نصب و راه اندازی آسانسور

  1. تحقیق و چک کردن فضا 

گام نخست در نصب و راه اندازی آسانسور این است که مهندسان با توجه به فضای کاربری محیط و نوع آسانسور انتخابی، نقشه آسانسور را به طور جامع ترسیم ‌نمایند. آنها می‌بایست اطمینان پیدا کنند که محل جایگیری آسانسور بدون ریسک و بی خطر باشد. چنانچه تکنسین ها لزومی بر تغییر محل جایگیری آسانسور ببینند به مشتریان توصیه می‌کنند تا به منظور ایمنی حداکثری، محل آسانسور را تغییر دهند، بدون آنکه در نتیجه نهایی تاثیر منفی گذاشته شود. به علاوه تکنسین می بایست فضای محیط را به منظور بارگیری آسانسور نیز مورد بررسی قرار دهد.

  1. مرحله آهن کشی آسانسور 

پس از آن که مرحله نقشه برداری و تولید آسانسور انجام پذیرفت، مراحل اجرایی آغاز می گردد. پروسه آهن کشی به منظور ارتقاء تحمل نیرو های داینامیک و استاتیک آسانسور انجام می گیرد. نکته کلیدی در این مرحله انتخاب نوع آهن آلات مصرفی و نصب آنها به طور ریزبینانه و دقیق است، چرا که این مرحله تعیین کننده میزان تحمل آسانسور در نیروهای وارد شده است.

مرحله آهن کشی آسانسور

 

  1. نصب و راه اندازی آسانسور، تعبیه ریل ها و درب آسانسور 

یکی از فاکتورهای تعیین کننده ایمنی آسانسور، تعبیه و جایگیری تخصصی ریل ها می باشد، چرا که آنها نقش هدایت اتاقک و وزنه تعادل را بازی می کنند. نیاز است که ریل ها حتماً به شکل عمودی و موازی جایگیری شوند تا از لرزش اتاقک پیشگیری شود و مسافران احساس امنیت کامل کنند.

ممکن است قرارگیری درب در انواع طبقات کمی متفاوت باشد و در واقع منوط به مدل طراحی آسانسور است.

از دیگر نکات مهم، فاصله ایمنی بین کابین و درب ها است که می بایست  به آن توجه شود، چرا که اگر فاصله ها استاندارد نباشند احتمال ایجاد خطرات جانی جبران ناپذیر وجود دارد. در بسیاری از موارد دیده شده که احتیاج به تعمیرات آسانسور مربوط به رفع اختلالات نصب غیر اصولی درب آسانسور است. پس اهمیت نصب حرفه ای آسانسور بیشتر از پیش مشخص می شود.

تعبیه ریل

  1. نصب و راه اندازی آسانسور، جایگذاری موتور آسانسور 

همانطور که میدانید قطعه اصلی تحرک آسانسور موتور آن می باشد، چرا که نیروی حرکتی مورد نیاز به منظور انتقال اتاقک توسط آن تامین می شود و به عبارتی موتور، نقش مغز آسانسور را ایفا می کند. چنانچه تکنسین، نصب موتور را به صورت استاندارد و حرفه ای انجام ندهد احتمال پیش آمدن هر نوع اختلال، خطا و یا صدمات جانی وجود دارد. پس به منظور نصب اصولی حتماً از یک تیم حرفه‌ای در این زمینه بهره ببرید.

  1. کار گذاشتن تابلو برق و سیم کشی ها

 آخرین گام در نصب و راه اندازی آسانسور،کار گذاشتن تابلو برق و کابل کشی ها می باشد. این پروسه بر اساس استاندارد و قواعد از پیش تعیین شده انجام می پذیرد. انجام گیری هرچه بهتره  این مرحله راحتی عملکرد آسانسور را تعیین می کند. چنانچه موتور را به عنوان مغز در نظر بگیریم پس تابلو برق و کابل کشی ها نیز مانند قلب و رگ های آسانسور خواهند بود.

موتور آسانسور

 

نصب و راه اندازی آسانسور و برآورد هزینه نصب 

امروزه نه تنها در ساختمان ها و برج های بلند آسانسور نصب می‌گردد، بلکه در تمامی ساختمان های 4 و یا بالای 4 طبقه نیاز به حضور آسانسور کاملاً احساس می شود، به منظور انجام این کار بهتر است از هزینه های مربوطه مطلع باشیم.

از جمله فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه نهایی آسانسور میتوان به، کیفیت و جنس کابین انتخابی، سرعت مورد نیاز، میزان وزن جابجایی، نوع موتور و تعداد طبقات ساختمان اشاره کرد.

همگی این عوامل در برآورد هزینه کلی تاثیرگذار هستند.گاهی ممکن است با توجه به تعداد طبقات بازه قیمتی بین 35 تا 300 میلیون لحاظ شود.

در مجتمع های قدیمی نصب و راه اندازی آسانسور و به طبع آن هزینه های درگیر کمی متفاوت از ساختمان های جدید است. طبقات مشترک و محل جایگیری آسانسور، فاکتورهای اصلی تعیین کننده هزینه پایانی می باشند.

مجتمع‌های قدیمی ساخت از آنجایی که فاقد مکان مورد نیاز به منظور ساخت موتورخانه و چاله آسانسور هستند می بایست از آسانسور های خانگی یا همان Home lift استفاده کنند. چرا که نیاز به فضای نسبتاً کمتری به منظور جایگیری کابین آسانسور دارد و البته که نیازی به انجام عملیات تخریب و کندن چاله نیز نخواهد بود.

آسانسورهای  Home liftچنانچه در ساختمان هایی با سه طبقه نصب شوند، به علت عدم احتیاج به برق سه فاز هزینه کمتری را نسبت به ساختمان هایی با طبقات بیشتر بر دوش مالکین خواهند انداخت. چرا که مجتمع‌های چهار طبقه و یا بیشتر نیازمند حضور برق سه فاز می باشند.

به علاوه در ساختمان هایی که شامل سه طبقه هستند میتوان از دسته آسانسورهای هیدرولیکی نیز بهره برد که هزینه نهایی این مدل نیز نسبت به مدل های دیگر مناسب تر است.

 

اجزای درگیر در آسانسور

 

نکات کلیدی نصب و راه اندازی آسانسور 

در حین انجام پروسه نصب آسانسور می بایست یک سری فاکتور در نظر گرفته شود :

  • اخذ گواهینامه استاندارد
  • انجام اصولی مرحله آهن کشی
  • استفاده از قطعات مرغوب
  • ضرورت اصالت و اورجینال بودن اجناس
  • سرویس های نگهداری و تعمیر
  • تامین امنیت جانی مسافران
  • ارائه خدمات پس از فروش و نصب
  • بهره گیری از متریال و مواد متناسب با سازه ساختمانی
  • بیمه مسافران با توجه به تمایل یا درخواست کارفرما

نصب و راه اندازی آسانسور

ضرورت انتخاب یک شرکت با تجربه 

در مبحث نصب و راه اندازی آسانسور بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که تنها با بهره گیری از قطعات و اجناس مرغوب نمی‌توان یک نتیجه مطلوب و قابل قبول را کسب کرد. در واقع نصب اصولی اولین گام این عملیات محسوب می شود، به عبارت دیگر اینطور می توان گفت که، نصب اصولی آسانسور با اجناس درجه متوسط اما با حضور یک تیم حرفه ای ارجحیت دارد نسبت به نصب معیوب آسانسور با قطعات عالی توسط یک تیم غیر حرفه ایی.

لذا توصیه ما در این حوزه این است که اولین دغدغه شما یافتن یک تیم حرفه ای و با تجربه در امور نصب و تعمیر آسانسور باشد و پس از آن میتوانید به کیفیت اجناس و قطعات توجه فرمایید.