمارک یوکوهاما، ژاپن/ آسانسور های میتسوبیشی

آسانسور موجود در برج لندمارک یوکوهاما ساخته شرکت میتسوبیشی است و با سرعت 750 متر در دقیقه مسافران را به طبقات مختلف برج منتقل می کند. برج یوکوهاما در مجموع دارای 79 آسانسور است که رتبه اول را از لحاظ میزان سرعت در ژاپن و رتبه دوم را در کل دنیا دارد. جالب است بدانید انتقال از طبقه دوم تا طبقه شصت و نهم تنها در 40 ثانیه انجام می شود.

  • برج خلیفه، امارات/ طراحی توسط Otis

برج خلیفه، امارات/ طراحی توسط Otis

بلندترین ساختمان جهان برج خلیفه در شهر دبی کشور امارات قرار دارد. سرعت آسانسور برج خلیفه 600 متر در دقیقه است و جایگاه سوم در دنیا را از لحاظ سریع بودن به خود اختصاص داده است. مهندسان این برج در ابتدا به فکر طراحی آسانسور های سه طبقه بودند اما در نهایت تصمیم به نصب آسانسور های دو طبقه گرفتند که ظرفیت هر کدام از آنها 12 تا 14 نفر است.

  • مرکز مالی شانگهای، چین/ طراحی شده توسط THYSSEN KRUPP

برج شانگهای در ارتفاع 492 متری از زمین قرار دارد و دارای 4 آسانسور دو طبقه در ساختمان است که افراد می توانند از طریق آن ها به لابی آسمان در ارتفاع 240 متری منتقل شوند. هر کدام از کابین های این آسانسور 2000 کیلوگرم ظرفیت بار دارند و با سرعت 36 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند. آسانسور های این مرکز از لحاظ سرعت هم طراز برج خلیفه هستند و رتبه سوم در دنیا را دارند.

  • مرکز تجارت جهانی چین، چین/ آسانسور های شیندلر

آسمان خراش مرکز تجارت جهانی چین  در ارتفاع 330 متری در پکن قرار دارد و دارای 4 آسانسور پر سرعت است که افراد را مستقیم به لابی هتل در طبقه 72 منتقل می کنند. سرعت این آسانسور ها 600 متر در  دقیقه است و رتبه سوم از لحاظ سرعت را در دنیا دارند.

آسانسور برج خلیفه

  • ساختمان سان شاین 60، ژاپن/ میتسوبیشی

ساختمان سان شاین در ارتفاع 240 متری از سطح زمین قرار دارد و در مجموع دارای 40 آسانسور است. این آسانسور ها می تواند بازدید کنندگان را با سرعت 36 کیلومتر در ساعت به طبقه 60 ساختمان ببرد. آسانسور های ساختمان سان شاین 60 رتبه سوم در دنیا را از لحاظ میزان سرعت دارند.

  • مرکز جان هنکاک، ایالات متحده آمریکا/ طراحی توسط Otis

مرکز جان هنکاک ساختمانی با ارتفاع 344 متر است که سریع ترین آسانسور های آمریکا در آن قرار دارد. آسانسور های این برج با سرعت 549 متر در دقیقه به بلند ترین نقطه ساختمان در طبقه 94 می رود و نمایی جذاب ازشهر شیکاگو را به بازدید کنندگان نمایش می دهد.

  • برج جین مائو، چین/ میتسوبیشی

برج جین مائو در مجموع دارای 130 آسانسور فعال است که دو آسانسور در آن در قسمت زیر زمین قرار دارند و سرعت آن ها چیزی حدود 546 متر در دقیقه است. زمان لازم برای طی کردن مسیر تا طبقه 88 چیزی حدود 45 ثانیه است.

افراد در آسانسور برج خلیفه می توانند طولانی ترین مسافت ها را در بالاترین میزان سرعت به بهترین شکل طی کنند و پس از لحظاتی کوتاه از مرتفع ترین برج دنیا خارج شوند یا به بالاترین نقطه آن بروند.

سخن پایانی

سخن پایانی

برج خلیفه نوعی اثر مهندسی حرفه ای است که روزانه پذیرای هزاران توریست و بازدید کننده از سراسر دنیا است. تراکم بالای جمعیت همراه با ویژگی های منحصر به فرد، این ساختمان را به یکی از خاص ترین برج های جهان تبدیل نموده است. یکی از ویژگی های آسانسور برج خلیفه حفظ ایمنی ساکنین برج در هنگام بحران های مختلف از جمله آتش سوزی است. برای این منظور طراحان روی به استفاده از قطعات با کیفیت و مدرن ترین تجهیزات و سیستم های روز دنیا آورده اند تا تشخیص و مهار آتش سوزی و انواع خطرات و حوادث به سرعت انجام گیرد.

گروه پریزمیان مسئول تامین مدار های الکتریکی ضروری، ایمنی در برابر آتش سوزی و نیز مدیریت عملکرد آسانسور برج خلیفه است. برای تامین برق سیستم های اعلام حریق و روشنایی اضطراری گروه پریزمیان کابل های ولتاژ پایین را در محدوده برج طراحی کرد تا انتشار شعله و گرما و همچنین گاز های خطرناک به حداقل میزان خود برسد. این مورد به ساکنان و مهمانان برج این فرصت را می دهد تا زمان بیشتری برای خارج شدن از برج داشته باشند و تیم اورژانس عملیات خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *