معرفی انواع آسانسور مسکونی

منظور از انواع آسانسور مسکونی، در واقع یک نمونه کوچک شده آسانسور های تجاری است که در ساختمان ها و خانه هایی با طبقات کم تر مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت عمودی بین طبقات حرکت می کند و اعضای ساختمان را به مقصدشان  می رساند. انواع متفاوتی از آسانسور های مسکونی موجود است، اما همه آن ها دارای یک کابین نسبتا کوچک و یک سیستم عامل هستند که اغلب تفاوت انواع آسانسور مسکونی در سیستم عامل آن ها است. هزینه آسانسور های مسکونی با توجه به چیدمان، اندازه و نوع سفارشی شما متغیر است، اما یک نمونه معمولی با کابین متوسط از قیمت نسبتا معقولی برای منزل شما برخوردار است.

 

آسانسور های مسکونی برای چه کسانی مناسب است؟

انواع آسانسور مسکونی، برای هر خانه ای که دارای بیش از یک طبقه است، استفاده می گردد. ممکن است گاهی یک سالمند یا فرد معلول در خانه داشته باشیم که حتی یک طبقه هم نتواند حرکت کند. در این صورت از انواع یک نفره و خانگی آن استفاده می شود. البته مدل های مختلف و با کارآیی بسیار گسترده ای از انواع آسانسور مسکونی موجود است که در ادامه مطلب به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع آسانسور های مسکونی

در ادامه می خواهیم شما را با چند نمونه از رایج ترین آسانسور های مسکونی آشنا کنیم تا در هنگام نیاز، یکی از آن ها را به راحتی برای خانه یا ساختمان خود انتخاب کنید.

1) آسانسور های کششی

این آسانسور، در میان انواع آسانسور مسکونی بسیار مشهور است، زیرا از امنیت و کارآیی خوبی برخوردار است. با استفاده از طناب و تسمه های فولادی و نیرویی که از موتور آسانسور می گیرد، بر روی یک قرقره شیار دار چرخیده و کابین آسانسور را به سمت بالا و پایین هدایت می کند. سیستم این مدل از انواع آسانسور مسکونی، با استفاده از وزنه تعادل سعی در جبران وزن مسافر و استفاده بهتر و کارآمد تر از انرژی دارد. موتور آسانسور های کششی به طور مستقیم و در قسمت بالای آن قرار می گیرد، در نتیجه هیچ نیازی به اشغال کردن فضایی دیگر برای جا سازی موتور و ماشین آلات دیگر ندارد. این آسانسور می تواند به راحتی بین ۲ تا 5 طبقه را طی کند.

آسانسور های کششی

مزایای آسانسور های کششی

  • فضای بسیار کم تری نسبت به انواع آسانسور مسکونی دیگر اشغال می کند.

معایب

  • با توجه به اندازه آن، به یک گودال ۶ تا ۱۲ اینچی نیاز دارد که می تواند کمی دردسر ساز باشد.
  • آسانسور های کششی، هنگام حرکت کمی پر سر و صدا هستند.

2) آسانسور های زنجیره ای

این آسانسور نیز در واقع یک مدل از نمونه های کششی است که درست مانند قبلی یک وزنه تعادل جهت دریافت بهتر انرژی و جبران وزن مسافران دارد. به این صورت که از یک طرف وزنه، دو زنجیر متصل می شود و با استفاده از یک درایو مشخص به سر دیگر آن خواهد رسید. مانند نمونه قبلی هیچ نیازی به فضای اضافی جهت نصب ماشین آلات ندارند و همه چی در بالای آن ها قرار می گیرد. این نوع آسانسور تا ۵ طبقه را به راحتی می تواند طی کند.

آسانسور های زنجیره ای

مزایای آسانسور زنجیره ای

  • فضای کم تری از خانه شما را اشغال می کنند.

معایب

  • تعمیر کار آسانسور جهت بررسی و تعمیر آن مجبور است به صورت ماهیانه داخل چاهک آسانسور زنجیره ای برود و با توجه به زحمت زیادی که دارد، ممکن است از شما هزینه بیش تری جهت بررسی و سرویس دریافت کند.

3) آسانسور های کابلی

آسانسور های کابلی

آسانسور های کابلی، در میان انواع آسانسور مسکونی با نام درام سیم پیچ نیز شناخته می شوند. به دلیل این که از دو کابل بر روی درام فولادی جهت حرکت آسانسور استفاده می کند. بر خلاف آسانسور های کششی، این مدل نیاز به یک فضای اضافی جهت قرار گیری موتور آسانسور دارد که فضای بیش تری را اشغال خواهد کرد. با توجه به نوع آن، تا ۵ طبقه را می تواند طی کند.

مزایای آسانسور های کابلی

  • برخی از قسمت های قابل نصب، برای بیش از دو طبقه می توانند با انعطاف بیش تری صورت گیرند و کار نصاب را راحت تر کنند.

معایب

  • قسمت هایی که در طبقات پایه نصب می گردد، به انعطاف پذیری طبقات بالا نیست.

 

4) آسانسور های هیدرولیک

آسانسور های هیدرولیک

این مدل در میان انواع آسانسور مسکونی، با استفاده از پمپ هیدرولیک که به یک طرف سیلندر وصل شده است، سعی در جا به جایی کابین آسانسور دارد. این مدل آسانسور کمی سنگین است و جهت استفاده پی در پی بسیار مناسب است. آسانسور های هیدرولیک اغلب به یک فضای اضافه جهت قرار گیری موتور و پمپ نیاز دارد. حدودا تا ۶ طبقه را به خوبی می تواند طی کند.

 

مزایای آسانسور های هیدرولیک

  • این آسانسور می تواند در ارتفاع های کوتاه نیز نصب گردد.
  • با توجه به داشتن فضای جداگانه برای پمپ و موتور، کابین به تنهایی فضای زیادی را اشغال نمی کند.
  • وزن بیش تری را نسبت به چند نمونه ای که در بالا معرفی کردیم، تحمل می کند.

معایب

  • نیاز به یک فضای جداگانه جهت قرار گیری ماشین آلات خود دارد.

5) آسانسور های پنوماتیک

آسانسور های پنوماتیک

این مدل آسانسور در میان انواع آسانسور مسکونی، به طور کامل با استفاده از هوا کار می کند. یعنی از یک سیستم خلاء در یک لوله جهت مکیدن هوا و حرکت کابین آسانسور استفاده می کند. این نمونه هیچ نیازی به چاله های عمیق آسانسور یا فضای جداگانه برای نصب ندارد. انرژی مصرفی آن بسیار به صرفه تر از نمونه های سابق است، اما در بالای آسانسور اغلب نیاز به فضای بیش تری نسبت به نمونه های قبلی است. این نوع آسانسور خانگی بسیار کار آمد و مناسب است.

مزایای آسانسور های پنوماتیک

  • اگر برق قطع شود، شما می توانید با استفاده از نیروی جاذبه زمین، به سلامت پایین بیایید.

معایب

  • درایو خلاء این آسانسور که موجب حرکت کابین می شود، ممکن است کمی سر و صدا ایجاد کند و باعث از بین رفتن آرامش شما شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *